Annons

bra val? Dell UltraSharp U2723QE 27" 4K UHD IPS

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej
Är alla Dell Ultrasharp ett vettigt val?
Funderar på den här:
Dell UltraSharp U2723QE 27" 4K UHD IPS
Priset är väldigt vettigt.

Benq SW270C 27" QHD IPS har lovordats ett bra tag men den är 4000 kr dyrare.
 

lonian

Aktiv medlem
Och hur vet man om en skärm har hårdvarukalibrering?
Besök tillverkarens officiella webbplats och sök efter produktinformation om den specifika modellen av datorskärmen. Där bör du kunna hitta detaljerad information om funktioner och specifikationer, inklusive om skärmen har automatisk hårdvarukalibrering.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Besök tillverkarens officiella webbplats och sök efter produktinformation om den specifika modellen av datorskärmen. Där bör du kunna hitta detaljerad information om funktioner och specifikationer, inklusive om skärmen har automatisk hårdvarukalibrering.
tack
Jag har lyckats läsa att Benq har hårdvarukalibreringen.
Tveksamt om Dell i den här modellen har det, det är mest flum som skrivs på hemsidan för Dell, Benq är mycket tydligare och enklare.
 

PerK

Aktiv medlem
Adobe RGB färgrymd är mycket viktig för bildåtergivningen.
Benq: Ägde en sådan. Mycket fin färgåtergivning. Den hade tre års garanti och månad 37 dog den...... Det var den första iterationen icke UHD, så senare modeller är förhoppningsvis åtgärdade. Rekommenderar den ändå! (Nu kör jag Eizo med fem års garanti :))
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Adobe RGB färgrymd är mycket viktig för bildåtergivningen.
Benq: Ägde en sådan. Mycket fin färgåtergivning. Den hade tre års garanti och månad 37 dog den...... Det var den första iterationen icke UHD, så senare modeller är förhoppningsvis åtgärdade. Rekommenderar den ändå! (Nu kör jag Eizo med fem års garanti :))
Tack
Det bekräftar att jag vill åt iallafall nästan 100%Argb.
Jag trodde att jag igår köpte den sista av dessa Benq igår.... icke.
Det var fel lagersaldo....
Den har utgått i modell o nästa är givetvis dyrare ;(
 

Brix

Aktiv medlem
Adobe RGB färgrymd är mycket viktig för bildåtergivningen.
Benq: Ägde en sådan. Mycket fin färgåtergivning. Den hade tre års garanti och månad 37 dog den...... Det var den första iterationen icke UHD, så senare modeller är förhoppningsvis åtgärdade. Rekommenderar den ändå! (Nu kör jag Eizo med fem års garanti :))
Nja, det beror ju lite på vad man ska göra med bilderna. Ska du printa så kan absolut adobeRGB vara av fördel, men postar man bara bilder på nätet t.ex så är det ju bara sRGB som gäller ändå.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nja, det beror ju lite på vad man ska göra med bilderna. Ska du printa så kan absolut adobeRGB vara av fördel, men postar man bara bilder på nätet t.ex så är det ju bara sRGB som gäller ändå.
Låt mig uttrycka mig så här:
Det är en dyr printer..... ;)
Printer
Dator
Skärm
 

Hilmerr

Medlem
Hej
Är alla Dell Ultrasharp ett vettigt val?
Funderar på den här:
Dell UltraSharp U2723QE 27" 4K UHD IPS
Priset är väldigt vettigt.

Benq SW270C 27" QHD IPS har lovordats ett bra tag men den är 4000 kr dyrare.
Jag vill gärna vända på det. Vad är det som gör att du verkade tycka att DELL-skärmen är ett vettigt val för bildredigering (det är väl det du skall använda den för).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag vill gärna vända på det. Vad är det som gör att du verkade tycka att DELL-skärmen är ett vettigt val för bildredigering (det är väl det du skall använda den för).
Priset
Men nu har jag redan valt så det spelar ingen roll.
Skall bara installera ett par diskar o bygga färdigt skrivbordet oxå.
 

