Annons

Bärbara lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl Marx

Ny medlem
Nu börjar det hända saker med bärbar lagring
Det finns ett antal produkter runt 5 tkr
och i storlek Palm handdator
Jag letar efter en hårddiskbaserad bärbar enhet
med ca 20 GB i lagring som även är MP3 spelare och inte allt för stor.
Finns den?
Nån som vet?
 
Karl Marx skrev:
Nu börjar det hända saker med bärbar lagring
Det finns ett antal produkter runt 5 tkr
och i storlek Palm handdator
Jag letar efter en hårddiskbaserad bärbar enhet
med ca 20 GB i lagring som även är MP3 spelare och inte allt för stor.
Finns den?
Nån som vet?

Jag har en Archos Gmini 220, 20GB, kan visa jpeg (på monokrom skärm), snyggt OS, mp3-upp/inspelning, stor som en snusdosa (fast fyrkantig förståss), läser compactflash, USB2- dyker upp som en disk i windows. Funkar fint för mig.
 
Tjena.

En SmartDisk "FlashTrax" är en trevlig liten sak.Har själv varianten med 40Gb hårddisk.Den läser CF I,II och Microdrive direkt och andra kort via adapter.Man kan fälla upp en display och kolla på sina bilder.Den stödjer jpg,olika RAWformat m.m.Man kan t.ex. göra bildspel och visa dem på tv via tv-utgång,se video-filer och den har inbyggd MP3-spelare.Min var en ovärderlig kompanjon när jag var i Skottland för ett tag sedan.

http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=2913
 
Jag har kollat på en maskin som heter "Compact Drive PSD PD6A/PD7X" Den ligger under 2000:- med 20GB hårddisk. Idiotsäker och snabb maskin med USB2.0 De åsikter jag hört från användare av denna pryl är mycket positiva.

finns på zebramedia förresten...

mvh /Peter
 
Peter: Den appareten är verkligen trevlig. Ruskigt snabb, bra batteritid och använder vanliga AA-batterier. Tyvärr spelare den inte mp-3 som var ett krav. Jag har testat en hög med bärbar lagring och PD6A var en av favoriterna. En annan favorit var Gmini 400. Även den är snabb och energisnål, men har även skärm och spelar mp-3. Dessutom är den betydligt mindre och lättare.
 
Lånar tråden :)

Skulle behöva någon bärbar hårdisk att föra över mina digitala bilder i raw-format, när jag åker på min backpacker resa i mars. Jag ska sydöstasien, och förts och främst till Bali. Kanske är det bättre att köpa lagringsmediat där nere?

Någon som kanske har någon länk på någon sajt med priser från sydöstasien?


Kör med Mac os X
--
Daniel
 
Senast ändrad:
En tanke bara... om jag skulle ge mej ut på en sån resa så skulle jag vilja testa o vara säker på att backupprylen fungerade (o att jag visste exakt hur man hanterar den). Det skulle vara värt 20-30% extra, dvs 400-500:- på en 2000:- backuppryl.

Mardröm att köpa en därnere o sen funkar den inte. Antingen upptäcker du det o kan reklamera den på plats o får sätta av en massa dyrbar tid för det. Eller så upptäcker du det när du kommer hem o då är katastrofen ett faktum...

Men köp den inte än, vänta till nån månad innan du ska åka. De blir inte dyrare. O inte sämre!

/kg som önskar trevlig resa!
 
Jo du kankse har rätt KG... Har ett eget företag jag kan drar den på så, kanske skulle jag köpa den innan...

Hoppas i alla fall på en massa sköna bilder :)
--
Daniel
 
Helst så vill jag ju ha färgskärm och kunna se bilderna på kvällarna, men kanske det blir lite dyrt per mb. Vill ha en med minst 40 GB (bör väl räcka på 3 månader...?)...

Jag har kollat in CompactDrive PD7X som ligger prismässigt bra :)

Några andra förslag?

Jag har en Nikon D70 och fotar i raw format.
--
Daniel
 
Jo, o räcker inte den till så kan du säkert köpa en extra hårddisk att pilla in i den på ort o ställe...

Vill du se bilderna så är det väl FlashTrax eller bärbar dator som gäller... Du får en beg bärbar G3 (Pismo, med FireWire o allt) för 2-3000 idag... monterar du in 40-80 GB hårddisk i den så har du allt du behöver. Fast den väger förstås lite mer...
 
Jag har en Ibook 12" 1Ghz nu, men vill inte ta med den pga utrymmesskäl...

Hur funkar CompactDrive PD7X med mac os x?
Letar info för fullt om denna manick :)

--
Daniel
 
Asså... om jag skulle få välja så behöver det inte finnas någon flashig färgskärm o.s.v... Bara man kan dumpa filer från minneskort och via usb!

Det borde finnas något typ av kabinett som man bara kan sätta in en vanlig 3.5 tums hd! Om det nu finns ett sådant kabinett så kan jag inte tänka mig att man behöver ge mer än 500-800 sek för det! Sen köper man bara en ny 80gb hd för 550 spänn.

Men det är ju bara jag som filosoferar, vet inte ens om någon sådan produkt finns.
 
jo, visst finns sådana, men hur ska du läsa över informationen från minneskortet? då får du hyra in dej på nåt it-café, eller hur tänker du?

Daniel>> oki, antar att den kommer upp som en hårddisk på skärmen o sen är det bara att dra o släppa. Skulle förvåna mej om det funkar annorlunda.
 
Har en Archos 220, som är jättebra när den fungerar, Tyvärr har den inte alltid gjort det. Särskilt inte när den som mest behövts. Det framgår ganska tydligt på deras hemsida att det är lite buggigt och uppdateringar förekommer, Just nu väntar jag på svar från dem om varför jag får felmeddelanden mitt under läsning från CFkortet. Jag blev tvungen att köpa till fler CFminnen och dessutom skruva ned upplösningen för att få plats med de foton jag ville. Sammanfattning:
Lite buggigt och lite känsligt vilket kräver omformatering ibland. Kan man leva med detta är det väl OK, men man ska vara medveten om problematiken.
Under min nyligen avslutade långresa blev det dessutom strul med CFkort, Fick prova 5 olika räddningsprogram innan merparten av bilderna gick att rädda, Tack för det MediaRecover som funkade när photorescue och flera andra svek.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.