Annons

automatisk vitbalans k100d

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvarnvik

Aktiv medlem
Jag undrar hur ni andra K100d ägare upplever den automatiska vitbalansen i kameran? Jag upplever att kameran inte klarar av att sätta rätt vitbalans inomhus i glödlampsljus med autoläget på. detta medför att jag har justerat vitbalansen manuellt, problemet är att jag alltid glömmer att ändra tillbaka när jag går ut i dagsljus igen vilket gör att jag har en massa blåtonade bilder från Jerusalem att justera när jag nu har kommit hem igen...
Har ni liknande problem? Det vore intressant att veta hur ni upplever den automatiska vitbalansen.
 
Tydligen är det ett medvetet designval att den automatiska vitbalansen skall ge korrekt färgåtergivning åt solnedgångar och liknande miljöer där man får rätt gulhet i färgen. Detta gör dock att inomhus-miljöerna generellt blir alldeles för gula.
Min lilla åsikt är att iaf jag tar betydligt mer bilder inomhus än på solnedgångar... :)

Själv har jag löst det så att på USER-läget så har jag programmerat in vitbalans för inomhusmiljö, så kan jag snabbt få rätt vitbalans.

Tanken bakom den automatiska vitbalansen hos pentaxkamerorna förklaras rätt bra i detta k10d-test:
http://www.dcresource.com/reviews/pentax/k10d-review/index.shtml
 
Pentax automatiska vitbalansläge täcker ej glödlampsljus, detta står i handboken (om än något svårhittat) och är ej ett fel. Skälet till detta är att solnedgångens varma ljus ligger temperaturmässigt nära glödlampsljus och dagens vitbalanssensorer för systemkameror är ej tillräckligt intelligenta för att kunna urskilja motivet - alltså att samma färgtemperatur i det ena fallet ska vara vitt och i det andra fallet ska vara gulorange. Följaktligen har Pentax överlämnat detta kritiska val till fotografen. De menar att systemkameror vänder sig till fotografer som vill pilla med sina kameror och ej köra på auto hela tiden. På en systemkamera för film fick du byta film till inomhus, på en digital väljer du i en meny. Så visst har det blivit mycket enklare...

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.