Annons

Biotestsjön vid Forsmark

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Findell

Aktiv medlem
Pratade med en kompis om att han fågelskådade för flera år sen vid Forsmarks kärnkraftverk och då vid den konstgjorda biotestsjön som ligger ute i havet. Är det någon som varit där nyligen och fågelskådat/fotat? Är det öppet för allmänheten så att det är bara att knalla ut dit efter asfaltsvägen? Eller behöver man tillstånd?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Pratade med en kompis om att han fågelskådade för flera år sen vid Forsmarks kärnkraftverk och då vid den konstgjorda biotestsjön som ligger ute i havet. Är det någon som varit där nyligen och fågelskådat/fotat? Är det öppet för allmänheten så att det är bara att knalla ut dit efter asfaltsvägen? Eller behöver man tillstånd?
Jag har varit där några gånger men då beskådade sälar, inte fåglar. Vägen är spärrad med bom så man gör bäst i att inte köra hela vägen ut utan istället promenera som du förvisso redan skrivit. Jag har aldrig upplevt att det skulle krävas tillstånd, men om du vill vara säker kan du kontakta deras information:

0173-812 68
telefontid måndag-torsdag kl 13:00-15:00
info@forsmark.vattenfall.se

Det finns förresten ett utkikstorn i anslutning till deras informationsbyggnad som man kan åka upp i när informationen är öppen så vitt jag vet, vardagar 08.30-15:30.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Håller till i området men lite mera söderut och de har släppt på begränsningaran för biotestsjön så det går att komma dit, men exakt hur bör du kolla med personalen på kraftverket, men det ska om jag fattat rätt av det som skrevs inte behövas tillstånd för att komma till biotestsjön längre.
 

casting

Aktiv medlem
Man passerar ett skyddsobjekt (Mellanförvaret) när man går ut där (där det uttryckligen står att man inte får vistas), så egentligen får man nog inte gå där hur som helst, men jag har alltid bara knatat rätt på, och en gång blev vi tillsagda av en vakt, men det blev inte mer än så. Väl ute vid biotestsjön är det fritt fram att vara, så där är inget problem. Nu var det nog ett år sen jag var där, men det kan rekommenderas. Dock brukar det vara väldigt dimmigt inne i biotestsjön så här års pga det varmare vattnet där. Men det gör att det känns nästan trollskt.
Om du vill se/fota havsörn kan jag annars rekommendera kallrigafjärden som ligger någon mil söder om Forsmark. Alla mina örnbilder är tagna melan kallrigafjärden och Forsmark.

Om du ska åka dit kan jag rekommendera att du åker mot verket, över den lilla kanalen som leder inloppsvattnet till verket och direkt höger. Där har du en stor parkering som man kan parkera på. eller så fortsätter dupp mot informationscentralen, ett utkikstorn, men svänger ner till höger där det finns några hus för gästarbetare där man kan parkera. Närmare än så kan du inte parkera.

(Nu undrar ni kanske varför en skåning har så bra koll på Forsmark, men grejen är den att jag pluggade på Forsmarks skola och bodde i gästbarackerna nere vid verket i två år, och sen dess har jag alltid försökt vara där så mycket jag kan för jag älskar naturen där)
 
Senast ändrad:

mikahn

Avslutat medlemskap
Det är helt rätt information som skrivits här att det är fritt fram att vara vid biotesten, dock behöver man passera ett skyddsområde på vägen dit, men det brukar gå bra om inte det sker transporter samtidigt för då är det stängt.
Som skrivits ovan är det bäst att ringa info och höra hur man skall göra och om de tgår att komma ut.
Även om det går att ta sig ut rekommenderar jag att man hör av sig först och får ett tillstånd så man inte åkt långt och behöver vända när man nått dit. Det har blivit hårdare restriktioner senaset åren och efter Greenpeasebesöket.
Tänk också på att inte fota i riktning mot verket från biotesten då det är ett skyddsobjekt och inte får avbildas (ens på långt håll), gäller även mot SFR (inte mellanförvar utan slutförvar för låg och medelaktivt avfall)

Parkeringen ligger som ni sa en bit bort så det blir ngr km vandring för att ta sig ut. (det går att parkera lite närmare, men då måste man veta exakt vart man skall svänga in.

Det är en otrolig miljö att fota i och mycket fågel, har fördelen att jobba på verket så jag kan komma ut nästan när jag vill....
 

mikahn

Avslutat medlemskap
Vill bara meddela att skyddsobjektet numer är utökat och det står stora skyltar om att man skall meddela vakt elelr reception när man kommer. Skyddsobjekt innebär också att man inte får fotografera elelr avbilda det området. Vet dock inte nu om själva biotestsjön ligger inom objektet, men det blir svårt att komma dit (speciellt utanför kontorstid).

