Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Inspektor Clouseau gör aldrig samma misstag två gånger...han har ALLTID några nya i bakfickan.

Jag håller på att ramla av stolen när jag ser att bildkritik nu delats upp i nybörjare, mellam och mörkrost (förlåt) erfarna skulle det vara.

Att inte se skogen för bara träd. Fotosidan delar upp sig i små, små atomer och försvinner väl till slut. För ingen mänsklig hjärna kan hänga med i alla dessa vindlingar av kategorier och underkategorier samt underkategorier till underkategorierna osv.

Men ge er nu. Detta är ren galenskap.
 
Kan inte annat än hålla med, senaste indelningen av poolerna fick verkligen mig att bestämma mig för att inga fler bilder kommer upp från mig.
Satsa på det med intresseavdelningar.
 
Vem har inte tröttnat på att lägga upp bilder?
Fotosidan fastnade i sina egna vindlingar, motsättningar och teoretiska diskussioner. Man glömde bilderna.
 
Teknokrati

Så här blir det när teknokrater styr.
Hittade en annan otrolig nivå i stolleproven, nämligen ett forum som heter "Bilden i fokus"

Jag tror inte det är självironi från redaktionens sida.

Men för säkerhets skull ska jag förklara (för ironi hör ju inte hemma på Internet enligt handböckerna från typ 1995)

Bilden i fokus bör väl gälla för HELA fotosidan och inte bara för ett forum där inne i labyrinten av konstigheter.
 
Fototekniken är inte fristående från bilden och vice versa. Resultatet av hur kombinationen brukas och att bemästra dem tillsammans är det intressanta så jag tycker inte något ska utelutas.
 
Arleklint skrev:
Lotta: Inte fototeknik... jag sa kamerateknik
Ah, sånt jag aldrig snackar om (det är sant:)) Hade förträngt att det fanns såna ställen;)

Men å andra sidan. Ingen kamera, inget fotografi så visst kanske det också är relevant för de som orkar bry sig i att hjälpa andra med det eller som behöver nytt och råd..
 
Må vara teknokratiskt, men vad skulle till när kommenterandet inte fungerade och när semester- och familjealbumsbilderna stog som spön i backen i den gamla Bildkritik? Fokus var ingalunda på Bilden, den var istället på att vi skulle ha det så mysigt som det bara var möjligt, rattmuff på och krama varandra i trafiken - då blir det förstås slätstruket och få lär sig något. Alternativet är förstås att stänga av folk eller moderera kritikpoolerna men det tror jag aldrig kommer hända.
Men nu finns det en pool där det explicit uttalas att hård kritik är fullt tillåtet - skitbra!

/Johan
 
hansen2 skrev:

Men nu finns det en pool där det explicit uttalas att hård kritik är fullt tillåtet - skitbra!

/Johan

Nej, det är inte skitbra. Det är trams. Och alla som lägger bilder i dessa stolliga kategorier borde skämmas.
 
Håller med trådskaparen. Jag har tillochmed slutet att titta på bilder, vilket leder till taskig inspiration. Tråkigt.
 
Själv kolar jag mycket på bilder, bilden i sig intresserar mig mer än utrustningen. Dock så laddar jag inte upp många bilder längre, pga att det blivit så svårt att få kommentarer och varför ska jag då ladda upp? Jag laddar endast upp för att få kritik så jag kan lära mig.
 
urbano skrev:
Nej, det är inte skitbra. Det är trams. Och alla som lägger bilder i dessa stolliga kategorier borde skämmas.
Och vi som har viljat få annat än de där mjuka snabba och halvhjärtade kramarna i trafiken då? I nya poolen ser faktiskt ut som bilderna bedöms, som att mer än 1 minut ägnas per kommenterad bild (samtidigt som kommentaren även skrivs ned.)

Jag tillhör motsatsen till er. De som tidigare tröttnat på att både kommentera och ladda upp bilder. Nu börjar det dock kännas mer värdefullt igen. Absolut att kommentera som jag provat väl (inte bara i en pool,) men jag upplever även att kommentarer jag mottagit är toppen och genomtänkta samt mer hjälpande än lösa, hastiga kramar. På den bild jag testat.. Äntligen fick jag hoppet tillbaks.

Men ok, ett namnbyte säger jag inte mot bara funktionen och syftet med att alla nivåer ska kunna hjälpas får finnas kvar.
 
urbano skrev:
Nej, det är inte skitbra. Det är trams.

Jag kan hålla med dig så tillvida att det är tramsigt när den rådande (bristande) kritikkulturen gjort det nödvändigt med ett extra förtydligande om att man får vara beredd på tuff kritik. Tramsigt har det också varit när det stormat kring kritiker när dessa dristat sig till att tala fritt ur hjärtat över bilder som de upplevt som usla. Mys- och flumkultur är och förblir tramsigt när det handlar om bildkritik - det ligger i sakens natur att man kan få rejält med både ris och ros om man låter sina bilder bli föremål för kritik.

