Annons

Hjälp med att förbättra digitalt foto önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)

80s metal1

Medlem
Hej,
Var i Köpenhamn för ett par år sedan och träffade rockbandet Bon Jovi.
Fick foto med några i bandet. Tyvärr blev inte fotot med sångaren Jon Bon Jovi särskilt bra. Bilden blev lite ofokuserad då "träffen" med Jon blev snabb och digitalkameran och användaren inte var 100% kompatibla.
Finns det någon vänlig själ som skulle vilja lägga lite tid med att förbättra bilden med ngt lämpligt bildbehandlingsprogram?
Mvh Steve
 

atotowi

Aktiv medlem
Kanske bra om du kan lägga ut en liten lågupplöst kopia av bilden så man kan få en idé av vad som behöver göras.
 

80s metal1

Medlem
Bilden är i jpg-format.

Bilden är tänkt att ev förstoras, sättas i ram och "upp på väggen"

Vore väldigt tacksam om ngn kan/vill hjälpa mig.

mvh Steve
 

Bilagor

80s metal1

Medlem
Wow, så mkt bättre. Tusen tack för hjälpen.
Tog bilden med en ganska så dålig digitalkamera. Därav jpg-format.
Bilden ligger på minneskort. Vet inte hur jag får fram raw format som du efterfrågar???
Menar du att det skulle kunna gå att få bilden ännu bättre? Är villig att swisha betalning om så önskas.

Men, är som sagt, mkt glad/nöjd med hjälpen jag redan fått. Tack!
 

UlfHan

Aktiv medlem
När man tar bilden kan man ställa in kameran att spara i raw eller jpg formar eller i båda. Raw gör att man kan bearbeta bilden mycket mera. Har du tagit den i jpg så kan man inte göra den till raw efteråt.

Är det något speciellt mera som du skulle vilja ändra i bilden?
 

80s metal1

Medlem
Tyvärr bara sparad i jpg-format.

Vet inte vad mer man kan göra med bilden? Förmodar att du gjort allt vad du kunnat med att förbättra bildkvalitet och skärpa!?! Har ju tänkt att förstora upp bilden och sätta den i ram.
I övrigt... går det att retuschera bort mannen med den randiga t-shirten bredvid mig?

Så tacksam för att du tar dig tid att hjälpa mig.
 

80s metal1

Medlem
Helt otroligt! Wow. Så snyggt jobbat.
Åter igen, tusen tack för hjälpen.
Vill du att jag swishar dig ngt för ditt fina arbete?
Mvh Steve
 

PMD

Aktiv medlem
När man tar bilden kan man ställa in kameran att spara i raw eller jpg formar eller i båda. Raw gör att man kan bearbeta bilden mycket mera. Har du tagit den i jpg så kan man inte göra den till raw efteråt.
Bilden är tagen med en Canon IXUS 275 HS som, så vitt jag vet, inte går att ställa in för raw-bilder.
Det är ingen dålig kamera, men små kompaktkameror från mitten av 2010-talet hade ofta den här begränsningen.

Jag håller med om att det är imponerande vad man kan göra numera. Snyggt gjort!
 

perstromgren

Aktiv medlem
När man tar bilden kan man ställa in kameran att spara i raw eller jpg formar eller i båda. Raw gör att man kan bearbeta bilden mycket mera. Har du tagit den i jpg så kan man inte göra den till raw efteråt.

Är det något speciellt mera som du skulle vilja ändra i bilden?
I det här fallet hade nog inte raw-format hjälpt så mycket. Det är dålig fokusering i originalet. Raw-format hjälpåer mest mot dåligt exponeerade bilder.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Raaw hade hjälpt för att ändra kontrast och exponering. Det var flera problem än bara dålig fokusering. Tyvärr verkar ju inte raw finnas på kameran.
 
ANNONS