Hör gärna av dig till mig eller Forsmark innan du åker hela vägen dit för att inte behöva återvända utan bilder

/ Micke
 

casting

Aktiv medlem
Vill bara meddela att skyddsobjektet numer är utökat och det står stora skyltar om att man skall meddela vakt elelr reception när man kommer. Skyddsobjekt innebär också att man inte får fotografera elelr avbilda det området. Vet dock inte nu om själva biotestsjön ligger inom objektet, men det blir svårt att komma dit (speciellt utanför kontorstid).

Hör gärna av dig till mig eller Forsmark innan du åker hela vägen dit för att inte behöva återvända utan bilder

/ Micke
Ah, tack för informationen.
I värsta fall får man väl ta med sig gummibåten och åka direkt ut dit. Kan inte tänka mig att biotestsjön i sig är skyddsklassad, men det var väl bara en tidsfråga innan man stärkte upp skyddet kring förvaret.
 

Mats Findell

Aktiv medlem
Allmänheten får inte längre besöka biotestsjön

Pratade med säkehetsavdelningen på Forsmarks kärnkraftverk idag. Sökte tillstånd att få fågelskåda vid biotestsjön. Men enligt dom har skyddsområdet utökats så därför tillåts inga besök till sjön numera. Jag frågade om det berodde på Greenpeace oväntade besök och det gjorde det.

Väldigt tråkigt men det är väl bara att respektera. Jag har full förståelse varför säkerhetsarrangemangen är så hårda.
 

casting

Aktiv medlem
Pratade med säkehetsavdelningen på Forsmarks kärnkraftverk idag. Sökte tillstånd att få fågelskåda vid biotestsjön. Men enligt dom har skyddsområdet utökats så därför tillåts inga besök till sjön numera. Jag frågade om det berodde på Greenpeace oväntade besök och det gjorde det.

Väldigt tråkigt men det är väl bara att respektera. Jag har full förståelse varför säkerhetsarrangemangen är så hårda.
Ja verkligen tråkigt. Undrar om det är så att dom inte tillåter folk att passera alls, eller om de facto själva sjön har blivit ett skyddsobjekt. För i det sistnämnda fallet kan man ju i så fall ta båt dit själv.
 

microo

Aktiv medlem
Pratade med säkehetsavdelningen på Forsmarks kärnkraftverk idag. Sökte tillstånd att få fågelskåda vid biotestsjön. Men enligt dom har skyddsområdet utökats så därför tillåts inga besök till sjön numera. Jag frågade om det berodde på Greenpeace oväntade besök och det gjorde det.

Väldigt tråkigt men det är väl bara att respektera. Jag har full förståelse varför säkerhetsarrangemangen är så hårda.
Borde gå att lösa för dom, för även om det är skyddsområde, kan undanta göras, vissa dagar för grupper eller med annan lämplig säkerhet, är ju faktiskt viktigast med viljan från deras sida!
 

mikahn

Avslutat medlemskap
Jag har pratat med bitr Säkerhestsskyddschef och Biotestsjön ligger inte i skyddsobjektet. Vill man ta sig dit med båt eller skridskor går det bra.

Det är vägarna och parkeringen dit som är är skyddsobjekt och problemet. Det är inte bara verket själva som bestämmer vad som får göras inom skyddsobjektet utan länsstyrelse och SSM Strålssäkerhetsmyndigheten) tycker en massa också.

Att Biotesten inte ligger inom Skyddsobjektet innebär dock inte att det med automatik är OK att ta sig dit med båt då det kan vara så att fågellivet där behöver skyddas genom ett Fågelskyddsområde. Hur det är med det vet jag inte.

Länsstyrelsen borde kunna ge svar på detta
 

Polar300

Aktiv medlem
Nix.
Alltihop, från ungefär strax öster om Forsmarks Bruk ut till en linje 500 meter öster om Biotestsjön, är numera sammanhängande tillträdesförbud.

"Tillträde för obehöriga är förbjudet"... som det står på de gigantiska skyltarna vid fordonskontrollen. Skyll på grönpissarna... Du blir avvisad i fordonskontrollen - och tar de dig promenerandes in / därinne det blir brott mot skyddslagen vilket lär bli knepigt i dagens allvarliga läge. Innehav av kamerautrustning lär inte precis underlätta det juridiska läget heller. Återigen: skyll på de där grönpissande pajasarna. Före deras intrång var det faktiskt lagligt att cykla ut till biotestsjön - vilket det inte längre är...
/Odd
_IMG2933_DxO+Odd_small.jpg
 
ANNONS