Annons

Köpa ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,
Jag är sugen på att köpa en ny bärbar dator, primärt för redigering av bilder.
Filmar lite med min drönare så kanske även kommer vilja sätta ihop enklare drönarfilmer, men just nu ligger fokus på bildredigering.

Kör Lightroom.
Då jag alltid använt PC det det det jag föredrar.

Har en Sony A7r iii idag, så raw-filerna blir ganska stora.
Tror ej jag vill ha något större än 14 tum.

Tänker mig kanske något i prisintervallet 15-20 000 kr.

Någon som har ett bra förslag?
 

Frekeman

Aktiv medlem
Hej,
Jag är sugen på att köpa en ny bärbar dator, primärt för redigering av bilder.
Filmar lite med min drönare så kanske även kommer vilja sätta ihop enklare drönarfilmer, men just nu ligger fokus på bildredigering.

Kör Lightroom.
Då jag alltid använt PC det det det jag föredrar.

Har en Sony A7r iii idag, så raw-filerna blir ganska stora.
Tror ej jag vill ha något större än 14 tum.

Tänker mig kanske något i prisintervallet 15-20 000 kr.

Någon som har ett bra förslag?
Hej! Jag ser förstås att du skriver att du föredrar PC men om det främst är bild och video du kommer syssla med så skulle jag ändå föreslå att du tittar på de nya bärbara M1-baserade Macbook. De verkar helt suveräna för just det du vill använda datorn till. Själv sitter jag på ”gamla” Macar som kanske är något slöare än motsvarande PC men med M1 verkar det precis vara tvärtom med råge och man får mer för pengarna också.

Lycka till med köpet hursomhelst!

mvh
Fredrik
 
Hej
Håller med Freeman, har själv en M1 Mac Book Pro 14", det är den bästa bärbara hittills som jag haft, jag har haft ganska många, även om priset kan tyckas vara högt. Du kan sitta i din favoritfoåtölj med macken o redigera dina bilder utan att känna att det blir varmt, för den blir inte det, Inlärningströskeln beror på din datorvana.
Lycka till
Knut
 

PerL2

Aktiv medlem
För det priset får du en rätt bra laptop som fungerar helt okej att redigera på. Besvärligt med så liten skärm tycker jag, men du kanske kan koppla upp den mot någon skärm hemma när du är där?

Jag använder aldrig Mac själv, men har hört otroligt mycket bra om M1 och den kan nog vara värt att överväga om du främst ska använda den för det ändamålet. Då behöver du inte lära om särskilt mycket. Ska du använda den till lite allt möjligt eller som din primära dator blir det annat läge förstås.

Har du några andra krav annars, som skärmstorlek, extra lång batteritid eller något annat som är viktigt?
 

Frekeman

Aktiv medlem
Hej
Håller med Freeman, har själv en M1 Mac Book Pro 14", det är den bästa bärbara hittills som jag haft, jag har haft ganska många, även om priset kan tyckas vara högt. Du kan sitta i din favoritfoåtölj med macken o redigera dina bilder utan att känna att det blir varmt, för den blir inte det, Inlärningströskeln beror på din datorvana.
Lycka till
Knut
En 13” Macbook Pro med 16Gb ligger på 18 500 kr. Inom budgeten. Och en Macbook Air med lika mycket minne går på 15 000 kr. Så jag tycker priserna är ganska ok. Din kostade nog en bit över 20 000 kr. Kul att du är nöjd. Inte förrän mina nuvarande Macar blir oanvändbara så kommer jag att uppgradera till Mx-macar. Det lär väl dröja. ☹😉
 

UlfHan

Aktiv medlem
Om du inte har jättebrått så kommer Intel att släppa AlderLake (generation 12) för bärbara inom några veckor (troligen). Intel har själva gått ut med att de ska ha bättre prestanda än M1 Max.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej! Jag ser förstås att du skriver att du föredrar PC men om det främst är bild och video du kommer syssla med så skulle jag ändå föreslå att du tittar på de nya bärbara M1-baserade Macbook. De verkar helt suveräna för just det du vill använda datorn till. Själv sitter jag på ”gamla” Macar som kanske är något slöare än motsvarande PC men med M1 verkar det precis vara tvärtom med råge och man får mer för pengarna också.