Falumas

Aktiv medlem
Är det bilder du skriver ut brukar mjukvarakalibrering räcka ganska långt.
Skall du trycka logos etc där exakt en viss färg är absolut nödvändigt brukar hårdvarukalibrering vara ett måste.
 

Hilmerr

Medlem
Priset
Men nu har jag redan valt så det spelar ingen roll.
Skall bara installera ett par diskar o bygga färdigt skrivbordet oxå.
Jag förstår verkligen din tanke, och jag tror att det är viktigt att ta hänsyn till några viktiga faktorer när man väljer en bildskärm för arbete med bild och film.
Att välja en Dell-skärm för 6500kr kan tyckas vara ett prisvärt alternativ vid första anblicken. Men när man tittar närmare ser man att det finns vissa begränsningar som kan vara viktiga att ta hänsyn till.
Du kan inte kalibrera skärmen, du kan inte ställa in den efter din miljö där du sitter, den är inte byggd för att vara en grafisk bildskärm och är väldigt ojämn över ytan (The Dell Ultrasharp U2723QE has disappointing black uniformity). Läser man tester så ser man även att den har local dimming vilket är stort no-no när man sitter och jobbar med bild eller film.

Att man i specifikationerna skriver hur stor färgrymd skärmen har är i grund och botten heller inte viktigast, utan hur bra skärmens processor är på att blanda färgerna så att det blir så som kameran sparat bilden.

Dessutom står det så här: Unfortunately, using the 'sRGB' Color Space setting locks the 'Red', 'Green', and 'Blue' settings in Custom Color. Alla webläsare har till grund att som standard öppna bilden i sRGB. dvs vill du att bilden skall vara bra/visa rätt på webben så måste du jobba i och spara med sRGB som färgprofil om du vill kunna lita på ditt nedlagda jobb.
 

Hilmerr

Medlem
Är det bilder du skriver ut brukar mjukvarakalibrering räcka ganska långt.
Skall du trycka logos etc där exakt en viss färg är absolut nödvändigt brukar hårdvarukalibrering vara ett måste.
Mjukvarukalibrering innebär alltid att färger försvinner, eftersom man kompenserar datorns grafikkort efter den färg som är sämst vid profileringen av skärmen.
Om du har en skärm som har 99% täckning i Rött och grönt men bara 94% i blått så kommer alla färger att dras ner i grafikkortet till 94%.

I en 8-bitars skärm har du som max 256 toner per kanal. R256xG256xB256 = 16,7 milj. Om du som i exemplet ovan bara har 94% i blå, så blir det så här: R256x94% = 240,64 x G256x94% = 240,64 x B256x94% = 240,64.
= 13,93milj färger.

Så självklart tappar du exempelvis svärta, gradienter i hudtoner, du introducerar bandningsproblem.

I slutänden handlar det såklart om vilken nivå man vill ligga på. Men jag har alltid tyckt att det verkar märkligt att nagelfara kamera och objektivköpet, och sen "strunta" i produkten som man använder för att titta och jobba med bilderna.
 

Falumas

Aktiv medlem
Fast dom flesta skärmar av lite kvalitet är 10-bitars numera. T.ex. den Dell-skärmen det pratades först om i denna tråden.

Jag tror att det märks liten skillnad på den med mjukvarukallibrering när det kommer till fotobearbetning, i alla fall om du håller dig till DCI-P3 som den klarar 98% av.
Givetvis är hårdvarukallibrering bättre, men det jag säger är att mjukvarukallibrering oftast är good enough på en hyfsad skärm i dagsläget. Har du dessutom inte kallibrerat bra ljus i rummet du redigerar/skriver ut i så hävdar jag att det inte spelar någon roll om det är mjukvaru eller hårdvaru på en bra 10-bitars skärm.
 
Senast ändrad:

Hilmerr

Medlem
Fast dom flesta skärmar av lite kvalitet är 10-bitars numera. T.ex. den Dell-skärmen det pratades först om i denna tråden.

