Annons

Artcollege Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuffina

Ny medlem
Hej
Jag tänkte söka art college I göteborg.
Nån som har erfarenhet från den skolan?
Jag har gått foto A o B i gymnasiet. Jobbat lite grann inom foto. Men jag skulle behöva en uppfräschning så att säga.
Kan detta va något för mej då?

Tack på förhand
Sandra
 
Hej!

Jag går heltidsutbildningen inom foto på Art College och jag kan rekomendera den om du sysslar med digital fotografi. De har mörkerrum för svartvitt och man har en kortare analog kurs i början sen får man fri tillgång till den. För det mesta står lokalen tom vilket är synd.
Vill du lära dig allt om digital bild på djupet så är det en mycket bra utbildning. För mig som redan kunde mycket om photoshop och berbearbetning (jobbat proffisionellt med bild för tryck) blir det mycket upprepning och kan kännas lite segt ibland då det är väldigt mycket genomgångar i photoshop. Men ibland flikas det in saker som man vet men inte varför etc. som kan vara nyttigt.

Lärarna är bra. De två huvudlärarna vi har är olika som natt och dag och de kompleterar varandra mycket bra.

Det enda jag verkligen saknar är mer gästlärare och föreläsare utifrån. Men vi kan ju självklart ta tag i det själva (vilket jag tex. tänker göra) och försöka locka lite fotografer att föreläsa på skolan.
En annan sak som jag tycker skolan borde ta tag i är att marknadsföra den bättre. Ingen vet liksom att den finns. I tidningen foto hade de en tabell över fotoskolor i Sverige där till och med de mest grundläggande korta fotokursen fanns med. Men inte Art College...!

Jag tycker du ska söka och komma på intervju så får du nog svar på en del frågor. Kom bara ihåg att utbildningen kostar skjortan!
 
Jag gick deras Fotolinjen Grund på 12(?) veckor, tror det var 2008. Var jättenöjd med utbildningen. Jag kunde sedan innan hantera kameran i manuellt läge och så, men var ju ändå nybörjare och tyckte det hela var väldigt roligt och intressant. Dessutom var vi bara fem elever, men hade fyra lärare så det var rena lyxen verkligen;) Fick lära oss om färglära, bygga hålkamera, framkalla bilder analogt, göra fotoövningar, diskutera varandras bilder, göra projekt och ha utställning m.m.
 
ANNONS