Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allsvenskan fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej!
Fick lite oväntat (?) ackreditering för att fotografera en allsvensk fotbollsmatch. Jag fick efter diverse e-post fram och tillbaka ett mail där jag blivit bevilja ackreditering, den enda övriga informationen var att jag skulle anmäla mig i ett ackrediteringstält innan match.
Tänkte höra om någon här med erfarenhet av att plåta allsvenskfotboll vill komma med lite tips?
Som t ex när förväntas man vara där innan match? Blir man tilldelad en speciell plats eller kan man röra sig relativt fritt runt planen? Och andra” do and don´ts” etc etc

Utrustningsmässigt har jag tillgång till en Nikon D610 och (förhoppningsvis låna) en Nikon D7100.
70-200 f4, 85mm 1.8, 50mm 1.8, 28mm 2.8.

Hur skulle ni lägga upp fotograferingen med denna utrustning? Min tanke var att sätta 70-200 på D7100 för att få lite längre räckvidd och nått lite kortare på D610, typ 50mm (då skulle jag kunna ha 28mm i fickan).
Finns tyvärr ingen möjlighet att komplettera med mer utrustning. Det enda som får köpas är lite extra minneskort och en liten sittpall av något slag.


Tack på förhand!
 
Hej,

Sikta på att vara på plats cirka en timme innan. Då finns det utrymme för oförutsedda saker. Du hinner också i lugn och ro leta reda på någon som kan svara på frågor om vart du får och inte får vara. De ställen jag fotat på har det varit ganska fritt. Dock så har det alltid funnits begränsning på hur nära man får vara avbytarbänken. Brukar vara markerat i gräset.

Är TV på plats med kameror nere vid planen så se till att inte stå i vägen för dem. TV har alltid förtur.

Är du på plats i god tid kan du prata med de andra fotograferna på plats om var man får stå osv. De flesta fotografer brukar vara hjälpsamma. Du bör kanske inte springa på de stressade fotograferna som kommer i sista stund med dina frågor.

Du hinner också gå ett varv runt planen med kameran och se hur mycket du täcker in med olika brännvidder.

Med din utrustning skulle jag sikta in mig på att täcka en planhalva. 200 mm är för lite för att kunna täcka hela planen. Prova kortlinjen ganska nära hörnflaggan, då får du med mer av ansiktet på spelarna när de springer mot dig. Att fota från sidlinjen minskar chansen till ögonkontakt. Du täcker också in straffområdet bra och får bra vinkel för nickdueller framför målet.

Jag skulle köra 50 mm på andrakameran och ta med 28 mm för att ta bilder på publik etc.

Hoppas det var till någon nytta.

Lycka till!
 
Jag skulle klart sätta 70-200 objektivet på FF kameran för att få så mycket boken i bilderna som möjligt. Kombinationen av en asp-kamera, ett 70-200/2.8 och relativt långa håll (20-30 meter) gir inte mycket av det fina, proffsiga blur bakom spelarna - och ofta finns det en massa fula reklamskylt osv. som kan dämpas med FF kamerans mer oskarpa bakgrund.

Att du inte räcker så långt som med 7100:an är klart, men syftet är väl att få sådär 4-5 toppen bilder i stället för en massa ointressanta skot.

Lycka till!
Johannes
 
Hej,

Sikta på att vara på plats cirka en timme innan. Då finns det utrymme för oförutsedda saker. Du hinner också i lugn och ro leta reda på någon som kan svara på frågor om vart du får och inte får vara. De ställen jag fotat på har det varit ganska fritt. Dock så har det alltid funnits begränsning på hur nära man får vara avbytarbänken. Brukar vara markerat i gräset.

Är TV på plats med kameror nere vid planen så se till att inte stå i vägen för dem. TV har alltid förtur.

Är du på plats i god tid kan du prata med de andra fotograferna på plats om var man får stå osv. De flesta fotografer brukar vara hjälpsamma. Du bör kanske inte springa på de stressade fotograferna som kommer i sista stund med dina frågor.

Du hinner också gå ett varv runt planen med kameran och se hur mycket du täcker in med olika brännvidder.

Med din utrustning skulle jag sikta in mig på att täcka en planhalva. 200 mm är för lite för att kunna täcka hela planen. Prova kortlinjen ganska nära hörnflaggan, då får du med mer av ansiktet på spelarna när de springer mot dig. Att fota från sidlinjen minskar chansen till ögonkontakt. Du täcker också in straffområdet bra och får bra vinkel för nickdueller framför målet.

Jag skulle köra 50 mm på andrakameran och ta med 28 mm för att ta bilder på publik etc.

Hoppas det var till någon nytta.

Lycka till!

Låter bra. Var något sånt jag hade tänkt mig. Om jag får bestämma själv så vill jag hålla till på ena kortsidan, typ i närheten av hörnflagga. Då är tanken att kunna täcka av straffområdet, en kanten samt hemmaklacken.
Ska bli hur kul som helst detta!
 
ANNONS