Lycka till med köpet hursomhelst!

mvh
Fredrik
Hej
Håller med Freeman, har själv en M1 Mac Book Pro 14", det är den bästa bärbara hittills som jag haft, jag har haft ganska många, även om priset kan tyckas vara högt. Du kan sitta i din favoritfoåtölj med macken o redigera dina bilder utan att känna att det blir varmt, för den blir inte det, Inlärningströskeln beror på din datorvana.
Lycka till
Knut
Jag hör vad ni säger :) har sneglat på Mac med M1-processor men vet inte om jag är redo att byta från PC.
Allt jag har är PC.
Jag har också ganska många bärbara hårddiskar med bilder som är formaterade för PC. Hur funkar de?

Om man "ändå", jag säger ändå... Skulle snegla på en Mac, vilken variant?
 

LGS

Aktiv medlem
Det är ingen större skillnad på PS i Mac eller PC. Du skriver också att du tänker sätta ihop "lite enklare drönarfilmer". Med Mac följer iMovie med. Funkar utmärkt. Dessutom Garageband, så du kan göra musik till - utan att ens kunna spela ...
 

Gurk2015

Aktiv medlem
För det priset får du en rätt bra laptop som fungerar helt okej att redigera på. Besvärligt med så liten skärm tycker jag, men du kanske kan koppla upp den mot någon skärm hemma när du är där?

Jag använder aldrig Mac själv, men har hört otroligt mycket bra om M1 och den kan nog vara värt att överväga om du främst ska använda den för det ändamålet. Då behöver du inte lära om särskilt mycket. Ska du använda den till lite allt möjligt eller som din primära dator blir det annat läge förstås.

Har du några andra krav annars, som skärmstorlek, extra lång batteritid eller något annat som är viktigt?
Skärmen är helst 14 tum som jag skrev. I övrigt inte så mycket krav. Förutom att den ska passa bra med mina behov gällande foto (och lite film)...
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Om du inte har jättebrått så kommer Intel att släppa AlderLake (generation 12) för bärbara inom några veckor (troligen). Intel har själva gått ut med att de ska ha bättre prestanda än M1 Max.
Nja, inte speciellt bråttom. Har pratat om ny dator i 2 år. Nu blev det mer att jag måste göra slag i saken :)
Generation 12 av intel-processorerna? Vet man något om vad en sådan kommer ligga i pris? Är rädd att en dator med den den processorn kommer ligga en bit utanför min Price range...
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Det är ingen större skillnad på PS i Mac eller PC. Du skriver också att du tänker sätta ihop "lite enklare drönarfilmer". Med Mac följer iMovie med. Funkar utmärkt. Dessutom Garageband, så du kan göra musik till - utan att ens kunna spela ...
Jag har också ganska många bärbara hårddiskar med bilder som är formaterade för PC. Hur funkar de?
 

UlfHan

Aktiv medlem
Det kommer olika varianter med olika priser. Enligt ryktena ska man få avsevärt mera prestanda per krona så även de långsammare/billigare varianterna kan ju vara intressanta. Det kan ju vara värt att vänta några veckor om du ändå har väntat så länge hittills. Jag skulle tro att det är avsevärt enklare att köpa en PC om du har haft det hittills jämfört med att gå till Apple.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Det kommer olika varianter med olika priser. Enligt ryktena ska man få avsevärt mera prestanda per krona så även de långsammare/billigare varianterna kan ju vara intressanta. Det kan ju vara värt att vänta några veckor om du ändå har väntat så länge hittills. Jag skulle tro att det är avsevärt enklare att köpa en PC om du har haft det hittills jämfört med att gå till Apple.
Tack Ulf. Ska jag definitivt hålla utkik efter.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Det kommer olika varianter med olika priser. Enligt ryktena ska man få avsevärt mera prestanda per krona så även de långsammare/billigare varianterna kan ju vara intressanta. Det kan ju vara värt att vänta några veckor om du ändå har väntat så länge hittills. Jag skulle tro att det är avsevärt enklare att köpa en PC om du har haft det hittills jämfört med att gå till Apple.
Förlåt, en dum fråga kanske men innebär det att det kommer en 12 Gen av både i5, i7 och i9?
Och det är det du menar med långsammare/billigare varianter?
 

