Annons

Canon AE-1 stendöd, hjälper batteri?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Myrorna här i Norrköping har fått en Canon AE-1. Den är stendöd. Föreståndaren har frågat mig om det kan hjälpa med nytt batteri. Hon vill sälja den i fungerande skick men inte kosta på batteri i onödan.

Den har nr 20 18831 och ser helt okej ut. Lilla ovala lappen "PASSED" sitter kvar med nr JC II 87 JMDO. Objektiv Canon FD 35mm 1:2,8.

Frågan är alltså om denna Canonkamera är helt batteriberoende.
 

Pzyber

Aktiv medlem
Har ingen AE-1 själv men är rätt säker på efter en snabb koll att den är batteriberoende så batteribyte bör definitivt hjälpa.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Den är helt batteriberoende, inga mekaniska tider, första kameran med en dator, sa man på den tiden, min första kamera. Ett batteri är väl inte så dyrt om du köper ett alkaline
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon AE-1 fungerar inte utan batteri. Dessutom fungerar kameran rätt dåligt i kyla.

AE-1 är väldigt vanliga, men Det finns många kameror som jag hellre rekommenderar. Exempelvis Canon F-1, Olympus OM-1 och Nikon FM2 eller FE2.
 

Sabud

Aktiv medlem
Den behöver ett 4LR44 eller 4SR44 (6V) för att fungera, Vidare behövs batteriet för att utröna om kameran är behäftad med den så kallade `spegelbromssjukan´. Min A-1 har plockats ner och oljats för att åtgärda detta problem.

/Stephan
 

Måns H

Aktiv medlem
Tackar tackar tackar alla för svar!

Jag ska inte ha kameran själv utan hjälper bara föreståndaren på Myrorna som håller till i huset jag bor. Hon vill inte sälja en stendöd kamera.

Jag nämner batteriet (finns hos Clas O) och att det förstås kan finnas andra fel, t ex spegelbromssjuka.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tror inte AE-1 borde betinga några pengar. Väldigt vanlig och batteriberoende. Det var den första generationen av Canonkameror med gemensam enkel grundkonstruktion. Innanmätet var mycket plast som inte tål tidens tand väl och även mycket av kamerans yttre är plast. T ex är toppkåpan bara klädd i tunn metall på plast för att det skall kännas som metall. Hela A serien har liknande grundkonstruktion. Det var därför t ex den avancerade A-1 kunde vara så mycket billigare än F-1 då den senare var byggd i metall med ett mycket mer gediget innanmäte.
 

Måns H

Aktiv medlem
Tror inte AE-1 borde betinga några pengar. Väldigt vanlig och batteriberoende. Det var den första generationen av Canonkameror med gemensam enkel grundkonstruktion. Innanmätet var mycket plast som inte tål tidens tand väl och även mycket av kamerans yttre är plast. T ex är toppkåpan bara klädd i tunn metall på plast för att det skall kännas som metall. Hela A serien har liknande grundkonstruktion. Det var därför t ex den avancerade A-1 kunde vara så mycket billigare än F-1 då den senare var byggd i metall med ett mycket mer gediget innanmäte.
Jag kollade lite på "sålda" på ebay och Tradera och de verkar säljas för några hundra eller ibland nån tusenlapp. Som du skriver, kameran ser gedignare ut och känns gedignare än vad den är. Att köpa på Myrorna är ändå inte fel, slanten man ger kommer till god användning i deras sociala verksamhet.
 

Falcon68

Medlem
Jag skulle säga att den är oerhört gedigen. Min (köptes ny av farsan 1979) har används sedan den var ny, och även om den har blivit lite "bucklig" (mässing tittar fram både här och där) så fungerar den utmärkt, den bästa och mest lätthanterliga kamera jag någonsin använd, och jag har ändå en drös med kameror - både analoga och digitala.
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag skulle säga att den är oerhört gedigen. Min (köptes ny av farsan 1979) har används sedan den var ny, och även om den har blivit lite "bucklig" (mässing tittar fram både här och där) så fungerar den utmärkt, den bästa och mest lätthanterliga kamera jag någonsin använd, och jag har ändå en drös med kameror - både analoga och digitala.
Canon tillverkade 5 miljoner AE-1 så något borde de gjort rätt ;)

/Stephan
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag skulle säga att den är oerhört gedigen. Min (köptes ny av farsan 1979) har används sedan den var ny, och även om den har blivit lite "bucklig" (mässing tittar fram både här och där) så fungerar den utmärkt, den bästa och mest lätthanterliga kamera jag någonsin använd, och jag har ändå en drös med kameror - både analoga och digitala.
Men AE-1 kan inte bli bucklig, den spricker snarare och finns ingen mässing under, du menar nog Canon EF som var föregångaren, en fantastisk kamera, nästan som F-1
 

per.erik

Medlem
Tror det räcker att byta batteri. Jag köpte min 1981 och det är nog en av de driftsäkraste produkter jag har ägt så påståenden om dålig kvalitet förstår jag inte. Har tappat den i backen så locket blev skevt men den funkar ändå. Använder inte film längre men jag brukar kolla den ibland och sist funkade den fortfarande bra efter runt 40 år. Bytt batteri kanske 5-10 ggr. Fungerade bra även i kyla, iallafallså länge jag själv stod ut. Största nackdelen är den automatiska exponeringen som inte fungerar särskilt bra, underexponerar ofta.
 

apersson850

Aktiv medlem
... du menar nog Canon EF som var föregångaren, en fantastisk kamera, nästan som F-1
Den var byggd som en F-1, men istället för modultänket hade den i praktiken Booster T och Servo EE inbyggt, men så gick det å andra sidan inte att sätta på motor.
AE-1 var första försöket att bygga en kamera med motsvarande funktioner på ett billigare sätt. Dessutom med möjlighet till winder, och i senare modeller motor.
 
ANNONS