Annons

Blixt S90/S95 - märkligt resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Jag har en Powershot S95 och min far en S90. På båda kamerorna får vi oväntade resultat vid blixfoto.

Vid foto i Tv så ändrar sig slutartiden från den inställda.

Problemet uppstår bara ibland.

Enklast att framkalla det tycks vara att fotografera något ljust, t ex ett A4 papper med text på nära håll, men problemet kan uppstå även vid andra tillfällen.

Här kommer ett exempel. Kameran inställd på ISO 200, Tv 1/60, Blixt på, Full vidvinkel. Enda skillnaden är att jag hållit kameran olika lång från motivet.

I båda fallen har 1/60 och f2.0 visats i displayen men på den bilden där kameran varit nära motivet så har bilden ändå tagits med 1/15 och f 4.5.

Vad kan orsaka detta?

Säkerhetsförskjutning är avslagen. AEB är inte aktiverad.

Jag har provat med Auto ISO och fasta ISO, samma problem. Samma beteende kan observeras om man fotar i Av läget, trots att man väljer en given bländare och den bekräftas i displayen så tas bilden med en annan bländare.

Eftersom jag får exakt samma beteende på två kameror av olika modell så antar jag att det inte är något fel utan en "funktion". Fast jag kan för mitt liv inte fatta vad.

Någon som kan förklara för en som inte förstår?
 

Bilagor

  • ExpProblem-0749.jpg
    ExpProblem-0749.jpg
    66.1 KB · Visningar: 594
  • ExpProblem-0750.jpg
    ExpProblem-0750.jpg
    71.1 KB · Visningar: 595
Nä jag förstår inte alls, men kanske något med blixtautomatiken som spelar in?

Hypotetiskt kan man tänka sig att ljusmätningen ser olika saker, ett då pappret/något ljust är nära och dominerar bilden. Kameran mäter ljuset och avståndet och ser att det är svart/underexponerat runt omkring och anser sig i det läget förstå situationen bättre än fotografen och förlänger slutartiden för att få med mer av omgviningen. Den inser att blixten riskerar överbelysa det ljusa som är nära för avståndet är kort. Det vet ju kameran.

I läge två blir kameran mer självsäker då avståndet är lite längre och inser att blixten har chans att lysa upp omgivningen mer ok utan att blåsa ut det "jobbiga ljusa" som nu täcker en mindre del av sensorn mot nyss.

Rena chansningar här alltså :)
 
Tack för gissning.

Jag plockade fram två gamla kompakter med manuella inställningar, en A710 IS och en S2IS och båda dessa fungerar exakt som man kan förvänta sig. Har man ställt in en slutartid i Tv läget så håller den sig till detta oavsett avstånd till motivet.

Det hela förblir ett mysterium.

Det vore kul om någon med en S90 eller S95 kunde verifiera att de har samma beteende som jag har.

Faktum är att problemet även visar sig i P-läget och blixt. När man trycker ner halvvägs låses tiden, bländaren och ISO (om man kör Auto-ISO) och värdena visas i displayen. Värden förefaller rimliga, typ 1/60 och f2.8. När man sedan tar bilden så visar det sig att kameran valt en längre tid mindre bländare och annat ISO. Backar man sedan någon decimeter från motivet så får man normalt beteende.

Observera att det inte enbart händer när man fotar extremt nära utan även kan hända på "normalt" avstånd, typ halvkropps porträtt.
 
Ingen mer med S90 eller S95 som har lust att testa och verifiera problemet?

Sätt kameran på Tv och blixt på. Välj en slutartid, säg 1/60, fota något inomhus, t ex ett A4 papper på ett bort. Gå succesivt närmare och observera slutartiden. När du kommer nära kommer kameran överge 1/60 och välja en längre tid.
 
Ingen mer med S90 eller S95 som har lust att testa och verifiera problemet?

Sätt kameran på Tv och blixt på. Välj en slutartid, säg 1/60, fota något inomhus, t ex ett A4 papper på ett bort. Gå succesivt närmare och observera slutartiden. När du kommer nära kommer kameran överge 1/60 och välja en längre tid.

Jag testar, återkommer med resultat.


Edit:
Nu ar jag testat med min frus S90 och jag fick samma resultat som du, displayen visar 1/60 men EXIF säger allt från 1/60 till 1/8.
 
Senast ändrad:
Jag misstänker att kameran inte kan strypa blixten tillräckligt för att inte bränna ut förgrunden. Då måste den blända ned för att begränsa blixtljuset. För att inte förändra exponeringen från befintligt ljus, kompenserar kameran genom att förlänga tiden. Det påverka bara befintligt ljus och inte blixtljuset som är mycket kort.

I menyn kan man bara ställ blixtstyrkan i tre steg max, medium och min, vilket verkar vara full, 1/4 respektive 1/64 effekt (-2 och -6 steg). Möjligen är detta en begränsning i elektroniken och inte bara i programvaran.
 
Jonas, tack för att du testade och skönt att se att någon annan får samma sak!

