Advertisement
ANNONS
Annons

Allergi och acutol

Produkter
(logga in för att koppla)

csandlund

Aktiv medlem
Hej!
Jag har sedan några månader använt acutol som framkallare och är nöjd med resultaten.
Men nu har jag börjat få en del allergiska reaktioner när jag framkallar som klåda och att det svider i ögonen :( Självklart så använder jag skyddshandskar!

Någon mer som har haft liknande problem?

Tidigare har jag alltid använt d76 utan problem. Men jag tycker att acutol ger finare negativ.

csandlund skrev:

Någon mer som har haft liknande problem?
Jodå. Jag har fått tillbaks astma också vid detta laget som jag inte kännt av på många år, men problemen började med klåda.
Kemikalier är ju inte helt ofarligt att hålla på med.

Ett tips kan vara att införskaffa munskydd också och så är det ju alltid bra med god ventilering (om du alls tänker fortsätta.)

Personligen har jag känt av blandning av D76 (när man fixar pulvret iaf) mer än jag känt obehag av Acutol.
Trodde Acutol var en "rätt snäll" framkallare..

Och jag har valt bort Rodinal och även allt i pulverform som ska blandas nu. De har känts värst

Undrar om det finns någon mer allergivänlig kemi egentligen?

Olika former av överkänslighet mot framkallare är inte alls ovanligt.

Inte minst framkallningsämnet metol, som är bland de vanligaste, kan påverka dig.

Jag vet inte så mycket om uppbygnaden av Acutol, men det kan mycket väl vara så att flera år med D-76 först nu ger upphov till allergi.

Du använder skyddshandskar, byter du dem ofta?
Karolinska gjorde för kanske tio år sedan en undersökning, åt den grafiska branchen, och det visade sig att vanliga diskhandskar tål ungefär en arbetsdag med kemikalier. Sedan kryper de in genom gummit.
Syrafasta skall man byta efter en veckas daglig användning.

Är du noga med ventilation, att torka rent hela tiden (pulver som yr runt är bland det värsta man kan ha)?

Kanske är det handskarna du är känslig mot, gummihandskar kan ge reaktioner på huden, jag vet inte hur mycket bättre syntethandskarna är.

Så kallade PQ-framkallare är bättre för hälsan.
Kodaks X-Tol är väl en sådan?

Sen svettas man ju i handskar också vilket gör att huden lättare tar upp ämnen. Varför använda handskar överhuvudtaget förresten? Det finns säkert processer där man måste använda händerna, men håller du på med sådana?

Personligen har jag nog aldrig hållit i en våt kopia med annat än tänger så den enda exponering jag har fått för vätskor är när jag framkallat film i läckande dosor, vilket jag försöker undvika.

Hej igen och tack för svaren!
Jag använder vanliga diskhandskar, ingen aning om vilket material de är gjorda av? Men jag byter inte särskilt ofta, dock brukar jag skölja av dom (utsidan) när jag är klar. Men om de håller så dåligt mot kemikalier, kanske man ska satsa på engångs handskar istället, borde väl gå att köpa på apoteket?
Jag framkallar både hemma och i fotoklubbens labb. Ventilationen är sådär i labbet, men hemma brukar jag ha ett fönster öppet.

Ska prova att använda andra hanskar nästa gång!

Jag använder inte handskar, men en gång när jag fick för mig det köpte jag just på apoteket. De var rätt dyra och såldes i fempack. Såna där som läkare använder typ. Tror även att Photax säljer såna engångshandskar.

Andra handskar tål jag inte.

Jim:
Det finns ju alltid en risk att få lite kemikalier på sig när man spär ut framkallaren, och även när man öppnar dosan för att hälla ur framkallaren.

Jag skulle inte använda engångshandskar. Nej, jag vet inte om de är sämre än diskhandskar men det känns som att de borde vara det.

Jag använder handskar (syrafasta industrihandskar) när jag; diskar och städar innan och efter framkallning/kopiering, när jag blandar kemi och när jag framkallar med dosa.

Om möjligheten finns skulle jag framkalla film utanför labbet, i något annat rum, gärna med möjlighet att öppna fönster.

Skall man följa reglerna för grafiska branchen skall luften bytas fem gånger i timmen.

Sedan är det också så att risker ackumeleras, röker du, solar mycket, bor i radonhus, eller arbetar mycket vid dator eller laserskrivare, kan risken för överkänslighet öka.

x-tol!

Jag har aldrig testkört acutol, men väl D-76 och jag upplevde att jag fick en elak rethosta av den (är allergisk mot annat oxå...). Jag testade då att byta ut den mot x-tol som mipert nämde ovan, och mina besvär försvann, kanske kan vara värt ett försök?

mvh
Lars

Jag kan inte så mycket om olika framkallares allergiegenskaper. Däremot vet jag lite om handskar.

Vanliga diskhandskar är vanligen 100% latex, dvs naturgummi. Det är nästan det värsta som finns ur allergisynpunkt. Latex är väldigt allergiframkallande. Det enda som är värre än latexhandskar är pudrade latexhandskar.

Engångshandskar som används inom sjukvården är numer tillverkade av vinyl. De är inte lika hållbara som latexhandskar men mycket mindre allergiframkallande.

Varken vinyl- eller latexhandskar tål egentligen inte att bli avsköljda, i alla fall inte sådana som finns inom vården.

Jag tycker att det rådet jag fått angående handskanvänding inom tandvården fungerar bra i mörkrummet också: Använd endast handskar när det är nödvändigt och ta av dem direkt efter.

Andreas, tandläkarstudent

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.