Annons

Hur ensam är jag? [ALPA storformat/mellanformat /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)

danlindberg

Aktiv medlem
Hur ensam är jag med att jobba med ALPA 12-system i sverige?

Min egen gissning är under dussinet fotografer i hela landet, så det hade varit kul att känna till någon över huvud taget!

Jag har en Alpa SWA med Schneider apo-digitar 35XL, Schneider apo-digitar 72L samt Schneider apo-digitar 120N tillsammans med ett Leaf Aptus II5 bakstycke.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Jodå, rätt ensam vad det verkar ;-) Leaf-bakstycket, är det det med dubbbelt småbildsformat?

Man blir lite nyfiken och har massor av frågor: Hur mycket vinner du jämfört med en mer konventionell kamera, typ Canon 5II med TS24 eller TS17? Mycket bättre upplösning? Dynamiskt omfång? Kan tänka mig att örställningsmöjligheterna är bättre. Är 35mm tillräckligt vidvikligt?

Inte helt billiga pryttlar...
 

danlindberg

Aktiv medlem
Nej, det är inte många Alpa i Sverige, hade varit kul att känna till någon, men det är faktiskt möjligt att ingen har Alpa.....

Det är riktigt att mitt Leaf är 36x48mm sensor, alltså precis dubbelt en fullformatare i 35 termer. En av de allra största fördelarna är att man använder Schneiders eller Rodenstocks digitar optiker som är helt suveräna. Min SWA erbjuder 25mm skift och det är ungefär dubbelt så mycket som vanliga tilt/shift optiker klarar till CaNikon. Dock så beror det på vilken optik man använder, hur stor bildcirkel den har, som avgör hur mycket jag kan skifta. Min 35:a blir motsvarande en 25:a på en 5II. Jo, det är väldigt dyrt, mitt nästa objektiv blir ett Rodenstock HR 23 i Alpa fattning och det ligger på mellan 65 till 70 000kr. För en glugg.........
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
En riktigt dum fråga (jag jobbade lite med storformat för typ 100 år sedan på analogtiden) - hur sätter du skärpan? Mattskiva o duk över skallen eller har du nåt slags preview på bakstycket? Eller bländar du bara ner och hoppas det blir rätt?
 

Janne H

Aktiv medlem
Hur ensam är jag med att jobba med ALPA 12-system i sverige?

Min egen gissning är under dussinet fotografer i hela landet, så det hade varit kul att känna till någon över huvud taget!

Jag har en Alpa SWA med Schneider apo-digitar 35XL, Schneider apo-digitar 72L samt Schneider apo-digitar 120N tillsammans med ett Leaf Aptus II5 bakstycke.
Hade jag mer akitekturkunder skulle jag gärna köpa en Alpa med några gluggar till mitt P65+ bakstycke. Vill man ha bästa tänkbara tekniska kvalitet på sina bilder har du rätt kamera-optik!

Häls.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

danlindberg

Aktiv medlem
Precis Janne, optikerna är en av de största anledningarna.....

Hur man fokuserar är ingen dum fråga alls. Man fokuserar i blindo och det finns 4 sätt att sätta rätt fokus.

1. Hyperfocal, vilket fungerar förvånansvärt bra.
2. Mattskiva. Klassisk huva plus lupp.
3. Liveview med laptop.
4. Fokus med distometer samt HPF ringar.

Jag fokuserar nästan uteslutande med sista varianten. Jag använder en Leica Disto (D5) som ger mycket exakt distans till objekt jag siktar på. 1mm felmariginal på 200 meter! Sedan har mina optiker något som kallas för HPF ringar (high performance focusing) och innebär att distansgraderingen är 'mycket' detaljerad på optiken. Jag missar inte fokus ofta med denna metod och med lite rutin så är det inte värst långsamt heller. Visst, det funkar givetvis inte på rörliga mål, men i min värld är tillvägagångsättet helt perfekt.
 

Janne H

Aktiv medlem
Precis Janne, optikerna är en av de största anledningarna.....

Hur man fokuserar är ingen dum fråga alls. Man fokuserar i blindo och det finns 4 sätt att sätta rätt fokus.

1. Hyperfocal, vilket fungerar förvånansvärt bra.
2. Mattskiva. Klassisk huva plus lupp.
3. Liveview med laptop.
4. Fokus med distometer samt HPF ringar.

Jag fokuserar nästan uteslutande med sista varianten. Jag använder en Leica Disto (D5) som ger mycket exakt distans till objekt jag siktar på. 1mm felmariginal på 200 meter! Sedan har mina optiker något som kallas för HPF ringar (high performance focusing) och innebär att distansgraderingen är 'mycket' detaljerad på optiken. Jag missar inte fokus ofta med denna metod och med lite rutin så är det inte värst långsamt heller. Visst, det funkar givetvis inte på rörliga mål, men i min värld är tillvägagångsättet helt perfekt.
Var ser man resultatet?

