Annons

2,6 Gigpixel bild någon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, den har varit uppe, flera gånger.

Det är en Nikon D1x kamera på ett motoriserat datorstyrt stativ som sedan har tagit 600 bilder med tele(80-400 VR) och sedan fogats ihop i en dator automatiskt. Slutliga bilden är 7.5GB och 2 487 227 305 bildpunkter. Fotograferad under 72 minuter och hoppassningen tog ca 5 dagar med 5 grymma datorer att göra. Den blir nästan 7 meter bred i 300dpi.

Frågan är ju hur bra de lyckats. Nästan längst ner till vänster i bild finns det en parkeringsplats (Aero & Hydronomica) vid en fabrik, om man tittar på bilarna där ser alla ut att ha lite underliga former. Äve de bilar som finns längst ner till höger har udda former.
Har det att göra med att ihopsättningsprogrammet förvanskat dem eller, är det pålagt någon effekt för att det ska se lite vidvinkel ut? För om det är taget med 80-400 borde det väl inte se ut så.

(Kul ställe Aero & Hydronomica, såg iaf 4 Alfor på de parkeringarna, ganska hög koncentration)

Jo, men skillnaden i projekten är avsevärd. Dessutom räknar de lite fel när de anger att 1GP-projektet skulle kräva 600 bilder från en pro DSLR, långt ifrån. Faktum är att det krävs mindre än 200 bilder från en konsument DSLR.

Och hela grejen med att bygga en kameran är ju inte så speciell. Det har funnits storformatskameror i ett par hundra år eller så. Vet inte riktigt när de kom första gången men en fotobutik i Husqvarna har en grymt fint snidad sak i fönstret med höj- och sänkbart bord och hela kitet. Och då det har använt en gammal militärkamera i grunden så...

Men hela grejen för 2.6GP är ju proof of concept. Det är helautomatiskt. Ställ upp skiten och låt den köra. Gigapixeldelen är dels film, vilket gör att du förlorar uppläsning i scanningen, dels är det en sabla massa manuellt jobb inblandat.

Sen är ju deras mål en helt annan femma, de verkar faktiskt vilja göra något av det till skillnad från holländarna som bara hade en proof-of-concept grej. Och där tar Gigapixelprojektet priset med hästlängder då det är ett komplettgenorförande från början till slut.

Det tuffa med 2.6GP projektet är själva datordelen med styrning och automatiskt hopsättning samt att det faktiskt blev så bra som det blev, trots helautomatik på stichingen.

Senast ändrad:
Längst till höger där huset slutar ser jag en kille bakom huset, och lite längre fram ser jag en halv kille som är liksom planterad mitt på gatan , bara halva kroppen altså:eek:)

Latino skrev:
Längst till höger där huset slutar ser jag en kille bakom huset, och lite längre fram ser jag en halv kille som är liksom planterad mitt på gatan , bara halva kroppen altså:eek:)

märkligt.
borde man inte se en skugga av honom. ???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar