Annons

Bygga hemsida, ange publicering i fotosidan magasin t ex som info?

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Är påväg att skapa en ny hemsida men kommer inte över hur tomt och ointressant det ser ut under about/om mig. Jag har noterat att många fotografer skriver ut i vilka tidningar osv dom blivit publicerade i.

Så det slog mig att jag det kanske jag också ska göra, men är det verkligen "något att komma med" om man blivit publicerad i fotosidan tidningen, fått plats i fotosidan masters och publicerad i riksförbundet svensk fotos årsbok? Eller fått en bild utställd på ett galleri.

Nog för att det är trevligt, men det är inte direkt omslaget till National Geographic man fått.
 

BeBest

Aktiv medlem
Har du gjort klar för dig följande och tror dig ha svaret på dessa frågor?
Vem är det du vill nå? Vad tror du den vill se och veta? Vad kan just du erbjuda som kan vara av intresse för besökaren? Är det din gedigna kunskap du vill visa fram eller är det lyckträffarna som få hittat?
Berätta om vem du är, hur du arbetar och vad du försöker nå!
En fotograf som bröstar av sitt ego och visar upp en handfull superfoton är helt ointressant för min del.
 

MNB

Aktiv medlem
Har du gjort klar för dig följande och tror dig ha svaret på dessa frågor?
Vem är det du vill nå? Vad tror du den vill se och veta? Vad kan just du erbjuda som kan vara av intresse för besökaren? Är det din gedigna kunskap du vill visa fram eller är det lyckträffarna som få hittat?
Berätta om vem du är, hur du arbetar och vad du försöker nå!
En fotograf som bröstar av sitt ego och visar upp en handfull superfoton är helt ointressant för min del.
Jag omformulerar mig. Är dessa publiceringar något att skriva ut att man fått eller är det ganska ointressant för att dom är "mindre".

Det är en vanlig amatörsida, givetvis handlar den om att visa upp sina bästa eller "superfoton" varför ska man visa upp sina sämre bilder?

Vet inte riktigt om jag skulle kalla det brösta upp sig ego, varför ska man inte visa det man gjort och är nöjd över?
 

BeBest

Aktiv medlem
Visar man foton av god klass, vilka då kan vara av allmänintresse eller visar en inriktning av fotograferandet, torde det ge den som ser hemsidan en god uppfattning om fotografen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har du gjort klar för dig följande och tror dig ha svaret på dessa frågor?
Vem är det du vill nå? Vad tror du den vill se och veta? Vad kan just du erbjuda som kan vara av intresse för besökaren? Är det din gedigna kunskap du vill visa fram eller är det lyckträffarna som få hittat?
Berätta om vem du är, hur du arbetar och vad du försöker nå!
En fotograf som bröstar av sitt ego och visar upp en handfull superfoton är helt ointressant för min del.
Vem man vill nå - och varför? Är nog de viktigaste frågorna. Håller med!
 

MNB

Aktiv medlem
Jag var ute efter ja eller nej mest. Det är en amatör hemsida som sagt. Inte någon proffsigt sida som behöver överanalyseras.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag var ute efter ja eller nej mest. Det är en amatör hemsida som sagt. Inte någon proffsigt sida som behöver överanalyseras.
Svaret beror ju på syftet. Om det är en ”amatörsida” som du själv ska bläddra runt på så vet du precis vad du skulle vilja se, och värdera.

99.99999% av alla som kan råka snubbla in på den hemsida har ingen aning i hur stort eller litet det är att dina bilder har varit publicerade på olika ställen, eller hängt på någon utställning. En ganska stor del av dem bryr sig inte heller.

Jag får känslan av att du vill använda informationen som någon sorts hedersbetygelse som glittrar som guld i ögonen på besökarna. Även om det råkar vara kattguld. Jag själv har inga såna publiceringar alls att skryta med, men hade jag det hade jag nog gärna räknat upp dem på någon sida precis som du tänker. Låt det sedan vara upp till besökaren att bedöma relevansen.

Min pappa försörjde sig som konstnär. Konstnärer presenteras ofta med vilka separat- och samlingsutställningar de gjort, samt var deras konst finns offentligt publicerad. För en yrkeskonstnär blir detta naturligt en ganska lång lista med tiden. Men den är ju såklart väldigt kort de första trevande åren.

För de allra flesta konstköpare tror jag att listan i sig är ganska ointressant. De slinker förbi galleriet i kvarteret där de bor. Gillar de något verk kanske de slår till och köper.
Men kulturreportern från tidningen som gör ett reportage från vernissagen vill gärna ha listan att fylla ut sin artikel med. Det blir ju ett sätt att i tidningen berätta lite mer, utan att visa upp varenda bild från galleriet.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Är påväg att skapa en ny hemsida men kommer inte över hur tomt och ointressant det ser ut under about/om mig. Jag har noterat att många fotografer skriver ut i vilka tidningar osv dom blivit publicerade i.

Så det slog mig att jag det kanske jag också ska göra, men är det verkligen "något att komma med" om man blivit publicerad i fotosidan tidningen, fått plats i fotosidan masters och publicerad i riksförbundet svensk fotos årsbok? Eller fått en bild utställd på ett galleri.

Nog för att det är trevligt, men det är inte direkt omslaget till National Geographic man fått.
Visst är det något att komma med! Säger jag som glad amatör. Det här angår väl inte dig, men mitt mål är att försöka fotografera och ha kul med det, inte att sälja bilder, bygga varumärke eller annat kommersiellt gångbart, och jag är heller knappast målgruppen för sådana sidor. Att komma in på en tom och innehållslös sida är för mig tråkigt och sterilt. Lägg in det du tycker är roligt och som känns berikande för dig själv!
 

MNB

Aktiv medlem
Jag får känslan av att du vill använda informationen som någon sorts hedersbetygelse som glittrar som guld i ögonen på besökarna. Även om det råkar vara kattguld. Jag själv har inga såna publiceringar alls att skryta med, men hade jag det hade jag nog gärna räknat upp dem på någon sida precis som du tänker. Låt det sedan vara upp till besökaren att bedöma relevansen.
Vet inte varför den känslan förmedlas. Någon annan ovanför nappade på det också om att detta var för att "brösta upp sig". Som jag skrev i första inlägget så har jag noterat att väldigt många skriver ut sådant. Min fråga var helt enkelt är det fjantigt eller inte då (inget ont mot FS) kanske inte väger direkt tungt att blivit publicerad i några gånger osv.

Glittra som guld och ego boost är inte tal om direkt. Men sen vart går gränsen på att man vill visa upp det man åstadkommit och att det är det du beskriver som en hedersbetyg till sig själv?

99.9% av alla fotografer skulle jag säga vill väl visa upp sina bästa bilder och få bra betyg på dom?

Jag har väldigt svårt att tro på dom som påstår att dom inte alls vill visa sina bilder och få uppmärksamhet kring dom.

När jag tänker efter mer kring detta efter ha läst tråden igen förstår jag faktiskt inte riktigt varför det verkar störa vissa här. Att det skulle vara negativt att skriva ut sådant på sin hemsida.

Vad är skillnaden på det och att skriva ut allt man gjort i arbetslivet och utbildningar i sitt CV t ex.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vet inte varför den känslan förmedlas. Någon annan ovanför nappade på det också om att detta var för att "brösta upp sig". Som jag skrev i första inlägget så har jag noterat att väldigt många skriver ut sådant. Min fråga var helt enkelt är det fjantigt eller inte då (inget ont mot FS) kanske inte väger direkt tungt att blivit publicerad i några gånger osv.

Glittra som guld och ego boost är inte tal om direkt. Men sen vart går gränsen på att man vill visa upp det man åstadkommit och att det är det du beskriver som en hedersbetyg till sig själv?

99.9% av alla fotografer skulle jag säga vill väl visa upp sina bästa bilder och få bra betyg på dom?

