Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

11-16 f/2,8 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.dpreview.com/news/0711/07111601tokina116.asp

Som många av oss känner till så samarbetar Tokina och Pentax om optiska konstruktioner. Pentax/Tokina 16-50 f/2,8 och 50-135 f/2,8 är framtagna av Pentax, medan Pentax/Tokina 12-24 f/4 är framtagen av Tokina.

Vi lär därför troligen se en Pentax DA Star 11-16 f/2,8 inom den nära framtiden, kanske på PMA mässan i slutet av Januari/början av Februari?

Skulle vara ett fint komplement till 16-50 f/2,8 och 50-135 f/2,8 kittet. :)

Eftersom Tokina tog fram 12-24 f/4:an så kanske det är de som även tagit fram 11-16. Å andra sidan så är det Pentax som tagit fram Tokinas 35 f/2,8 Macro - men Pentax har inte lanserat sin egen version än därför att Pentax har problem med sin fabrik i Vietnam som de arbetar på att lösa. Objektivet kommer till våren.

(Pentax och Tokina samarbetar enbart om den optiska konstruktionen, exteriördesign, design av mekanik och tillverkningen sker helt separat).

Hälsar
R
 
Ja, Tokina gillar zoomar, det blir intressant att se tester sen, eftersom zoomomfånget inte är så stort så kanske prestandan blir på topp.
Men det kanske är intressantare med en DA10/2,8 eller DA18/2,8, men dom kommer nog så småningom.
Tokina vet nog vad köparna vill ha...
 
Har den här varit med på Pentax lens road map?

När kommer Pentax 17-70-zoomen att dyka upp tro...?
 
Roland Mabo skrev:
http://www.dpreview.com/news/0711/07111601tokina116.asp



(Pentax och Tokina samarbetar enbart om den optiska konstruktionen, exteriördesign, design av mekanik och tillverkningen sker helt separat).

Hälsar
R


Det stämmer bra!

Läste nu senast i FOTO test av optik från Pentax och Tokina.

Pentax DA 16-50/2,8 ED AL (IF) SDM och AT-X Pro 16-50/2,8DX från Tokina har nära nog identiska optiska egenskaper med ett litet plus för lägre vinjettering hos Tokinan.

(Kan bero på Pentax fokusmotor??)

Däremot upplevs Tokinas variant mer gediget med jämnare och mjukare gång i ringarna.

Även gummeringar upplevs behagligare.

Dessa objektiv erhåller ej betyget rekommenderas eller toppklass.

Det gör däremot FA 77/1,8 Limited som är en riktig `killer´ (min kommentar ;-)
 
Jag tycker det är förvirrande med MTF testerna i FOTO. Småbildsobjektiv har 20 lp/mm och APS har 30 lp/mm. Bättre att göra som Zeiss gör och redovisa 10, 20 och 40 lp/mm.

Är det någon som vet vad ett objektiv måste prestera optiskt för att få utmärkelsen toppklass i FOTO. Skulle vara intressant att veta vilka gränser som gäller.
 
MTF är bara en del av testet.

Utförs tillsammans med distorsionsmätning hos Victor Hasselblad AB.

Vinjettering med egen utrustning.

Sedan tillkommer praktisk fotografering.

I fallet Pentax/Tokina-objektiven föll de nog på dålig kantskärpa vid 2,8 samt en hel del vinjettering. Vidare svajig tangtiell skärpa vid ändlägen och 5,6. Minus för utpräglad tunnformig distorsion i 16mm-läget.

Jag tror att FOTOs objektivtester har högt anseende och skall naturligtvis jämföras med andra för att man skall få en tydligare bild av läget.
 
De redovisar MTF, distorsion och vinjettering. Betyget toppklass måste fortfarande ligga över en viss gräns på dessa optiska parametrar.

Jag håller med att FOTOs objektivtester är bra och är väl ansedda. Men som jag tidigare skrev så är det förvirrande med att de redovisar 20 lp/mm för småbildsobjektiv och 30 lp/mm för "digitalobjektiv.
 
Ja, det är förvirrande att FOTO testar 24x36 och APS-C objektiv efter olika kriterier. APS-C objektiven genomgår ett tuffare MTF-test, vilket gör att resultaten inte är jämförbara mellan 24x36 och APS-C.

Det blir ju förvirrande för Pentax-användaren som vill använda det toppklassade D FA 100 f/2,8 Macro på en K10D (APS-C) - men FOTOs test gäller D FA på ett 24x36 hus - som Pentax inte har digitalt.

En sak som också borde tas i beaktande är skillnader i diffraktion som beror på sensorns upplösning. Ju högre upplösning sensorn har, desto tydligare blir diffraktionsproblemen. En K10D på 10Mp APS-C kräver mer av objektiven, har större problem med diffraktion, än en K100D på 6Mp - exempelvis. Ju fler pixlar, desto större täthet vilket ökar kraven på objektiven.

