Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
svartvitt m d70
- Trådstartare segol
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
Även om det är möjligt, anser jag att det är smartare att ta bilderna i färg, därför att kameran har ett färgfilter framför sensorerna som inte kan tas bort. Utöver detta så är jsuteringsmöjligheterna av kontraster och känslighet för de olika våglängderna möjliga att göra i bildbehandlingsprogram och på såvis efterlikan film och papper eller som egen konstart bättre. Som bonus finns även en färgbild, vilket går förlorad om kameran gör en omvandling till svartvit.
RolandM
Aktiv medlem
De kameror som har inställning för svartvitt, tar alltid en färgbild och gör sedan den instruktion som finns i bildbehandlingsprogrammen "gör om till gråskala". Detta är gjort på ett ögobblick. Sedan finns det andra metoder som syftar till att reglera mängden av de olika färgerna innan bilden förvandlas till gråskala. Dessa moment görs lämpligen med olika lagermasker.
Arleklint
Aktiv medlem
D70 har som D100 (och andra DSLR?) inget svartvitt läge. Du får konvertera i datorn. Fördelen med det är att du har full koll på det som annars skulle skötts av en programvara i kameran.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=42010
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=42010
Senast ändrad:
Johan Okker
Aktiv medlem
segol skrev:
Ok, tack! Tyvärr ganska ny med bildbehandlingsprogram också. Låt säga att man har PS 7 och lär sig grunderna, tar det lång tid att göra om en färgbild till bra svartvit? Lika bra resultat som vid analogt svartvitt?
Marginellt med tanke på att du ändå jobbar en del med bilderna i PS. Sv/v processen har andra steg än färgprocessen men tidsmässigt är det nog ungefär samma.
Johan Okker
Aktiv medlem
segol skrev:
som kanske redan anats är jag lite lat och inte så intresserad utav alltför mycket dataefterarbete. Omvandlingen sker enkelt i PS?
mode : grayscale
(do you want to discard all color information?)
yes
så enkelt det kan bli
Arleklint
Aktiv medlem
Jag är motståndare till att förändra den bild som kameran gjort, men när det gäller svartvitt måste jag.....
Jag har använt det färdiga makrot för att konvertera till grayscale, sedan drar jag i kurvorna så att det vita nästan fräter, och så att det svarta nästan beckar, sen justerar jag mellantonen. Sen kanske jag är lite kontrastfetichist när det gäller jazz, men du styr som du vill.
Jag har använt det färdiga makrot för att konvertera till grayscale, sedan drar jag i kurvorna så att det vita nästan fräter, och så att det svarta nästan beckar, sen justerar jag mellantonen. Sen kanske jag är lite kontrastfetichist när det gäller jazz, men du styr som du vill.