Jag tror att det märks liten skillnad på den med mjukvarukallibrering när det kommer till fotobearbetning, i alla fall om du håller dig till DCI-P3 som den klarar 98% av.
Givetvis är hårdvarukallibrering bättre, men det jag säger är att mjukvarukallibrering oftast är good enough på en hyfsad skärm i dagsläget. Har du dessutom inte kallibrerat bra ljus i rummet du redigerar/skriver ut i så hävdar jag att det inte spelar någon roll om det är mjukvaru eller hårdvaru på en bra 10-bitars skärm.

Svarar lite här på ditt inlägg.
"Fast dom flesta skärmar av lite kvalitet är 10-bitars numera. T.ex. den Dell-skärmen det pratades först om i denna tråden."
Det är faktiskt ganska ovanligt med 10-bitars skärmar på marknaden. De flesta skärmar är 8-bitars + 2-bitars FRC, vilket i grund och botten innebär en interpolering av de sista två bitarna genom snabba blinkningar. När det kommer till färgdjup handlar 10-bitars egentligen inte om hur bra färger/tonövergångar du har, utan hur många färger du har.

Du skriver:"Har du dessutom inte kallibrerat bra ljus i rummet du redigerar/skriver ut i så hävdar jag att det inte spelar någon roll om det är mjukvaru eller hårdvaru på en bra 10-bitars skärm".
Så du menar alltså att en skärm som visar fel från början blir bättre i ett rum som har dåliga förutsättningar? Och samtidigt en rätt hårdvarukalibrerad skärm för ljuset i rummet, blir sämre eller på samma nivå som den skärmen som inte visade rätt från början?

Om jag fick välja mellan en bildskärm från en ledande tillverkare inom den grafiska produktionen, utrustad med hårdvarukalibrering och enbart stöd för sRGB, och en skärm från en tillverkare av av kontorsskärmar med imponerande specifikationer, inklusive AdobeRGB men utan hårdvarukalibrering, så är jag ganska säker på mitt val.

Mjukvarukalibrering kan jämföras med autotune inom musiken. Med mjukvarukalibrering får du inte tillgång till exempelvis 3D-LUT, vilket påverkar tonövergångarna, särskilt i hudtoner. Dessutom, med mjukvarukalibrering förlorar en del färginformation.

När det gäller användningen av DCI-P3, kan man fråga sig vad nyttan är. Alla webbläsare kan hantera sRGB, det är standarden. Inte alla klarar av P3. Så om en bild sparas i P3 kan den visas som sRGB i vissa webbläsare. Det är därför oftast bättre att arbeta med bilden i en större färgrymd, som AdobeRGB till exempel, och sedan växla till sRGB för att se hur bilden återges på skärmen. Eventuell ytterligare redigering kan sedan göras innan bilden sparas med sRGB-profilen.

Och läser man test på exempelvis DELL skärmen så ser man att när de mäter och mjukvarukalibrerar sRGB, så ligger färgtempen i snitt på nästan 7000 kelvin. Men i sRGB standard skall det vara 6500. Så hela tiden visar den fel vittemperatur. Vilket betyder att varken 10-bitar eller mjukvarukalibrering hjälper det faktum att du alltid kommer att ha fel vitbalans när du jobbar med dina bilder.

Citat: Unfortunately, using the 'sRGB' Color Space setting locks the 'Red', 'Green', and 'Blue' settings in Custom Color. So, if you want to use those settings, you need to change Color Space to something else, which results in oversaturated colors and worse color temperature,

Men sist men inte minst. Om skärmen har dålig svartnivå, alltså hur lågt skärmen kan gå så påverkar det allt. Visst har det mindre betydelse för print, men all betydelse för film och web.
 

Falumas

Aktiv medlem
Svarar lite här på ditt inlägg.
"Fast dom flesta skärmar av lite kvalitet är 10-bitars numera. T.ex. den Dell-skärmen det pratades först om i denna tråden."
Det är faktiskt ganska ovanligt med 10-bitars skärmar på marknaden. De flesta skärmar är 8-bitars + 2-bitars FRC, vilket i grund och botten innebär en interpolering av de sista två bitarna genom snabba blinkningar. När det kommer till färgdjup handlar 10-bitars egentligen inte om hur bra färger/tonövergångar du har, utan hur många färger du har.
Dom flesta skärmar som säljs är billiga skärmar, jag skrev om skärmar med lite kvalitet. Dell och HP har ett gäng där.