Jag har väldigt svårt att tro på dom som påstår att dom inte alls vill visa sina bilder och få uppmärksamhet kring dom.

När jag tänker efter mer kring detta efter ha läst tråden igen förstår jag faktiskt inte riktigt varför det verkar störa vissa här. Att det skulle vara negativt att skriva ut sådant på sin hemsida.

Vad är skillnaden på det och att skriva ut allt man gjort i arbetslivet och utbildningar i sitt CV t ex.
Jag ber om ursäkt ifall mina kommentarer verkade tråkiga. Det var aldrig meningen.
Insmuget i texten fick du ett Ja.” Jag själv har inga såna publiceringar alls att skryta med, men hade jag det hade jag nog gärna räknat upp dem på någon sida precis som du tänker. ”.
Och ja för tusan. Visst vill man att folk ska titta på ens bilder och tycka att de är bra. Jag själv har en mycket snäv målgrupp. Jag fotar fotboll när mina döttrars lag spelar match. Varje vecka har jag en liten grupp spelare och ledare som gillar bilderna och delar de vidare via sina egna kanaler. Där ligger min drivkraft. Och jag är nöjd där. Ingen annan - här på FS eller någon annan stans - behöver gilla mina bilder. Flera lag har genom åren upptäckt mina bilder och önskar att jag ska fota även deras matcher. Men tyvärr räcker inte min fritid till för detta, så jag får tacka nej.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: MNB

Martin F

Aktiv medlem
Jag var ute efter ja eller nej mest. Det är en amatör hemsida som sagt. Inte någon proffsigt sida som behöver överanalyseras.
Är du själv stolt över publiceringarna och vill ta med dem så gör det! Ingen annan kan ju styra hur din hemsida ser ut. Kör på bara! :)
 
  • Gilla
Reaktioner: MNB

MNB

Aktiv medlem
Jag ber om ursäkt ifall mina kommentarer verkade tråkiga. Det var aldrig meningen.
Insmuget i texten fick du ett Ja.” Jag själv har inga såna publiceringar alls att skryta med, men hade jag det hade jag nog gärna räknat upp dem på någon sida precis som du tänker. ”.
Och ja för tusan. Visst vill man att folk ska titta på ens bilder och tycka att de är bra. Jag själv har en mycket snäv målgrupp. Jag fotar fotboll när mina döttrars lag spelar match. Varje vecka har jag en liten grupp spelare och ledare som gillar bilderna och delar de vidare via sina egna kanaler. Där ligger min drivkraft. Och jag är nöjd där. Ingen annan - här på FS eller någon annan stans - behöver gilla mina bilder. Flera lag har genom åren upptäckt mina bilder och önskar att jag ska fota även deras matcher. Men tyvärr räcker inte min fritid till för detta, så jag får tacka nej.
Alla har vi olika drivkrafter så klart. Men jag förstår din del och känner lite så med. Nu vet jag inte om min nivå är såpass så att jag skulle kunna få nåt extrajobb eller så med att foto. Det är rätt oväsentligt.

Utan mer att jag har själv gjort det misstaget tidigare. Med ett intresse som jag verkligen brann för på min fritid. Sen sökte jobb i den branschen och jobbade några år med det. Til slut var jag så less på det så jag slutade både med jobbet och fritidsintresset. Att jobba med det dödade det helt enkelt.

Själva tråden som sagt var mest bara om det var "fjantigt" att skriva ut det, om det var något att komma med liksom. Hade man fått omslaget till Nat Geo hade man ju tveklöst skrivit ut det antar jag. Men FS, RSF och något galleri slår inte riktigt Nat Geo på fingrarna ;)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är inte fjantigt att skriva ut det.

Ta liknelsen till ett CV igen. När man precis gått ut gymnasiet är CV:t ganska tunt, man fyller i vartenda sommarjobb man haft.
Med åren får posterna i cv:t större tyngd och de där gamla sommarjobben har inte längre något berättigande för ändamålet.
Det finns inte många som går ut på sin första riktiga jobbsökarrunda med ett cv som en femtioåring.
 
ANNONS