Annons

Bröllopsfotografering första gången! Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vibergsfoto

Ny medlem
Hallå där! En nykomling här.

I sommar har jag fått äran att fotografera min systers bröllop i den botaniska trädgården i Göteborg. Min utrustning är ett Nikon D3300 kamerahus men tre olika objektiv. Standard 18-55mm, Nikkor 50mm, Nikkor VR 70-300mm.

Tacksam för alla tips och råd inför den stora dagen! Vilket objektiv skulle ni troligtvis använda? Bör jag hitta ett nytt objektiv men annan brännvidd?
/Hanna
 

Marteric

Aktiv medlem
Ett tips är att testa sökfunktionen. Tror att väldigt mycket nyttig information redan finns i X antal trådar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vilka objektiv du vill använda måste du klura ut själv utifrån de bilder du skall ta.
1 Diskutera med systern vilka bilder de vill ha.
2 Skriv ett schema.
Schemat skall innehålla alla de bilder OCH poser du SKALL ta.
Poserna bör du skissa o skriva ner saker DU tycker är viktiga, var händer skall vara, bakgrunder, brudbuketten skall hållas si eller så.

3 lägg på tiderna på schemat.
Påklädning, sminkning, kyrkan, bilfärder, promenader till fotoplatser.
4 Provfotografera med ett par kompisar o prova o följ schemat.
Är det för tight med tiden? i så fall måste du skriva om schemat.
Mindre antal poser, mindre antal platser.
Testfotograferingen skall ske vid samma tider som bröllopsbilderna, räcker ljuset? Varifrån faller ljuset in i bilden?

5 Sätt prioiritetsordning på schemat.

När du gjort det så kan du inte vara mer förberedd.
Schemat tar du med den stora dagen.
Och kom ihåg att schemat innehåller det man VILL ha men man kan också ta andra bilder/poser/platser för det uppfattades som bättre. Men då måste du kanske stryka ngt annat på schemat.
Schemat är din styrka o ditt minne när dina spontana idéer tryter. Du måste inte följa det men det är din trygghet.
Lycka till
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hallå där! En nykomling här.

I sommar har jag fått äran att fotografera min systers bröllop i den botaniska trädgården i Göteborg. Min utrustning är ett Nikon D3300 kamerahus men tre olika objektiv. Standard 18-55mm, Nikkor 50mm, Nikkor VR 70-300mm.

Tacksam för alla tips och råd inför den stora dagen! Vilket objektiv skulle ni troligtvis använda? Bör jag hitta ett nytt objektiv men annan brännvidd?
/Hanna
Tror du kan komma ganska långt med de objektiv du har, i vart fall om det gäller fotografering utomhus, men jag antar att det är det som gäller i botaniska trädgården, men vad händer om det regnar. I så fall kanske du skulle försöka låna/hyra ett Sigma 17-35/1.8 som en ljusstarkare ersättning för din 18-55. En blixt eller två. kan också komma väl till pass. Att bara ha ett kamerahus känns också lite riskfyllt. Försök låna eller hyra ytterligare en D3300. Förutom att det är en god försäkring mot hårdvaruhaverier kan du ha två objektiv monterade samtidigt (Föreslår Sigma zoomen och 50mm) och därmed arbeta snabbare. Kanske kan du också ha glädje av någon form av närbildstillbehör som mellanringar eller närbildslins för detaljer som t.ex ringar. Se till att ha gott om minneskort och batterier med dig.
Se till att du har alla grejor i god tid före brölloppet så att du hinner öva lite. Avtala med någon du känner som kan hoppa in i ditt ställe ifall du blir sjuk eller rent av följa med dig som assistent
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Mitt tips är att tydligt och noggrant gå igenom parets förväntan på resultatet. Alltså punkt 1 i Schalins lista. Finns det några förlagor de kan peka ut, och kan du på given plats med rådande ljus och utrustning fixa detta. Paret måste förstå sin roll i att tydligt uttrycka sin förväntan i förväg och inte komma med tyst besvikelse i efterhand för att det inte blev som de tyst hade tänkt.
Om de släpphänt ger dig fria händer får de också glatt överraskas av resultatet.
 

Vibergsfoto

Ny medlem
Tror du kan komma ganska långt med de objektiv du har, i vart fall om det gäller fotografering utomhus, men jag antar att det är det som gäller i botaniska trädgården, men vad händer om det regnar. I så fall kanske du skulle försöka låna/hyra ett Sigma 17-35/1.8 som en ljusstarkare ersättning för din 18-55. En blixt eller två. kan också komma väl till pass. Att bara ha ett kamerahus känns också lite riskfyllt. Försök låna eller hyra ytterligare en D3300. Förutom att det är en god försäkring mot hårdvaruhaverier kan du ha två objektiv monterade samtidigt (Föreslår Sigma zoomen och 50mm) och därmed arbeta snabbare. Kanske kan du också ha glädje av någon form av närbildstillbehör som mellanringar eller närbildslins för detaljer som t.ex ringar. Se till att ha gott om minneskort och batterier med dig.
Se till att du har alla grejor i god tid före brölloppet så att du hinner öva lite. Avtala med någon du känner som kan hoppa in i ditt ställe ifall du blir sjuk eller rent av följa med dig som assistent
Tack för svar!
Jag använder oftast mitt zoomobjektiv 70-300mm. Jag tycker det blir bra bilder och man kommer nära utan att behöva stå en meter ifrån. En nackdel är att det är lite svårare att ta helkroppsbilder. Då behöver man istället springa ganska långt ifrån. Jag har två extrablixtar (riktigt gamla) MEN jag fotar aldrig med blixt och känns outforskat för min del. Vad det gäller kamerahus så är min pappa backup. Han tar med sin Nikon D3000 (något äldre modell än min) Men det får duga. Och om jag blir sjuk får även han stå för bilderna. Ska även beställa extra några batterier för det hade varit en mardröm om kameran dör! Även minneskort.

Tusen tack för tips och råd!:love:
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Då tycker jag att när du testfotar schemat, att du provar de där blixtarna i minst två bilder....
Blev det som du tänkt dig?
Bättre?
Sämre?
Kan du ha en assistent som håller blixtar?
Det är bra att ha med sig eget ljus som du har kontroll över...
 

AWid

Aktiv medlem
Det är viktigt att täcka in allt som förväntas finnas på bild efter bröllopet. Det får inte bli liksom "Va - tog du inga bilder på hennes svindyra skor?" Så här kommer länkar till ett par bra checklistor för bröllopsfoto:
En bra och konkret lista finns här.
En hel hemsida med bra tips.
Tänk på att vid bröllopsfoto får man bara en chans o_O Så förbered dig noga så blir det säkert bra(y)
 

jphotog

Aktiv medlem
Hej Hanna!

Det är inte lätt att fotografera bröllop för det krävs så många olika moment och inget får gå fel för det går inte att göra om.

Jag vill inte vara negativ, men om du aldrig gjort det förut så råder jag dig att ta med dig någon som har lite erfarenhet.

Nikon D3300 är en bra kamera, men den är långsam att fokusera. Det är svårt att få de där bästa bilderna i kyrkan när alla känslor kommer fram och det händer. Bra att ha en andra fotograf.

Efter bröllopet är det fest och då gäller det att ta bilder av så många gäster som möjligt. Det finns gäster som du måste fotografera. Föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar. Det första du måste göra är att beta av dem, men sen vill du ha bra bilder av alla.

Nikon D3300 är inte bra när ljuset försvinner. Kanske fundera på att hyra en annan kamera.
 

Mwd

Aktiv medlem
Se till att använda RAW-format då du fotograferar inne i kyrkan.
Det kan bli riktigt svåra ljusförhållanden med stora fönster mm.

Om du skall dra iväg brudparet på en separat fotografering efter vigseln...
Tag en paus och tryck i dem festis och banan.
De kommer att vara totalt uppskruvade efter vigseln och då blir inga bilder bra.
Se till att toastmastern tar hand om gästerna under tiden.
Se till at ha en backupp-kamera till hands om den du har skulle strejka, falla i golvet?
Lycka till med fotograferingen.

// Mats W
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Efter bröllopet är det fest och då gäller det att ta bilder av så många gäster som möjligt. Det finns gäster som du måste fotografera. Föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar. Det första du måste göra är att beta av dem, men sen vill du ha bra bilder av alla.
Det där vete sjutton om JAG hade gått med på.
Hennes syster gifter sig och då är hon först och främst gäst och är där för att roa sig och sprida glädje.
Sen att jag tycker det är kul att plåta är inte detsamma som att vara normal gäst när man har det som uppdrag.
Men en blixt på kameran o 1/25 dels sekund så kan det bli bra (om man gillar sånt).
 