/Jannenyfiken
www.helikopterbild.se
 

danlindberg

Aktiv medlem
Ja, instegsmodellen Aptus II 5. Fungerar utomordentligt bra, även om jag tittar på uppgradering. Jag producerar 100x70cm canvas tavlor och mina bildfiler håller ihop bättre i den storleken än Canons fullformatare och Leicas M9, som jag använt flitigt. Jag har egen storformatskrivare (44") så det har blivit mängder med tester och utskrifter.

Prismässigt i uppgraderingsväg är ett Leaf 12R bästa pris-prestanda, MEN, det finns en faktor som jag tycker är skitjobbig och det är Leafs oförmåga att hålla nere brus vid långa exponeringar. Som arkitekturfotograf vill man ha möjlighet till rena bildfiler med runt 20-25 sekunders exp och det fixar inte Leaf.
 

Janne H

Aktiv medlem
Ja, instegsmodellen Aptus II 5. Fungerar utomordentligt bra, även om jag tittar på uppgradering. Jag producerar 100x70cm canvas tavlor och mina bildfiler håller ihop bättre i den storleken än Canons fullformatare och Leicas M9, som jag använt flitigt. Jag har egen storformatskrivare (44") så det har blivit mängder med tester och utskrifter.

Prismässigt i uppgraderingsväg är ett Leaf 12R bästa pris-prestanda, MEN, det finns en faktor som jag tycker är skitjobbig och det är Leafs oförmåga att hålla nere brus vid långa exponeringar. Som arkitekturfotograf vill man ha möjlighet till rena bildfiler med runt 20-25 sekunders exp och det fixar inte Leaf.
Phase P45 + för långa tider, men även P65+ lär fixa 20-30 s med bra resultat.

/Janne
 

danlindberg

Aktiv medlem
P45 är total kung i sammanhanget, faktiskt herre på täppan. P65 är långt bättre än samtliga Leaf på den punkten men rör inte P45. Jag gillar dock inte att man måste ha ett klumpigt wake-up arrangemang till en tech kamera, dessutom är det svårare att få fokuskonfirmation än på Leaf. Annars är bildfilerna suveräna. En P65:a kör 8:eek:r runt min och man börjar se intressanta priser nu.
Nej, IQ serien har allt jag vill ha, förrutom prislappen....
 

Janne H

Aktiv medlem
P45 är total kung i sammanhanget, faktiskt herre på täppan. P65 är långt bättre än samtliga Leaf på den punkten men rör inte P45. Jag gillar dock inte att man måste ha ett klumpigt wake-up arrangemang till en tech kamera, dessutom är det svårare att få fokuskonfirmation än på Leaf. Annars är bildfilerna suveräna. En P65:a kör 8:eek:r runt min och man börjar se intressanta priser nu.
Nej, IQ serien har allt jag vill ha, förrutom prislappen....
Jag bytte mitt gamla Imacon-Hbladbakstycke mot en P65+ i våras, och äntligen känns det som MF är riktigt användarvänligt. Saknas bara en Alpa och ett par vidvinklar i kamerväskan ;-)
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Hade jag mer akitekturkunder skulle jag gärna köpa en Alpa med några gluggar till mitt P65+ bakstycke.
Finns det några i Sverige som kan speciallisera sig på arkitekturfoto? Vet inte nån på rak arm... jo, Rasmus Norlander kanske.

Jag råkade gå förbi ett rätt avancerat arkitekturjobb i Stockholm i somras, en en kille med en Sinar p3, laptop på hopfällbart bord och en hunsad assistent ;-) Det kanske var nån som rymt ur studion en stund.

EDIT: Hittade en hel massa bara genom att googla - undrar hur de får det att gå ihop...
 
Senast ändrad:

Colonel Bogey

Aktiv medlem
1. Hyperfocal, vilket fungerar förvånansvärt bra.
Det var så jag började med min pappas Olymus Pen W!

Saknar min Linhof Technika. Hoppas det kommer ut en massa begagnade digitala bakstycken billigt när proffsen byter upp sig. Helt klart roligare med en Alpa, några gluggar och ett bakstycke än t ex en Pentax 645D. Hittar man beg prylar borde det inte bli så mycket dyrare...
 

danlindberg

Aktiv medlem
De kanske är för små.....? Det är 500pixlar i bredd. Jag tänkte lite att det blir mindre 'blaffigt' och att man ser hela bilden även på ipads. Tack för synpunkten!
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
BTW, inget dåligt andrahandsvärde på digitala bakstycken! Jag kollade lite snabbt och såg att man kan hitta både Alpa 12 och Cambo DS med t ex Schneider Digitar 5.6/35mm till vettiga priser. Men backstyckena! Det borde finnas massor av t ex Phase One 45 därute när folk byter upp sig. Men icke... Det lilla man hittar är typ 10-15% under nypris.
 
ANNONS