Annons

Auto-crop i Lightroom 5???

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter lite mer testande, jag tycker nog att Alt-klick gör att inställningen sitter.

Den påverkar inte de bilder som redan har croppats (för där sparas alltid senast använda läge för crop-tool).men däremot de bilder som inte tidigare har croppats så kommer hänglåsets läge att vara det som lagrades med Alt-Klick på låset.


Prova att göra reset på ett antal bilder. Gör sedan Alt-Klick så att hänglåset låses upp. Gå till nästa bild, tryck R och då bör hänglåset vara upplåst.

Tror jag....

PS. Jag tycker det här är intressant, har aldrig riktigt fattat hur hänglåset lever sitt eget lilla liv, men nu tror jag att jag fått koll på den lille rackaren...

EDIT: Det är inte Alt-klick som gör det, det är nog bara så att senaste inställningen ligger kvar.
 
Hänglåsets default-läge har alltid varit ett mysterium. Det finns (vad jag vet) ingen inställning för det. Men om man klickar i (eller ur) det tillräckligt många gånger så verkar det som att programmet till slut förstår att man vill ha ett nytt default-läge. Men det känns som sagt inte särskilt konsekvent.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.