Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28-210mm f4,0-5,6. Makro till min *ist DS??

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej!

Har just köpt en *ist DS och är ute och vill "fynda" objektiv. Jag är ute efter objektiv med bättre zoom samt objektiv för att kunna ta närbilder av blommor etc. Kan detta vara något för mig? Jag är lite osäker på vad jag ska kolla efter... Jag vet bara storleken på min kamera (52mm)

http://www.tradera.com/auction/aid_10374403

/Karin
 
Javisst, den funkar på en ist-ds.
Den klarar makro ner till 1:4, dvs att 4mm i verkligheten blir 1mm på sensorn. Duger väl till blombilder etc.
Den har nog dock inget A-läge, och då måste du mäta ljuset manuellt med en knapptryckning.

Storleken på din kamera, 52mm? Jag förstår inte alls.
En ist-ds är inte 52mm? ;-)
Kanske du har kollat därfram på objektivet var det står storleken på filtergängan?
Det är 52mm's filter du sätter där, och har inget att göra med kameran.

/Henri
 
Hm, så det är inte olika storlekar på objektiven? Jo, jag har 52mm till filtrena, trodde att det gällde objektiven också. Sorry! :)

Vet du något annat bra (nyare) objektiv för närbilder och zoom? Tänkte hitta något bra begagnat, men jag vet inte vad jag ska kolla efter riktigt...
 
snysop skrev:
Hm, så det är inte olika storlekar på objektiven? Jo, jag har 52mm till filtrena, trodde att det gällde objektiven också. Sorry! :)

Vet du något annat bra (nyare) objektiv för närbilder och zoom? Tänkte hitta något bra begagnat, men jag vet inte vad jag ska kolla efter riktigt...

Hehe nej nej. Du kan använda egentligen alla pentaxobjektiv som gjorts hittils, men ju äldre objektiv, ju bökigare är det att använda.

För att göra det lätt för dig så kika på A-serien och framåt. SMC-A står det därfram då, sen kom F, sen FA och nu finns DA.
Det är alltså pentax egna objektiv. Sen har andra märken sina egna system.

Det är svårt att säga vad du behöver för objektiv, känns det som att du inte klarar dig med vad du har just nu eller?
Det finns massor av alternativ att köpa nytt, begagnat kan vara lite svårare att hitta då Pentax inte är ett så värst stort märke.

Generellt så kan jag säga att Pentax egna objektiv är väldigt bra, med bara några billiga zoom-objektiv som är riktigt dåliga.

/Henri
 
kolla på begagnatmarknaden är mitt tips, orkar du lägga lite tid där kan du få en bra deal. jag köpte ett Sigma 70-300mm DL macro för 700kr, inte superskärpa i 300läget men helt klart dugligt till mkt. ska du köra mest 10x15 prints så duger det helt klart.

och har du redan läst min post i den andra diskussionen så skit i den här.=)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.