Annons

Blixt-uttag och Pentax K-5

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag är en lyckling ägare av en nyköpt begagnad Pentax K-5 och har en fråga om blixtskon. Jag har tidigare en Samsung GX1L som saknade blixtuttag och till den köpte jag en ganska enkel kontakt som man satte i blixtskon och där kunde jag koppla in mina kinesiska studioblixtar. Funkade kanon. När jag flyttar över denna kontakt till min K-5 händer inte ett skit. I manualen står det att det inte finns nått blixtuttag på K-5 utan man behöver köpa någon sort adapter att sätta i blixtskon som jag tolkade som en sådan jag redan har men av annat märke än pentax. Behövs det någon särskild kontakt till just pentax eftersom de nämner original-produktnamn på densamma?

Min befintliga kontakt har enbart ett mittstift och inga andra stift motsvarande blixtskon. Kan det vara så att kameran inte triggar, när den inte deteketerar att det finns nån blixt? Lite överaskande positivt är att min gamla Samsung-blixt för blixt-sko passade direkt och i alla fall i autoläget funkade den blixten helt perfekt med perfekta exponeringar. Bra, då behöver jag inte köpa ny blixt direkt. Så jag tror inte kameran är trasig på nått sätt. Ger min tusan på att komunikationsprogrammet i blixten är samma som pentax eftersom blixten stod en nån P-TLL eller vad det nu heter och det verkade funka direkt.

Jag har förvisso haft lite problem med att kontakt-donet jag köpte till min samsung inte riktigt bottnade så mittstiftet inte nådde mittstiftet i kameran, men det löste jag genom att skrapa lite på plasten men jag tror inte det är det som är felet nu.
 
Det ska funka direkt om kontaktdonet är helt. Jag använder 30 år gamla kamerablixtar med endast mittkontakt till min K5 och de fungerar utan problem. För att lösa ut externa blixtar och studioblixtar använder jag dock inte sladd utan en IR-utläsare av enklaste slag (ser ut som en liten kamerablixt men med rött blixtljus) för att slippa snubbla på sladdar. De flesta studioblixtar har optisk utlösning.
Men K5 har ju ett PC uttag för blixtar, sitter alldeles under knappen som du fäller upp den inbyggda blixten med, men är täckt med ett räfflat lock som tätning och som du skruvar loss.
 
Gör en kontroll av synkspänningen innan du kopplar in något i uttaget. Vissa (äldre blixtar) har ganska hög synkspänning. Har själv en uppsättning äldre Multiblitz som jag tänder via slavtändare för säkerhetsskull, misstänker att synkspänningen skulle kunna ställa till en del skada.

/Mats
 
Tusen tack för tipset om skruvlocket. Det hade jag aldrig gissat på egen hand. Jag hade observerat den, testat att dra den i olika riktningar och inte alls fattat vad det var. Manualen sa inte ett pip utan sa man skulle ha en adapter. Dock satt den så hårt att jag fick ta min lilla plattång för att lossa den. Men sen funkade det perfekt. Blixtrade direkt, och fler gånger än en gång. Tack tack tack.
Dock struntade jag i att mäta, om det funkade med min samsung-kamera så funkar det med min nya. Då är det nog kontaktdonet som spökar på nått vis. Den har ju strejkat förr. Nånstans skall jag ha en till, men jag har nog slarvat bort den. Hursomhelst, problemet löst.
Det märks rätt stor skillnad mellan en samsung gx1L och en k-5, helt klart. Vilket lyft. Nu skall jag bara hitta en nakenmodell.
 
Det är nog ingen fara med Görans blixtar, de är ju rätt nya om jag fattat rätt och därmed tyristorstyrda.

Mina egna Nissin- och Sunpak-blixtar är från tidigt 80-tal och håller sej omkring 10 V mätt med ett högohmigt instrument. Men inte alla blixtar från den tiden har så låga spänningar så mäta är att veta.
Jag har också en ringblixt som har den respektabla spänningen 180 V i synksladden. Den löser jag ut med en optisk utlösare och en IR-blixt.

Hur klarar den optiska utlösaren det? Jo, den är från 70-talet och då var det vanligt med höga spänningar i sladden och det klarade dåtidens kameror av, de hade traditionella kontakter kopplade till slutarna och synktiderna höll sej vanligen kring 1/60-del eller möjligen 1/125-del. Elektroniken i min äldsta optiska utlösare är nog rätt robust, helt ingjuten i en genomskinlig plastdom vars topp helst ska peka mot den utlösande blixten för säkrast funktion.
 
Som jag har förstått det är det inga problem att köra höga spänningar via PC-Sync (lilla kontakten på sidan). Själv har jag länge kört en gammal Nissin via PC-sync till min K-5, kommer inte ihåg den exakta spänningen på den, men gott över 100V är det vet jag.

Blixtskon har jag förstått att man skall vara försiktigare med dock, vet inte varför det är på det viset. Kanske någon här som vet?
 
Blixtskon har jag förstått att man skall vara försiktigare med dock, vet inte varför det är på det viset. Kanske någon här som vet?

Vad jag hört så är blixtskon kopplad via TTL dvs 0-5 Volt medans PC-Link uttaget går via optokopplare vilket tål högre spänningar. Detta har diskuterat på flertal forum men Pentax själva verkar inte ha bekräftat något av detta utan hänvisar till de rekommenderade blixtarna...
Själv har jag en gammal stavblixt som när jag mätte den hade 235 volt - kan inte påstå att jag ville koppla in den direkt utan jag byggde en omvandlare till 5 volt för att vara säker - funkar utmärkt. Som det sades på ett annat forum - har aldrig hört talas om någon som grillat sin kamera pga en gammal blixt men det är inte värt att chansa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.