Johan, det ligger säkert något sådana bakom det hela men jag tycker ändå det verkar helt galet. Orsaken till att jag upptäckte problemet var att min far (S90) hade problem med lite bilder från en fest. Många bilder uppvisade rörelsoskärpa. När jag kollade dem så såg jag ju att han använt långa tider, typ 1/13 och anklagade honom för att ha kommit åt snurrhjulet (lätt hänt) men han hävdade med bestämdhet att så inte var fallet. Så visar det sig att det är kameran som helt självsvåldigt valt en längre tid. Det vore betydligt mer logiskt med någon form av varningsblink.

Det här gör kameran till en riktigt dålig party-kamera.

-Att fota i M med blixtautomatik går inte - exponeringen blir kass i de flesta fall.

- Använder man gröna rutan eller P och auto ISO så tenderar kameran att alltför ofta dra upp ISO till 500-600 vilket ger för mycket brus (S95 kan man begränsa auto ISO rangen, inte på S90).

- Jag trodde att Tv därför skulle vara det bästa blixtläget eftersom kameran där väljer mer vettiga ISO-tal än i P. Med en "standard" partyvänligt slutartid om säg 1/60 eller lite kortare och auto ISO borde man kunna få till bra resultat. Men så icke fallet.

Och som sagt, det här problemet visar sig inte bara vid extrema närbilder utan kan framträda även vid vanlig motiv. Det är också helt hopplöst att veta när det skall ske - displayen visar inget förrän det är "för sent".

Synd på en i övrigt trevlig kamera.
 
Om du vill ha blixtbilder utan lång tid är det väl P eller Av med blixt ”På” (ej ”Lång synktid”) som är mest lämpligt. Tiden verkar då alltid bli 1/60 s. Tv och blixt brukar man använda om man vill blanda in befintligt ljus och då kan långa tider behövas. S90/95 är kanske inte främst en partykamera och blixten är inte dess starka sida. Men den kan funka hjälpligt som upplättningsblixt i uteljus.
 
Jag ser S90/S95 som en trimmad Ixus och tycker man skall kunna förvänta sig att den funkar som en sådan när man fotar i blixtläget. Jag har t ex en Ixus 980 IS med samma "stora" sensor som S95 och den har inte samma problem.

Jag håller med om att P borde vara det bästa "party-läget" men jag upplever att kameran alltför ofta drar upp ISO onödigt högt (om man kör Auto ISO). På S95 kan jag ställa hur högt kameran skall gå, men inte på en S90.

Därav min önskan om att använda Tv - där upplever jag att ISO som väljs blir mera lagom.

Hur som helst, jag tycker det är en självklarhet att om jag ställer in en given slutartid i Tv eller bländare i Av och låser exponeringen genom halvtryck och ser värdena bekräftade på displayen - ja då skall också de värdena användas vid exponeringen! Allt annat blir ju helt ohanterligt.

Notera alltså att problemet jag nämner även visas i P och Av-läget, det du ser på skärmen är inte vad kameran sedan väljer.
 
Spåren pekar på blixautomatiken så jag vidhåller min override-teori i svar #1. Med blixt begärd (ett val) och ett halvautomatiskt läge (ett annat val) begär du att två automatiker ska samarbeta. Vilken är viktigast? Kameran gör tydligen ett val baserat på de begränsningar i ljussteg som de olika variablerna kan ställas. Blixten är för trubbig troligtvis för att tillåta vad du begär det den andra automatiken ska göra.

Sidospår:
Sannolikt kan man uppvisa samma beteende i en G12. Men den som UFO-aktigt nog skulle sätta en 430/580EX i blixtskon i läget Tv skulle möjligen kunna få tiden att stanna där man vill - helt enkelt eftersom dessa blixtar har tätare steg (1EV). Så länge bländaren kan öppnas/slutas tillräckligt granulärt. Det skulle f.ö. vara reverse engineering på hög och nästintill meningslös nivå :cool:

Skulle jag vara dig skulle jag maila Canons internationella/US support. Där är dom vana få mail av amerikaner som förväntar sig svar.
 
Ja att det är blixtautomatiken som spökar är uppenbart. Det är faktiskt ganska lustigt om man sätter kameran i gröna rutan - då kan man verkligen få varierande resultat. Ibland bestämmer sig kameran för att 1/15 och ISO 1250 utan blixt är lagom för att i nästa bild tycka att 1/60, ISO 640 och blixt är ett bättre val trots att motiven och ljusförhållandena är väldigt lika. Generellt tycker jag att kameran har en övertro på sin ISO kapacitet.

Jag har ju fotat en hel del med Ixus och Powershot modeller tidigare och aldrig upplevt dessa problem.

Jag skall se om jag orkar dra ett mail till Canon. Helt klart så är väl detta beteende "by design" så egentligen är det väl inte mycket det kan säga annat än att så här skall det vara och jag har bara att gilla läget.
 
Problemet löst!

Efter diverse turer så tror jag att vi har hittat problemet. Det visar sig vara en funktion som heter "Korr. blixtexp" som förklarar det hela.

Manualen skrivare så här:


Kameran ändrar automatiskt slutartiden och bländarvärdet när blixten utlöses för att undvika överexponering och urblekta högdagrar i motivet.
Slutartid och bländarvärde ändras dock inte automatiskt om du trycker på MENU-knappen för att visa fliken KAMERA och ställer in [Korr. blixtexp] på [Av] i [Blixt inställning].


Jag har nu satt denna inställning till "Av" och då fungerar kameran som man kan förvänta sig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.