Annons

Bildskärm till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej. Ska köpa en Mac mini för bildredigering. Vad ska jag köpa för skärm? Är det något särskilt att tänka på när den ska paras med Mac? Och för redigering i ps och lightroom mestadels till digitala bilder, vad bör jag titta på? Jag är icke-professionell men men vill ha en vettig skärm att jobba med, gärna rätt ljusstark pga ögonen.
mvh
 

BeBest

Aktiv medlem
Själv kör jag iMac men för den som vill ha datorenheten separerade från bildskärmen har Apple en riktigt bra skärm. Den finns i 2 versioner där den dyrare är tänkt att kunna möta extra höga krav och mera problematiska ljusförhållanden i lokalen.
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Själv kör jag iMac men för den som vill ha datorenheten separerade från bildskärmen har Apple en riktigt bra skärm. Den finns i 2 versioner där den dyrare är tänkt att kunna möta extra höga krav och mera problematiska ljusförhållanden i lokalen.
Tack. Glömde säga att jag vill komma ner lägre i pris jämfört med iMac som annars är ett bra val. Och apples skärm ligger väl en bit över 20k så då drar det iväg.
 

Måns H

Aktiv medlem
Till min Mac Mini M1 har jag en BenQ SW240-bildskärm.

24-tum (1920 × 1200. Bra med den höjden tycker jag.)

Bra bildkvalite. Kom fabrikskalibrerad. Påminner ständigt om att ny kalibrering behövs, men än så länge (ett par år) går det ändå till husbehov och print.

Saknar högtalare vilket är opraktiskt. Jag köpte till på Clas O, billigt och tillräckligt bra. Tyvärr blev det väldigt mycket sladdar och ett USB-uttag går åt till högtalarna
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Om jag håller mig till Benq, Eizo och väljer en upplösning 3840 x 2160 och ljusstyrka 300cd/m2. Har jag då en skärm som är bra för att peta med bilder i ps och lr? Bilder från Nikon D810.
Hittar helst en skärm för max 6000kr, är det möjligt?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Om du mest plåtar för din egen del, kör bilder till insta och andra sociala medier och inte lämnar till kund som du fakturerar vill jag påstå att i princip vilken skärm som helst duger. Kolla bara upplösningen. Sedan om du vill ha lull-lull som inbygda högtalare, webkamera osv.

Med lite högre krav är BenQ bra skärmar som har flera modeller som kan kalibreras.
 

dJb

Aktiv medlem
Jag har en Mac Studio som jobbdator och kör bland annat en Asus pro art, som jag tycker är prisvärd och bra och då jobbar jag med professionell produktion, både video och annat content. Dock inte broadcast utan för YouTube och webb. Håller med Calle S här ovan om att i princip nästan varje skärm räcker till, till vad du beskriver. Jobbar man i ett färgkritiskt flöde och ex jobbar med grafisk design och ska ta fram original för tryck behöver man ett mer kvalitetssäkrat flöde men för privat bruk så behöver man imho inte lägga supermycket på en skärm idag.

 

Majo75

Aktiv medlem
Hej!
Det finns de som upplever problem med apples ”scaling”. Mac är optimerade för 2k och 5K monitorer. Vid användning av 4K monitor kan man uppleva vissa problem. Om det kommer vara ett problem för dig har jag ingen aning om men kan vara värt att kolla upp innan du köper monitor…
Hittade en gammal länk om problemet. Kanske inte den bästa men du kan ju alltid leta själv om tror det kan bli ett problem för dig.


En länk till till en annan som kanske är lite mer sansad i sin bedömning av problemet:

Lycka till!
 

Cygni

Aktiv medlem
Köpte en Philips 325B1L (32 tum) till min Mac mini. Färgerna är jätte fina. Den har inbyggda högtalare men låter inte speciellt bra. Köpte till en Lenovo 24 tums som sekundärskärm.
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Tack. Ja, jag tror inte jag behöver leta mer. En proart verkar rätt.
En fråga gällande bildskärmsupplösningen och upplösningen på fotot. Med en bildskärm med lägre upplösning än vad bilden är, visas inte all information? Om det inte har någon praktisk betydelse egentligen, kan jag lika gärna välja en proart med den lägre upplösningen istället för 4k-skärmen? Eller missar jag information från bildfilen som kan vara bra att se vid redigeringen?


[/QUOTE]
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Tack för tidigare svar. Sista frågan om råd här:

Är Apple Mac mini M2, 8GB RAM, 256GB SSD (8000kr) bra val till lightroom, Photoshop och camera raw?
Det blir snabbt stora skillnader i pengar när man börjar plocka på ram och lagring. Samtidigt tänker jag inte köpa något som är tveksamt, och vill att det ska gå att använda iaf fem år.

8 gb ram och 256 gb ssd (8000kr)
8 gb ram och 512 gb ssd (10300kr)
16 gb ram med 256 gb ssd (10500kr)
16 gb ram med 512 gb ssd 13000

Skärm Asus proart pa279crv 6000kr
alternativt BenQ pd2700q 4000kr?