mmakr

Aktiv medlem
Jag har också ganska många bärbara hårddiskar med bilder som är formaterade för PC. Hur funkar de?
Jag har tidigare enbart haft PC men när M1 kom så skaffade jag en MacMini M1för att ha till min Oled TV. Jag har Lightroom samt Topaz på den. Bildbehandlingen går lika snabbt som på min desktop som för ett par år sedan hade bra prestanda. Har mina bildfiler på portabla SamsungSSD och de är från början formaterade för att användas på båda operativsystemen. När jag anslöt en äldre HDD fungerade det inte alls.
Det är besvärligt att börja med MacOS. Jag har en stor desktop med flera hårddiskar i och jag tänkte ett tag jag skulle uppgradera till en MacMini med externa hårddiskar men det känns för vanskligt. Jag rekommenderar dig att vänta till Intel Alderlake processorer kommer på laptops och det kan inte dröja länge alls,. Själv tänker jag så småningom uppgradera till Alderlake i min desktop . Mvh Åke Kjellmert
 

t595sp

Aktiv medlem
Det finns en stor fördel med Apples M1 processorer och det är prestanda per Watt. Intel kommer säkert att utveckla processorer som ger mer prestanda men frågan är hur mycket kylning de behöver och hur länge batterierna räcker. Har nyligen skaffat en MacBook Pro 14" med M1-Pro processorn. Helt tyst maskin och det är sällan eller om ens någonsin fläktarna går i gång. Batteritiden är dessutom helt suverän. Nackdelen är priset samt att man inte kan utöka minne eller disk i maskinen. Bra eller dåligt? Det är nog bara en själv som kan svara på det.
 

LGS

Aktiv medlem
Jag har också ganska många bärbara hårddiskar med bilder som är formaterade för PC. Hur funkar de?
Jag har använt Mac i 30 år, så jag är ingen expert på Win/PC. Men jag vet att det finns formateringar som funkar på båda. Kanske någon som konverterat från PC till Mac kan berätta hur de gjort.
 

MNB

Aktiv medlem
Jag hör vad ni säger :) har sneglat på Mac med M1-processor men vet inte om jag är redo att byta från PC.
Allt jag har är PC.
Jag har också ganska många bärbara hårddiskar med bilder som är formaterade för PC. Hur funkar de?

Om man "ändå", jag säger ändå... Skulle snegla på en Mac, vilken variant?
Stämmer in i kören. Använder själv Mac med M1 och det är otroligt hur rapp den är.

Det är ingen fara med dina ntfs formaterade externa diskar. Det finns gratis program som t ex NTFS Disk som löser det. Då kan du både skriva och läsa dina externa diskar.

Om du seriöst funderar på att byta till Mac så...skriv alla frågor här så lär jag eller vi svara på dom.
 

afe

Aktiv medlem
Jag gick själv över till Mac för ett par år sedan (Macbook Pro 16" 2019 så alltså ingen M1) mest för att prova något nytt och ingen prestandaökning jämfört med PC. Jag använder Lightroom (den molnbaserade) och har inte haft några som helst problem med bytet.

Nästa dator blir absolut en Mac igen, och jag tycker TS ska testa; just nu finns det inte en PC som är mer effektiv för samma pengar. Även den billigaste Macbook Air med M1 och 8GB minne sägs fungera utmärkt också för 4K-redigering. Lagrar man dessutom (som jag) bilderna i molnet behöver man inte så mycket lagringsutrymme i datorn.
 
ANNONS