Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 85/1,4 eller Samyang 85/1,4?

Då är samyangen ganska uteslutande just nu då, eftersom d90 varken har en stor sökare eller fräsig AF-modul :)

Det där med att spara pengarna på ett FX-konto låter inte alls dumt. Angående "bokeh" så gillar jag lite hårdare sådan, som det är på nikon 85/1.4. Samyangen är det inget fel på, men jag förslår nikon i det fallet.
Som i bilden jag länkade till, gillar den där kristall liknande bokehn.

Mmm, blev inte lätt det här. Skaffa FX & objektiv till det lär inte bli billigt...
Sen kommer jag garanterat spendera mer tid ute och fota barn, människor och annat än att vara inne och ta porträtt foton. Så manuellt objektiv, kanske inte fungerar till slut i alla fall.

Får bli till att spara :)
 
Faktiskt så är det snarare tvärt om. Exponeringen är ett mindre problem än skärpan. Histogrammet funkar finfint och är det inomhus med blixt så klarar du dig utan expmätare i kameran.

Självklart funkar det finfint att dra upp histogrammet och läsa av det men det beror ju helt och hållet på hurvida du sätta exponeringen på första försöket eller inte. Det krävs en del träning innan du sätter det på första.

Antar att det är helt och hållet ur vilken synvinkel man ser det, jag ser exponeringen som ett större problem, fokusen lär man sig också till stor del, likaså finns det på de flesta manuella objektiv distansskala. Inget att gå efter vid väldigt fina justeringar men för gatufoto tex är det ovärderligt.

Mvh

Rasmus
 
Mina kommentarer:

Samyangen: Skulle jag undvika till D90 om du ska plåta saker som rör sig eftersom du får fokusera manuellt och gissa på exponeringen.

Nikon 85/1.8: Inte provat själv, men den är väl utmärkt och finns begagnat för en billig penning.

Nikon 85/1.4: Behöver du verkligen 1.4, så kanske det är värt det, men jag är tveksam...

Nikon 105/2.8VR: Här är mitt förslag! Finns beg. för 6-7000. Eftersom det är ett makroobjektiv är närgräns inga problem och det är jättesnygg bokeh och mycket skarpt! VR är ju också ett plus.

Nikon 85/3.5VR: Nya makro-objektivet från Nikon kanske kan vara ett alternativ?

Nikon 50/1.4: Har du tänkt på detta alternativet? Både gamla "D-varianten" och nya med AF-S lär väl funka jättebra om du kan nöja dig med den kortare brännvidden.

Nikon 35-70/2.8: Också ett alternativ som ger lite teleräckvidd och bra flexibilitet. Är dock inget vidare i motljus eller kontrastrikt ljus, vilket du kan tänka på. Det finns billiga begagnade på marknaden.
 
Mina kommentarer:

Samyangen: Skulle jag undvika till D90 om du ska plåta saker som rör sig eftersom du får fokusera manuellt och gissa på exponeringen.

Nikon 85/1.8: Inte provat själv, men den är väl utmärkt och finns begagnat för en billig penning.

Nikon 85/1.4: Behöver du verkligen 1.4, så kanske det är värt det, men jag är tveksam...

Nikon 105/2.8VR: Här är mitt förslag! Finns beg. för 6-7000. Eftersom det är ett makroobjektiv är närgräns inga problem och det är jättesnygg bokeh och mycket skarpt! VR är ju också ett plus.

Nikon 85/3.5VR: Nya makro-objektivet från Nikon kanske kan vara ett alternativ?

Nikon 50/1.4: Har du tänkt på detta alternativet? Både gamla "D-varianten" och nya med AF-S lär väl funka jättebra om du kan nöja dig med den kortare brännvidden.

Nikon 35-70/2.8: Också ett alternativ som ger lite teleräckvidd och bra flexibilitet. Är dock inget vidare i motljus eller kontrastrikt ljus, vilket du kan tänka på. Det finns billiga begagnade på marknaden.

Tack för dina kommentarer, ska tänka igenom allt och så får jag se hur det slutar :)
 
Väcker en gammal tråd då jag är sitter på liknande funderingar som TS. Sitter på en D60 och skulle bra gärna vilja ha ett schysst objektiv i 80 regionen då jag ofta hamnar där. Manuell fokusering är inget jag räds, tvärtom kan det vara kul med ett riktigt fast manuellt objektiv. Ett helt manuellt objektiv utan elektronisk koppling blir mer än jag mäktar med kan jag ana då all form av mätning försvinner. Det finns ett Samyang 85mm med beteckning UMC vilket har chip som kommunicerar med kameran, men har inte hittat detta i Sverige. Alternativet är ett vanligt samyang och ett AF confirm chip (inte heller detta har jag hittat i sverige).

Är det något som vet om Samyang(Polar/Vivitar/Whatever) 85mm UMC saluförs i Sverige eller om det måste importeras? Eller finns det rent av andra objektiv som bättre passar mig? Vart kan jag få tag på ett AF confirm chip? Fördelen med UMC är att det har en ny bättre coating och att det förmedlar bländare, rätt fokusläge osv direkt till kameran så att man kan sköta allt enbart med objektivet som jag förstår det.

