Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Z fc ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Polar300

Aktiv medlem
Som vi har väntat!

Men inte tänker då jag gå ner till DX från FX...
Det får fortsatt bli Df för mig
/Odd
 

ztenlund

Aktiv medlem
En småbildsverson blir förstås dyrare och förmodligen även i varierande grad större beroende på vilka funktioner de ska ha. Fördelen med den här varianten är att den ändå får ett pris som gör att den ändå inte blir helt vansinnig att köpa som ett komplement till annat, medan en småbildsversion lär bli så pass dyr att det nog blir lite väl svårt att motivera om avsikten inte är att ha den som huvudkamera. Troligen är det nog så Nikon tänkt också, att den kan tilltala en del redan inbitna, men samtidigt gå att sälja till lite vemsomhelst som är ute efter en snygg kamera.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vid pressgenomgången av Nikon Z fc ska produktchefen att han trodde att det även kommer en småbildsversion, men att han inte säkert visste.
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Tycker den är snygg men har redan 3 Fujifilm kameror som jag gillar. Hade varit kul att testa Z fc med enbart manuella vintage objektiv.
@xftales
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Fan att man ska vara så jävla snål 😝 Detta är första gången jag känt ha-begär sen Nikon D3 släpptes (som jag också köpte). Nu är jag äldre, visare, sparar pengarna och vet att vilken kamera som helst kan ta en fantastisk bild. Det är vad som finns mellan öronen som är det viktigaste 😁
 
Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
Det enda jag vill ha från kameran är flip skärmen, förhoppningsvis kommer det någon till kamera med sådan flip skärm.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Fan att man ska vara så jävla snål 😝 Detta är första gången jag känt ha-begär sen Nikon D3 släpptes (som jag också köpte). Nu är jag äldre, visare, sparar pengarna och vet att vilken kamera som helst kan ta en fantastisk bild. Det är vad som finns mellan öronen som är det viktigaste 😁
"villhöver" är ordet du fiskar efter ;-)
 

Ventures

Aktiv medlem
Kommer de att lägga till ljudet av en Nikon FMs slutare med tillhörande MD-12? Det blir ju lite tråkigt om den inte låter som en gammal kamera också. ;)
 

Polar300

Aktiv medlem
Kommer de att lägga till ljudet av en Nikon FMs slutare med tillhörande MD-12?
Det blir ju lite tråkigt om den inte låter som en gammal kamera också. ;)
Min Df låter som ett gammalt tröskverk om man har lagom långa slutartider - om
man vill och känner för det. Men den har ju kvar spegelslamret rent fysiskt...
Antagligen kommer det att finnas syntetiserat slutarljud - annars är vi nog många
som blir grymt besvika. Endast retrolook känns inte som skäl till införskaffande.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Såg att kitet med 28mm stod som i lager igår hos Fotokungen tror jag det var. Idag står det ej i lager.
Däremot har flera butiker kamerahuset och kitet med 16-50 i lager just nu.

Blev lite fundersam om man faktiskt fått hem några kit med 28:an trots att Nikon gått ut med att de senarelägger leveransen av det kitet.
Nån som fått leveransbesked på sin bokning?
 
ANNONS