Inte tänka mer på det här och kul att ha - Apple Mac mini 16 gb ram med 512 gb ssd & Asus proart pa279crv (19000)
men korkat om det lika väl skulle funka med Apple Mac mini M2, 8GB RAM, 256GB SSD & BenQ pd2700q (12000)
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Tack för tidigare svar. Sista frågan om råd här:

Är Apple Mac mini M2, 8GB RAM, 256GB SSD (8000kr) bra val till lightroom, Photoshop och camera raw?
Jag skulle nog åtminstone välja 16 GB ram eftesom det inte går att uppgradera efteråt och du tänkt dig den ska hålla i fem år. De nya macarna M1-3 har visserligen väldigt bra minneshantering och mina 18 GB håller betydligt bättre än vad jag trodde men 8 GB känns lite väl lite.
 

Har

Medlem
Tack för tidigare svar. Sista frågan om råd här:

Är Apple Mac mini M2, 8GB RAM, 256GB SSD (8000kr) bra val till lightroom, Photoshop och camera raw?
Det blir snabbt stora skillnader i pengar när man börjar plocka på ram och lagring. Samtidigt tänker jag inte köpa något som är tveksamt, och vill att det ska gå att använda iaf fem år.

8 gb ram och 256 gb ssd (8000kr)
8 gb ram och 512 gb ssd (10300kr)
16 gb ram med 256 gb ssd (10500kr)
16 gb ram med 512 gb ssd 13000

Skärm Asus proart pa279crv 6000kr
alternativt BenQ pd2700q 4000kr?

Inte tänka mer på det här och kul att ha - Apple Mac mini 16 gb ram med 512 gb ssd & Asus proart pa279crv (19000)
men korkat om det lika väl skulle funka med Apple Mac mini M2, 8GB RAM, 256GB SSD & BenQ pd2700q (12000)
Om du inte behöver där tusenlapparna för att överleva dagen, kommer de vara glömda rätt snart. Om du i stället väljer att köpa det snålare alternativet finns det risk att du ångrar dig alla dagar du använder datorn.
Tror ingen någonsin tyckt att de har haft för mycket internminne.
Stora hårddisken är kanske lite annorlunda, kommer du ändå behöva extern lagring.
 

Artis

Aktiv medlem
Tack för tidigare svar. Sista frågan om råd här:

Är Apple Mac mini M2, 8GB RAM, 256GB SSD (8000kr) bra val till lightroom, Photoshop och camera raw?
Det blir snabbt stora skillnader i pengar när man börjar plocka på ram och lagring. Samtidigt tänker jag inte köpa något som är tveksamt, och vill att det ska gå att använda iaf fem år.

8 gb ram och 256 gb ssd (8000kr)
8 gb ram och 512 gb ssd (10300kr)
16 gb ram med 256 gb ssd (10500kr)
16 gb ram med 512 gb ssd 13000

Skärm Asus proart pa279crv 6000kr
alternativt BenQ pd2700q 4000kr?

Inte tänka mer på det här och kul att ha - Apple Mac mini 16 gb ram med 512 gb ssd & Asus proart pa279crv (19000)
men korkat om det lika väl skulle funka med Apple Mac mini M2, 8GB RAM, 256GB SSD & BenQ pd2700q (12000)
De 2000 extra spenderade kommer att glädja dig i flera år framöver.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Jag köpte en 27" ViewSonic VP2785-2K, såg ingen mening med en 4K skärm då jag endast ska använda den för bildbehandling och inte videoredigering. Denna är kalibrerad från fabrik och kostade under 3500:- För mig helt perfekt.
 

Majo75

Aktiv medlem
Jag har förvisso en Mac Air M1 med 16gb ram. Det är ofta som ram inte räcker till när jag har både PS, LR öppet samtidigt med tex Explorer. Jag hade valt absolut minst 16gb ram. När ramen överskrids används också ssd-disken. Använder man detta ofta med full hårddisk sliter det onödigt mycket på ssd-disken…
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har förvisso en Mac Air M1 med 16gb ram. Det är ofta som ram inte räcker till när jag har både PS, LR öppet samtidigt med tex Explorer. Jag hade valt absolut minst 16gb ram. När ramen överskrids används också ssd-disken. Använder man detta ofta med full hårddisk sliter det onödigt mycket på ssd-disken…
Nu är väl ”slitage” inte ett reellt problem på moderna ssd-enheter. Möjligen var det värt att beakta på tidigare generationer, för 10-15 år sedan.
 

Majo75

Aktiv medlem
Nu är väl ”slitage” inte ett reellt problem på moderna ssd-enheter. Möjligen var det värt att beakta på tidigare generationer, för 10-15 år sedan.
Inte alls omöjligt att jag missuppfattat detta men problemet har tagits upp av diverse youtubers nyligen. Sanningshalten har jag så klart svårt att avgöra som glad amatör.
Problemet, om det nu är ett problem ,verkar dock bli ett problem först när hårddisken börjar bli full vilket innebär att det används samma del av disken många gånger om istället för att sprida ut det…
… användes swap för 10-15 år sedan? 🤔
 
ANNONS