ANNONS
Annons

Blöta upp torkfläckar

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Funkar det att blöta upp film och skölja om för att bli av med torkfläckar?

Med rullfilm brukar jag köra sista badet med fotoflo och sedan torka av med sämskskin för att slippa fläckarna men bladfilm är opraktiskt att försöka torka av, så där har jag istället brukat bada sista sköljbadet i destilerat vatten. Av ren snålhet så laddade jag destilerat vattten i en sprejflaska och sprejade ymnigt istället men tyvärr bet jag mormor i låret och torkfläckar uppstod.

Attans för detta kalkrika Uppsala vatten. Tacka vet jag min hembyggd runt Mora. Där har vi i princip destilerat vatten i kran ;-)

Erik Schalin skrev:
Ja det fungerar att blöta uppp filmen igen.

Själv använder jag bara en/två droppar Yes diskmedel i vattnet.

Instämmer! Vatten och någon droppe diskmedel fungerar alldeles utmärkt. Låt dra någon minut och torka av med sämskskinn. Avslutar alla mina framkallningar på detta sätt. Skulle det bli torkfläckar eller "fnas" kvar från sämskskinnet som påverkar kopieringen så är det bara att ta filmen och ge den en tur i badet igen.

Om man ser till att vara helt ren om fingrarna kan man mycket försiktigt massera filmen på de ställen som det sitter fast torkfläckar/fnas på. Avsluta med ett sista drag med sämskskinnet alt bara noggrann sköljning. Använder oftast en hårtork efter denna typ av behandling (eftersom negativet skall kopieras).

Visst det fungerar jättebra till rullfilm, men här i Uppsala måste man verkligen torka bort vatten med sämskskinnet om man inte kör dest vatten. Att torka av bladfilm bra är däremot svårt. Men sköljer man sista badet ordentligt i destilerat vatten så behöver man varken vätmedel (diskmedel eller photoflo) eller torka av bara att hänga i filmtorken direkt och det blir inga problem.

Nu skall negativen bada.

Negativen räddade. Funkade perfekt. Lade bilderna i blöt ett rejält tag men fläckarna var kvar men efter lätt massage i dest vattnet med fettfria fingertoppar så var de borta. Dest vatten och photoflo som fick rinna av.

Uppsalavattnet är dock så kalkrikt (fastnar nästan mellan tänderna när man dricker :-( ) så trots att jag sprejade så negget dröp så fick jag kalkfläckar bitvis. När jag badar dem i en skål fungerar det emellertid. Jag tror jag kan nöja mig med det förfarande också.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.