Jag har INTE bråttom =)
 
I Sverige säljs Samyang bland annat av Cyberphoto och Fotokungen.

UMC är Samyangspråk för Ultra Micro Coated, det vill säga antireflexbehandlingen (således inget med kommunikation med kameran att göra).

Jag känner inte till om det finns AF-confirm chip till Nikon på samma sätt som det finns till Canon (Olympus och Sony), men det lär går att montera elektroniken från ett "passande" Ai-S objektiv (köps som reservdel från Nikon antar jag).
 
Jag fick faktiskt precis hem ett Samyang 85mm/1.4 idag, varianten med förinstallerat chip som kan snacka med Nikon-kameror. Både bländarautomatiken och fokushjälpen funkar mycket bra på både nyare analogkameror och min D90. Jag köpte från den polska säljaren "fototip" på ebay, och inklusive frakt med UPS kostade den mig 2750 kr. Beställde i måndags kväll klockan sent och hade det i handen kl 13.49 i eftermiddags.

Om jag fattat rätt finns samma objektiv med och utan chip - det utan chip är några hundringar billigare även på Ebay. Cyberphoto skriver inget om chip i sin beskrivning så jag antar det inte finns på det de säljer.

Det enda som är trist på D90 - liksom antar jag på D60 - är att fokushjälpen av kamerans AF-system sträcker sig till "gröna pricken" när man når fokus. På dyrare digitalhus (D300, D700 t.ex.) liksom på alla gamla film-AF-hus fick man ju en pil som visade åt vilket håll man skulle vrida fokusringen för att AF-kretsen skulle bli nöjd. Nåväl, ljusmätningen funkar i alla fall, vilket gör den mer användbar på D90 än nikons egna gamla MF-objektiv.

Jag är toknöjd med de testbilder jag tagit hittills. :)
 
I Sverige säljs Samyang bland annat av Cyberphoto och Fotokungen.

UMC är Samyangspråk för Ultra Micro Coated, det vill säga antireflexbehandlingen (således inget med kommunikation med kameran att göra).

Jag känner inte till om det finns AF-confirm chip till Nikon på samma sätt som det finns till Canon (Olympus och Sony), men det lär går att montera elektroniken från ett "passande" Ai-S objektiv (köps som reservdel från Nikon antar jag).
Det finns programmerbara chip till nikon av den här typen: http://store.tagotech.com/product_info.php?products_id=527&osCsid=6832a18cbb9ca00c18ec09000c48539a lite överallt.

Vid närmare undersökning verkar det snarare vara beteckningen AE som talar om att det är chip. Denna uppgradering råkar sammanfalla med UMC uppgraderingen för Nikon fattning, därav min förvirring: http://translate.google.com/transla..._premiera_nowych_obiektyw%C3%B3w_Samyang.html

Jag fick faktiskt precis hem ett Samyang 85mm/1.4 idag, varianten med förinstallerat chip som kan snacka med Nikon-kameror. Både bländarautomatiken och fokushjälpen funkar mycket bra på både nyare analogkameror och min D90. Jag köpte från den polska säljaren "fototip" på ebay, och inklusive frakt med UPS kostade den mig 2750 kr. Beställde i måndags kväll klockan sent och hade det i handen kl 13.49 i eftermiddags.
Ska kolla upp det! Har aldrig köpt något från Ebay och är lite orolig över att inte få grejorna. Men ska hursomhelst inte köpa det nu på momangen så jag har tid att forska lite först :)


bjoele sa:
Det enda som är trist på D90 - liksom antar jag på D60 - är att fokushjälpen av kamerans AF-system sträcker sig till "gröna pricken" när man når fokus. På dyrare digitalhus (D300, D700 t.ex.) liksom på alla gamla film-AF-hus fick man ju en pil som visade åt vilket håll man skulle vrida fokusringen för att AF-kretsen skulle bli nöjd. Nåväl, ljusmätningen funkar i alla fall, vilket gör den mer användbar på D90 än nikons egna gamla MF-objektiv.
Då D60 har fördelen, i detta fall, av total avsaknad av fokusmotor har man valt att stoppa in en vettigare AF-modul med just den funktionen. Eller ptja, hårdvaran (avståndsmätning) finns säkerligen i D90 också fast man valt att utelämna funktionen.

bjoele sa:
Jag är toknöjd med de testbilder jag tagit hittills. :)
Har kollat på lite bilder här: http://www.flickr.com/groups/vivitar_85_14/. Ser ut att vara ett riktigt schysst objektiv.

Jag tror det kostar mer än att köpa nytt med chip :)
2 615,88 SEK inkl frakt från Polen. Snabbare än Cyberphoto!
Ett chip kostar några hundra och kan limmas fast av dig själv med lite meck.
 
D90:n må sakna pilarna, men många andra Nikon-hus har dem, inklusive min F100. :)

Min första DoF-testbild igår: http://www.flickr.com/photos/bjoele/5000895052/

Tyvärr (?) är resten av testbilderna på personer vars plyten jag inte vill lägga upp på nätet utan att fråga dem först, men bländare 1.4 förvandlar en rörig resturangbakgrund till ett skönt hav av bokeh...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.