Annons

Inställningstips

Jennoo

Medlem
Hej
Jag skall ut på fotoresa i Sverige i sommar och vill ha lite tips/hjälp av er.
De bilder jag kommer ta vill jag ju gärna kunna förstora upp i fina tavlor/canvasduk, men oftast går inte mina bilder att förstora upp så mycket pga brus.
Nu vill jag ha tips innan jag åker för hur jag kan tänka om och göra rätt?!
Använder inte auto IOS och kör oftast på Av eller Tv på kameran.
Kommer fota kyrkor och ute i naturen mest.

Vad ger ni mig för tips på skarpa och bra bilder som skall kunna går att göra stora tavlor av??
 
Om du inte fotar i raw så är det mitt förslag (om din kamera har den möjligheten). Går finfint att ta bort brus i t ex Camera Raw eller Lightroom.
 
Om du inte fotar i raw så är det mitt förslag (om din kamera har den möjligheten). Går finfint att ta bort brus i t ex Camera Raw eller Lightroom.

Fotar inte med RAW pga sista jag gjorde det fick jag inte ut bilderna från kameran till datorn... Har inte program för det.... =(
 
Fotar inte med RAW pga sista jag gjorde det fick jag inte ut bilderna från kameran till datorn... Har inte program för det.... =(

På en av CD-skivorna som följde med din kamera finns program för att föra över både RAW- och JPEG-bilder från kameran till datorn, och program för att konvertera RAW-filerna till JPEG-bilder.
 
Följde det inte med en skiva med program med kameran?

(Västergötland har många fina små och gamla kyrkor förresten ;) )


Åh ska kolla vart jag har lådan och testa! Så inte allt fotograferande var förgäves!

Siktet är faktiskt inställt på Västergötland och Halland, och lite runt omkring.
 
Fotar inte med RAW pga sista jag gjorde det fick jag inte ut bilderna från kameran till datorn... Har inte program för det.... =(

Installera skivan som kom med kameran.
Gå sen in här : http://www.canon.se/Support/Consume...igital_SLR/EOS_350D.aspx?type=download&page=1

Ladda ner och uppdatera programvaran.

Det är ju synd att inte använda Canons programvaror när de är fullversioner och gratis.

Vill du inte installera Canons program så har du en enkel viewer och konverter för RAW : http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

I och med att du vill förstora tycker jag bestämt att du ska ge RAW en chans för att få bästa möjliga kvalitet. I RAW kan du ju justera exponering, vitbalans och färgmättnad på ett bättre sätt för att få till fina förstoringar.

Lycka till med fotandet.
 
Installera skivan som kom med kameran.
Gå sen in här : http://www.canon.se/Support/Consume...igital_SLR/EOS_350D.aspx?type=download&page=1

Ladda ner och uppdatera programvaran.

Det är ju synd att inte använda Canons programvaror när de är fullversioner och gratis.

Vill du inte installera Canons program så har du en enkel viewer och konverter för RAW : http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

I och med att du vill förstora tycker jag bestämt att du ska ge RAW en chans för att få bästa möjliga kvalitet. I RAW kan du ju justera exponering, vitbalans och färgmättnad på ett bättre sätt för att få till fina förstoringar.

Lycka till med fotandet.

Tack visste inte att jag redan hade det programet. ska hem och gräva efter den och testa! =)
 
Välj Av för att kunna kontrollera skärpedjupet.

Ang. stativanvändningen: Det du måste tänka på är att ändå hålla koll på slutartiderna du får... En kyrka hoppar ju inte runt så mycket :) så här kan du ha hur långa tider som helst utan problem (nästan iaf). Men fotar du andra saker som t.ex landskap så blir gärna lövverk osv lite suddiga om det blåser och du använder för långa slutartider. I stark vind räcker knappt 1/100s, men är det bara en lätt bris kan tider ner till 1/15 funka bra. Vindstilla = obegränsad tid.

Tycker du stativet är för tungt så fundera på att köpa ett billigt ministativ. I många fall finns det ju något att sätta även ett mindre stativ på. Ett ministativ kan du även använda när du fotar "handhållet", om du bara hittar något att luta åtminstone två av benen på. Då kommer du ganska lätt ner till 1/15s med hyffsat skarpa resultat.
 
Rekommenderar en trådutlösare, de är så billiga.

Har en längre tid fotat i P med RAW+JPG.
Det helautomatiska läget A, Landskap osv har gått en förbi.
Märkte att det blir också väldigt fina jpeg-bilder med de automatiska inställningarna. Är man inte nöjd med det resultat kameran själv kommit på, kan man ju göra det bättre själv utgående från råformatet.
 
Bruset spelar ingen större roll när bilden körs ut på canvasduk eftersom det försvinner i dukens struktur (yta) så du märker aldrig av det om du inte står så nära att näsan stöter i duken vilken det är få bektraktare som gör.. hoppas jag. :)

/ Magnus
 
Är det helt ute med Basinställningarna? Tycker i varje fall att de är styvmoderligt behandlade i handböckerna. Beskrivna med ord och utan mera ingående teknisk beskrivning. Svårt att veta vad som egentligen händer med inställningarna Automatiskt, Landskap, Porträtt, Rörligt motiv, Närbild. Kanske inte finns bestämda åsikter om någonting, men någon tendens till processorns val måste ju finnas. Är basinställningarna för sådana, som inte vill tänka själva? Kan det vara så att råbildsframkallaren litar för blint på sig själv och gått miste om att kameran ändå oftast gör det bättre?
 
Bruset spelar ingen större roll när bilden körs ut på canvasduk eftersom det försvinner i dukens struktur (yta) så du märker aldrig av det om du inte står så nära att näsan stöter i duken vilken det är få bektraktare som gör.. hoppas jag. :)

/ Magnus

Okej men oftast får jag inga stora canvas tavlor utan små. Hur får jag dem till stora som på tex IKEA?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.