Dom fuskar inte med bitarna.

Color Support
1.07 billion colors

Dell UltraSharp 27 Inch 4K USB-C Hub Computer Monitor - U2723QE | Dell USA

Du skriver:"Har du dessutom inte kallibrerat bra ljus i rummet du redigerar/skriver ut i så hävdar jag att det inte spelar någon roll om det är mjukvaru eller hårdvaru på en bra 10-bitars skärm".
Så du menar alltså att en skärm som visar fel från början blir bättre i ett rum som har dåliga förutsättningar? Och samtidigt en rätt hårdvarukalibrerad skärm för ljuset i rummet, blir sämre eller på samma nivå som den skärmen som inte visade rätt från början?
Nej, förstår inte hur du kan tolka det jag skrev på det sättet.

Om jag fick välja mellan en bildskärm från en ledande tillverkare inom den grafiska produktionen, utrustad med hårdvarukalibrering och enbart stöd för sRGB, och en skärm från en tillverkare av av kontorsskärmar med imponerande specifikationer, inklusive AdobeRGB men utan hårdvarukalibrering, så är jag ganska säker på mitt val.
Skall du hålla på med grafisk produktion så är det givetvis den hårdvarukalibrerade du skall välja. Jag håller numera nästan inte alls på med någon grafisk produktion utan mest med foto och skulle alla dagar i veckan välja Dell-skärmen i inlägg 1 instället för en bättre SRGB-skärm.

Mjukvarukalibrering kan jämföras med autotune inom musiken. Med mjukvarukalibrering får du inte tillgång till exempelvis 3D-LUT, vilket påverkar tonövergångarna, särskilt i hudtoner. Dessutom, med mjukvarukalibrering förlorar en del färginformation.
Ja, men den färginformationen du tappar på en 10-bitars skärm kan dom flesta leva utan.

När det gäller användningen av DCI-P3, kan man fråga sig vad nyttan är. Alla webbläsare kan hantera sRGB, det är standarden. Inte alla klarar av P3. Så om en bild sparas i P3 kan den visas som sRGB i vissa webbläsare. Det är därför oftast bättre att arbeta med bilden i en större färgrymd, som AdobeRGB till exempel, och sedan växla till sRGB för att se hur bilden återges på skärmen. Eventuell ytterligare redigering kan sedan göras innan bilden sparas med sRGB-profilen.
Min läsförståelse av denna tråd var att bilderna skulle till en "dyr printer", om jag nu inte är så duktig på att läsa så vill jag i alla fall hävda att dom flesta webläsare idag i alla fall hanterar ARGB och jag editerar gärna i en större rymd till att börja med.

Och läser man test på exempelvis DELL skärmen så ser man att när de mäter och mjukvarukalibrerar sRGB, så ligger färgtempen i snitt på nästan 7000 kelvin. Men i sRGB standard skall det vara 6500. Så hela tiden visar den fel vittemperatur. Vilket betyder att varken 10-bitar eller mjukvarukalibrering hjälper det faktum att du alltid kommer att ha fel vitbalans när du jobbar med dina bilder.
Här är vi tillbaka till rumsbelysningen. Har du inte 6500 i rummet så hjälper det föga att ha det på skärmen. Speciellt om du skall skriva ut.

Citat: Unfortunately, using the 'sRGB' Color Space setting locks the 'Red', 'Green', and 'Blue' settings in Custom Color. So, if you want to use those settings, you need to change Color Space to something else, which results in oversaturated colors and worse color temperature,
Vad vill du säga med detta och var har du citatet ifrån och vad är det som citeras?

Men sist men inte minst. Om skärmen har dålig svartnivå, alltså hur lågt skärmen kan gå så påverkar det allt. Visst har det mindre betydelse för print, men all betydelse för film och web.
Återigen helt avhängigt av rumsbelysningen.
 

