Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är fotografer analfabeter ;)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vissa målar, vissa fotar, vissa skriver, visa spelar musik.

Jag fotar för att jag känner att jag lyckas förmedla mitt budskap bättre genom bilder än genom text. Jag kan väl skriva och tala också, men det är med foton jag lyckas kommunicera på riktigt. Två helt skilda saker. Att fråga varför man fotar istället för att skriva är som att fråga ifall man kan göra äppelpaj med päron.
 
Har inte läst Torgny Lindgrens senaste bok, 'Dorés bibel', men har förstått från referat att den handlar om en man som inte läser text, pga att 'orden flyter ihop'. I stället tillbringar han timmar med att läsa bilderna i en illustrerad bibel.

Jag känner själv att jag inte har några problem med ihopflytande ord. Däremot har jag alltid fascinerats av att sitta och 'läsa bilder', och kan ägna en massa tid åt det. Jag tror att den fascinationen är en bidragande anledning till att jag fotograferar. Hade de skrivna orden haft samma dragningskraft på mig, hade jag säkert skrivit i stället!

Nic
 
Denna diskussion får mig att tänka på ett uttryck som ngn känd fotograf sade, kommer inte på hans namn, eller hur det exakta uttrcykcet löd men något såhär:
Om jag hade kunnat säga det i ord hade jag inte behövt släpa med mig kamerautrustningen överallt.

Tänk på de ni, ni som brottas med dom små grå!
 
Jag tycker det är roligt med dessa trådar...

foto-film
foto-skriva

Det dyker upp många tänkvärda inlägg :)

Kör på! Plötsligt hittar jag på en ny tråd ;)
 
Varför generalisera? Alla är väl olika, mig vetligen finns det ingen standard för hur en fotograf är.
 
Jag har alltid tyckt att det jag skrivit fram tills "nu" har varit bättre än mina bilder. Ingetdera har speciellt professionellt ändamål. Det har varit dagböcker, insändare, PM, manualer, nätdiskussioner och resebilder, bröllop, konserter mm.
Om jag med bilder kunde säga allt jag försökt säga med text så skulle jag byta direkt. Förutsatt att det blev lika kristallklart förstås, och det går väl inte, så jag är nöjd som det är.
Men jag tror att man genom att formulera sig (behöver alltså inte skriva) om en bild så bättrar man på sitt bildsinne. Om man sedan "skriver" om en bild som ännu inte finns så har man mer klart för sig hur man vill att den ska bli.

Jag tar också tillfället att upprepa ett citat som jag skrev i en självdöd tråd:
"Black, one of the big two. Not a true color, yet fraternizing with the deepest maroons, hoping to smuggle itself back over hue´s closely guarded border"
-Är det inte poesi för en fotograf?
Källreferens finns i tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=464091#post464091
 
Arleklint skrev:
I går natt undrade jag varför ni fotade istället för att filma. Det kom många intressanta svar i den tråden.

I natt kommer nästa undring.

Många människor vill utrycka tankar och känslor. Många gör det i tal och skrift. Det finns massor med bibliotek över världen som har hyllkilometrar med böcker där olika människor förmedlar tankar och känslor.

Är det inte billigare att skriva än att fota?

Varför skriver ni inte?

Det är väl två helt skilda uttrycksmedel, Charli Parker var nog ingen vidare bra författare, men säkert bättre på sax än Dostojevskij ;o)
 
Jättekul med all respons ni givit på mina funderingar. Jag tar till mig!

Ni har gjort vad som kan krävas av er, men jag grubblar vidare...

Mari Lo sa:

....många är analfabetar...
... och andra vältaliga poeter...

I natt vill jag försöka sova tidigt ;)

Frågvisa nattugglor har jag inga synpunkter på ;)
 
Jag låg där på ängen. Blommorna tindrade. Tindrandet fick mina tankar att övergå från det jag såg till det jag tänkte... Hur tänkte jag?

Hur mår du? Jo tack, det är bättre!

Blommorna undrade. Kan vi bidra?

Visst kan ni det! Tindra mer!
 
Vilken uttrycksform man valjer star val anda i direkt forhallande for de talanger och lattheter man har?

Den som ar duktig pa att skriva och mindre duktig i bildseende brukar foredra att skriva. Den som har en latthet for att komponera bilder men inte ar lika skarp nar det galler ord valjer sakert att fotografera.

Sjalv ar mina tva stora passioner just foto och skrivande. Dock kan ingen av dem ersattas av den andra, det handlar om tva fullstandigt olika uttrycksformer som vart och ett kraver sin metod, de spelar i olika ligor sa att saga.

Foto har fordelen att utgora ett omdelbart uttryckssatt, baserat i verkligheten pa ett eller annat satt (det gar ju inte, an sa lange varje fall :O), att framstalla ett foto utan ngn typ av kontakt med omvarlden, en kamera, ett motiv).

Skrivandet har fordelen att du kan bygga upp ngt pa alldeles egen basis, med penna och papper som enda redskap och darmed total frihet.

Inom skrivande kan man inte manipulera, forskona, det ar bara ord och meningar som galler. I foto daremot kan man forskona en bild genom diverse tekniker och det gor det till en mer svarbedomd uttrycksform, svarare att klassificera som "god" fotografi eller "dalig." En text ser vi rakt igenom.

Sa om jag ska gora om Man Rays beromda formulering:
Jag formulerar i ord det jag inte kan fotografera, och fotograferar det jag inte kan formulera i ord.
 
ANNONS