Men du får gärna utveckla vad du menar med "trams" för jag vill gärna förstå vad du menar?

/Johan
 
Re: Teknokrati

urbano skrev:
Så här blir det när teknokrater styr.
Hittade en annan otrolig nivå i stolleproven, nämligen ett forum som heter "Bilden i fokus"

Jag tror inte det är självironi från redaktionens sida.
Nej inte alls. De forumen är skapad efter förslag från medlemmer, bla Janne Arleklint. Hur mycket teknokrat de är skall jag inte svara på.
 
lottawe skrev:
Och vi som har viljat få annat än de där mjuka snabba och halvhjärtade kramarna i trafiken då? I nya poolen ser faktiskt ut som bilderna bedöms, som att mer än 1 minut ägnas per kommenterad bild (samtidigt som kommentaren även skrivs ned.)

Jag tillhör motsatsen till er. De som tidigare tröttnat på att både kommentera och ladda upp bilder. Nu börjar det dock kännas mer värdefullt igen. Absolut att kommentera som jag provat väl (inte bara i en pool,) men jag upplever även att kommentarer jag mottagit är toppen och genomtänkta samt mer hjälpande än lösa, hastiga kramar. På den bild jag testat.. Äntligen fick jag hoppet tillbaks.

Men ok, ett namnbyte säger jag inte mot bara funktionen och syftet med att alla nivåer ska kunna hjälpas får finnas kvar.

Kalla poolen för hård kritik då!
Eller som de va innan avancerad kritik.
Och slopa de här med erfaren poolen.

Annars är de väl bara att skriva själv under bilden man laddar upp vad för slags kritik man vill ha!
Tex. Jag vill ha hårdaste och tuffaste kritiken till min bild!
Hur svårt är det att skriva de.

Erfaren poolen gör mer onytta är nytta, folk blir irriterade och lägger inte upp bilder alls.
Så vill ialla fall inte jag ha det.
 
hansen2 skrev:
urbano skrev:
Men du får gärna utveckla vad du menar med "trams" för jag vill gärna förstå vad du menar?

/Johan

Jo så här är det.
Det finns ingen som helst poäng i att
dela upp fotosidans medlemmar i
nybörjare, mellanduktiga och jätteduktiga redan INNAN bilderna har publicerats.
Det är ju kvalificerat trams.
En snabb titt i kategorien "jätteduktiga"
visar mig bara att de flesta bilder är intetsägande, ja erbarmeligt dåliga fotografier.
Det finns ett och annat guldkorn, men varje
människa med sin intelligens i behåll borde bojkotta
detta!
Så mitt upprop blir:
Sluta lägg bilder i dessa jättefåniga kategorier
(nybörjare, mellanduktiga och jätteduktiga)

Punkt.
 
evalisen skrev:
Kalla poolen för hård kritik då!
Eller som de va innan avancerad kritik.
Och slopa de här med erfaren poolen.

Annars är de väl bara att skriva själv under bilden man laddar upp vad för slags kritik man vill ha!
Tex. Jag vill ha hårdaste och tuffaste kritiken till min bild!
Hur svårt är det att skriva de.

Kontentan av detta blir då att nybörjarpoolen också försvinner och de får skriva att de vill ha mjukiskritik.

/Johan
 
evalisen skrev:

Annars är de väl bara att skriva själv under bilden man laddar upp vad för slags kritik man vill ha!
Tex. Jag vill ha hårdaste och tuffaste kritiken till min bild!
Hur svårt är det att skriva de.
Det funkar inte så..
Dels tror (observera tror) jag att de allra flesta vill ha en blandning av olika åsikter. Gott och ont.. Jag vill det iaf och önskar inte endast "hård kritik" men väl rättvis och uppriktig. Gärna några ord om vad som gillas/känns inte gillas/känns.

Hur många ggr jag frågat saker under bilder och fått mängder av kommentarer (eller ord) utan att någon tycker till om funderingen jag upplevt vet jag inte. Mer än en iaf. Och då snackar vi om många tittar och många "Fin bild-kommentarer" så många bryr sig i att skriva, men frågor syns inte.

Resten är bättre att ta ed admin som ev. namnbyten och sånt. Jag har inget att säga eller säga emot om det och tappade ändå humöret av alla utrop(stecken.)
 
Senast ändrad:
urbano skrev:

En snabb titt i kategorien "jätteduktiga"
visar mig bara att de flesta bilder är intetsägande, ja erbarmeligt dåliga fotografier.
Så, ge dem då den kritik de har begärt - på det sätt de har begärt den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.