Hilmerr

Medlem
"Dom flesta skärmar som säljs är billiga skärmar, jag skrev om skärmar med lite kvalitet. Dell och HP har ett gäng där.

Dom fuskar inte med bitarna.

Color Support
1.07 billion colors

Dell UltraSharp 27 Inch 4K USB-C Hub Computer Monitor - U2723QE | Dell USA"


Fast du har inte rätt här. Det är 8 + 2 frc.
https://www.displayspecifications.com/en/model/25df2a36#google_vignette. Men antalet bitar är igen egentligen inte att likställa med bildkvalitet, eller hur färgerna blandas mot den satta standarden.

Här är en länk till förklaring både från BenQ och EIZO:
Såg att EIZO sidan är lite mer avancerad, men där förklarar de också LUT's.

Största problemet med dessa på pappret "bra" skärmar som DELL, är just att de vilseleder användare till att de är bra, just pga av att specarna är imponerande. Men precis som en fastighetsmäklare undviker de skickligt att prata om det som är dåligt, typ små fönster i köket som vetter mot norr. I tester kan man sedan läsa om att det är exempelvis dålig jämnhet över ytan. En skärm som "vinjetter" random över skärmyta i ljus och färg är ju inte att föredra, eller hur?
The Dell Ultrasharp U2723QE has disappointing black uniformity. When you're watching dark scenes in a dark room, the backlight bleed along the bottom edge is noticeable. Unfortunately, the uniformity is worse with local dimming because there's blooming around bright objects.

På billiga skärmar kan det stå 8 bit men är 6 + 2 frc, btw.

"Nej, förstår inte hur du kan tolka det jag skrev på det sättet."
Du skriver ju att det inte spelar någon roll om skärmen går att hårdvarukalibrera om du inte kan kontrollera ljuset. Det betyder ju enligt ditt sett att resonera att den bättre skärmen blir sämre, medan den bildskärmen som inte går att kalibrera, behåller sin status trots fel belysning?

"Ja, men den färginformationen du tappar på en 10-bitars skärm kan dom flesta leva utan."
Så då har du blivit förespråkare för "dom flesta"? Typ som att spelar ingen roll om inte bilden blev riktigt skarp?
Personligen vill jag inte ha en bildskärm med "bra" färger, jag vill ha en bildskärm jag kan lita på - alltid.

"Min läsförståelse av denna tråd var att bilderna skulle till en "dyr printer", om jag nu inte är så duktig på att läsa så vill jag i alla fall hävda att dom flesta webläsare idag i alla fall hanterar ARGB och jag editerar gärna i en större rymd till att börja med."
Du gör rätt rätt i att tänka "större färgrymd är bättre" i originalframställan (om nu skärmen kan visa rätt). Men nej, vill du vara säker på att din bild kommer ut bäst på webläsare, du kanske vill skicka in bild till tävling osv, välj då sRGB som slutprodukt.

"Här är vi tillbaka till rumsbelysningen. Har du inte 6500 i rummet så hjälper det föga att ha det på skärmen. Speciellt om du skall skriva ut."
Först: Att skärmen inte visar rätt vitbalans, dvs förändrar din kameras fotograferade information tycker du inte spelar roll?
Du blandar i hop vitpunkt på skärmen och rumsbelysning. Man brukar säga att nära 5000 kelvin är standard färgtemperatur för belysning i printindustrin.

"Återigen helt avhängigt av rumsbelysningen"
Här är du delvis helt ute och cyklar. Du har rätt i att hur svärtan upplevs, beror på mängden ljus som det finns i rummet.
Men den djupaste svärtan en LCD panel kan gå ner till är helt avhängigt panelens kvalitet. Där är det stor skillnad på olika tillverkare.

Här är testen jag refererar till. Förstora gärna filmsnutten för local dimming effekten. En svår skärm att jobba med minst sagt:

Här är från ett forum:
En high end skärm med IPS black panel som upplevs sämre än ett annat företags kontorsskärm.
 
ANNONS