Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på att ta bort färgbrus

Produkter
(logga in för att koppla)

lagus

Aktiv medlem
Vill bara tipsa om ett lätt och snabbt sätt att få bort färgbrus i PS:

1: Duplicera din bild till två lager

2: Välj "Färg" under lagerfliken (se bild)

3: Kör Gaussisk oskäpa under filtermenyn på översta lagret (välj själv hur mycket som behövs)

4: Lägg ihop till ett lager. Klatt!
 

Bilagor

  • bild-2.jpg
    bild-2.jpg
    17 KB · Visningar: 1,735
Riktigt bra! Tack för tippset!
Edit: nehe...funka inte för mig :S Fattar inte va ja gör fel. BLir ingen som helst skildnad.
 
Senast ändrad:
Detta knepet funkar mycket bra på moire också :) Man kan ju markera delar i bilden och göra samma sak..
 
Jfr proffsprogram

Bra tips! Jag håller på at lära mig PS och fattar ännu så länge ingenting av lager mm, därför så bra med ett steg i taget.

Köpte ett proffsprogram, Noiseware pro, och det funkar bra på grundinställningen men jag har problem med annat. Testade i alla fall samma bild, bifogar resultatet. Ganska brusfritt möjligen en aning plastigt.

Har du kollat deras gratisprogram? Finns bara för PC tyvärr men jag tycker det gör ett bra jobb. Imagenomic Noiseware.
 

Bilagor

  • alkeb5.jpg
    alkeb5.jpg
    47.3 KB · Visningar: 1,334
Kanon-tips! Oftast stör jag mig på färgbruset, dock som "efter"-bilden ser ut är det inga problem längre det blev ju faktiskt riktigt snyggt brus/korn!

TACK!!!

/Patrik
 
Egentligen borde denna manöver innebära att man får en lite ökad mjukhet i bilden speciellt i starka övergångar med kontrasterande färger. Provade farhågorna besannades knappt. Verkligenett bra tips. Man tackar !! :)
MVH, Niclas
 
Re: Jfr proffsprogram

Måns H skrev:
Bra tips! Jag håller på at lära mig PS och fattar ännu så länge ingenting av lager mm, därför så bra med ett steg i taget.

Köpte ett proffsprogram, Noiseware pro, och det funkar bra på grundinställningen men jag har problem med annat. Testade i alla fall samma bild, bifogar resultatet. Ganska brusfritt möjligen en aning plastigt.

Har du kollat deras gratisprogram? Finns bara för PC tyvärr men jag tycker det gör ett bra jobb. Imagenomic Noiseware.


Såg skitbra ut...vad kostar det?
Köper man plugin till PS eller är det ett fristående program?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.