En av Pentax anledningar till att ta fram nya objektiv för APS-C, är just för att de menar att de tidigare 24x36 objektiven (exempelvis FA-serien) inte håller måttet på högupplösande APS-C sensorer. Nu är detta inget som framgår av FOTOs test eftersom man i testerna av 24x36 utgår från lägre upplösningskrav hos film/sensorn.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Ja, det är förvirrande att FOTO testar 24x36 och APS-C objektiv efter olika kriterier. APS-C objektiven genomgår ett tuffare MTF-test, vilket gör att resultaten inte är jämförbara mellan 24x36 och APS-C.
Det är just det som gör att de blir jämförbara på respektive sensor- eller filmformat. 20 lp/mm på 24x36 är samma upplösning per bildhöjd som 30 lp/mm på APS-C.
 
Makten skrev:
Det är just det som gör att de blir jämförbara på respektive sensor- eller filmformat. 20 lp/mm på 24x36 är samma upplösning per bildhöjd som 30 lp/mm på APS-C.

Förvisso, men har man en fullframe-kamera är det ointressant att jämföra FF-objektiv med APS-C-objektiv och har man en APS-C-kamera så vill man ju inte jämföra APS-C-objektiv med hur de hade presterat på en kamera man inte har, utan på den kameran man har med APS-C-sensor.
 
mannbro skrev:
Förvisso, men har man en fullframe-kamera är det ointressant att jämföra FF-objektiv med APS-C-objektiv och har man en APS-C-kamera så vill man ju inte jämföra APS-C-objektiv med hur de hade presterat på en kamera man inte har, utan på den kameran man har med APS-C-sensor.
Visst, men hur ska FOTO veta vilken kamera läsaren har?
 
Makten skrev:
Visst, men hur ska FOTO veta vilken kamera läsaren har?

Heh, jag uttryckte mig nog oklart.

Det är klart att de inte vet vilken kamera jag har, men vad jag menar är så här:

Som det är nu kan man enbart jämföra en DX-glugg på DX-kamera med FX-glugg på FX-kamera, en jämförelse som nog väldigt få är intresserade av. Visst, i teorin är det en korrekt jämförelse, men i praktiken oanvändbart som köpråd betraktat.

Har man ett FX-hus är man nog oftast endast intresserad av FX-gluggar och vill inte jämföra med DX.

Har man ett DX-hus kan man välja både DX och FX-optik, och vill därmed kunna jämföra rakt av.

Men jag tror väldigt få människor har både DX och FX-hus och enbart använder DX-optik på DX-huset.

Alltså är det, enligt mig, meningslöst att kunna jämföra FX och DX-optik på ett annat sätt än att de ger samma resultat på DX-hus.

Hmm...nu blev det nikon-terminologi i inlägget. DX = APS-C, FX = Fullframe på nikon-språk.
 
Re: Re: 11-16 f/2,8 objektiv

Sans skrev:
Vilken prisklass kan det komma att handla om?
Svårt att säga, om det blir ett Star objektiv gissar jag på 8-9000:-.
Om man jämför DA12-24/4 med DA11-16/2,8 så har den senare inte så stort zoom omfång men har ett steg "snabbare" ljusstyrka så det bör bli lite dyrare.
Om objektivet blir en Star(bästa opiska och mekaniska kvalitet) och kanske med SDM(inbyggd fokusmotor) så lutar det mot 9000:-
 
Marknadens APS-C sensorer har olika pixeltätheter. Inom Pentax lägret så har vi idag 6Mp och 10Mp, inom kort väntas Pentax nya 14Mp. Då får vi tre olika pixeltätheter. Ett format, men tre olika pixeltätheter.

Då är frågan om FOTO kommer att belysa hur objektiv för Pentax fungerar på dessa olika pixeltätheter.

Sedan så är det förvirrande att D FA testas på 24x36 när Pentax inte har 24x36 i sitt sortiment, för en Pentax användare borde D FA testas på APS-C - eller man kunde iaf göra tester på båda formaten då.

Detta är förvirrande som jag ser det.

Hälsar
R
 
Jag bumpar denna tråd;

är det någon som vet något / har hört något angående om det dyker upp en Pentax 11-16 / 2.8? Sugen på att köpa en vidvinkelzoom i sommar, men om 11-16/2.8 är på gång håller jag mig i skinnet lite till. Tokinan verkar ju mycket bra.

/J.
 
Ja, Pentax har sådana planer - men tidigast till vintern eller nästa vår kan det komma ut på marknaden. Detta därför att de behöver släppa ut 17-70, DA Star 60-250, 15 Limited, DA Star 55 och 30 innan dess och detta är en process som kommer att sommaren och hösten i anspråk.

Tokina släpper inte alls lika många objektiv som Pentax och därför har de kunnat släppa det tidigare. Tokina har ju inte släppt varianter på 200 och 300 DA Star och 55-300 exempelvis.
 
Gott att höra, då avvaktar jag med vidvinkelzoomen. Eftersom jag har planer på att införskaffa en 16-50 är behovet inte så akut, den är tämligen vidvinklig den också.

Tack för infon!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.