Bilagor

lonian

Aktiv medlem
Tack för svar!
Jag använder oftast mitt zoomobjektiv 70-300mm. Jag tycker det blir bra bilder och man kommer nära utan att behöva stå en meter ifrån. En nackdel är att det är lite svårare att ta helkroppsbilder. Då behöver man istället springa ganska långt ifrån. Jag har två extrablixtar (riktigt gamla) MEN jag fotar aldrig med blixt och känns outforskat för min del. Vad det gäller kamerahus så är min pappa backup. Han tar med sin Nikon D3000 (något äldre modell än min) Men det får duga. Och om jag blir sjuk får även han stå för bilderna. Ska även beställa extra några batterier för det hade varit en mardröm om kameran dör! Även minneskort.

Tusen tack för tips och råd!:love:
Bakup kameran kan du använda.
Om du bestämmer dig för att använda 2 objektiv, ha då båda kameror laddade med objektivet på sen switchar du bara kamera mellan när du behöver byta brännvidd.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nikon D3300 är inte bra när ljuset försvinner. Kanske fundera på att hyra en annan kamera.
Å andra sidan, är det kanske inte en bra ide att dyka upp med utrustning som man inte är van vid. Låna därför utrustningen åtmintone några veckor i förväg så att det blir tid att öva och bli varm i kläderna
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är en svår kombination att vara både gäst och officiell fotograf. Det blir varken hackat eller malet om man inte är extremt duktig på att vara överallt och helst undviker att hamna i samtal eller få en ogynnsam bordsplacering. Lätt att missa viktiga "moment" då. Förbered brudparet på att det blir som det blir. :)
 

lonian

Aktiv medlem
Det är en svår kombination att vara både gäst och officiell fotograf.
Jag har inte gjort många bröllop men tycker jag fick bästa bilderna när min bästa vän gifte sig. Det kändes mest bara superkul allt jag gjorde och jag trivdes i rummet och då jag kände de flesta där så ställde alla upp på att visa upp sig när jag kom nära.
 

martinator

Aktiv medlem
Hallå där! En nykomling här.

I sommar har jag fått äran att fotografera min systers bröllop i den botaniska trädgården i Göteborg. Min utrustning är ett Nikon D3300 kamerahus men tre olika objektiv. Standard 18-55mm, Nikkor 50mm, Nikkor VR 70-300mm.

Tacksam för alla tips och råd inför den stora dagen! Vilket objektiv skulle ni troligtvis använda? Bör jag hitta ett nytt objektiv men annan brännvidd?
/Hanna
Jag hade gått på åtminstone ett antal större middagar, fester, prisutdelningar, dop, bröllop - allt du hittar - redan nu - och fotat som aldrig förr. För att stå där - och sedan inte ha en aning om vad man gör är inte att rekommendera. Framförallt om du även efter bröllopet vill kunna prata med din syster...

Du behöver en blixt - en rejäl sådan om det råkar vara mulet ute. De festa kyrkor byggdes före man tänkte på sådana detaljer som bra ljus för fotografering.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Det är en svår kombination att vara både gäst och officiell fotograf. Det blir varken hackat eller malet om man inte är extremt duktig på att vara överallt och helst undviker att hamna i samtal eller få en ogynnsam bordsplacering.
Det där skriver jag under på. För att kunna plåta det som - i min erfarenhet - förväntas så behöver man imho i sitt mindset och i sitt agerande vara Fotografen, och inte Gästen Som Plåtar.
Du behöver en blixt - en rejäl sådan om det råkar vara mulet ute. De festa kyrkor byggdes före man tänkte på sådana detaljer som bra ljus för fotografering.
Där är jag litet kluven... Det kan ju absolut vara kritiskt dåligt ljus i en kyrka, men börjar man med konstljus hamnar man lätt i ett träsk imho. Visst kan man använda kamerablixt rakt av, men det blir inte självklart så kul. Bounca på väggar och tak med kamerablixt är svårt i en kyrka, i min erfarenhet. Remoteblixtar på stativ/motsv kan ge fantastiskt bra resultat, men då är man ju på en litet annan nivå av både arbetsinsats och erfarenhet. Och har man så begränsad erfarenhet av blixtljus som jag uppfattar att TS beskriver, så tror jag att det kan bli litet scary rent allmänt.
I den bästa av världar har man, imho, ljusstark optik och ett hus som är bra på hög känslighet och kör på befintligt ljus. Annars tror jag på en modern liten/halvstor TTL-blixt på kameran, och pusha ISO/slutartid/bländare så långt man känner är rimligt (och plåta RAW).
 
ANNONS