Annons

Canon 5D MkII

Ja, en III är nog inte på G än på bra många månader, men det känns som något är på gång i alla fall. Annars kanske det är så enkelt att Canon inte kunnat leverera på ett tag.
 
ett rykte om en ny 5dmk3 finns på dpreview
29Mpixel etc.
vad som är sant eller ej återstår att se
Canon 5dmk2 är trots allt ganska omodern idag
långsam serietagning
dålig AF i jämförelse
Mindre bra dynamiskt omfång etc etc
 
ett rykte om en ny 5dmk3 finns på dpreview
29Mpixel etc.
vad som är sant eller ej återstår att se
Canon 5dmk2 är trots allt ganska omodern idag
långsam serietagning
dålig AF i jämförelse
Mindre bra dynamiskt omfång etc etc
Personen ifråga som startade ryktet blev medlem igår på forumet.
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&message=36232530

Antingen vill han inte gå ut med vem han är p.g.a. att han läckt information eller så är han bara ett troll.
Frågan är dock om det inte är samme amatör som den här profilen: http://twitter.com/Killeau
 
Många elektronikberoende branscher (finns det någon som inte är det? Fåravel?) har leveransproblem för närvarande.
Ekonomerna var kvicka att dra i nödbromsarna sommaren 2008, så nu finns inte komponenter och/eller produktionskapacitet tillräckligt för att täcka efterfrågan.

Nissan motors i Japan stannar produktionen tre dagar, på grund av otillräckliga leveranser av en ASIC som sitter i deras bränsleinsprutningsstyrenheter. På tre dagar kan de göra 15000 bilar i Japan...
Just nu räknar de i hyllorna för att reda ut om de måste stanna i USA och Mexiko också. Där kan de göra 6000 fordon om dagen.

Honda och Fuji Heavy Industries (Subaru) är också drabbade, men ca 90% av de här kretsarna går till Nissan.

Där jag jobbar fattas vi servomotordrivsteg av samma anledning - tillverkaren kan inte spika ihop tillräckligt på grund av brist på komponenter.

Canon bör ju ha en förhållandevis bra sits här, eftersom de tillverkar mycket åt sig själva, men de lär ju köpa in en del ändå, om inte annat så råvaror till sina komponenter.
 
Ligger kanske en hl del i vad Anders beskriver.

Hursomhelst så kan man man tycka vad man vill om 5DMKII. Men "gammal"? Nja, vi har år 2010 nu och det var väldigt få personeri här som fick kameran före januari-februari 2009. Jämfört med sin föregångare (när faktiskt utvecklingen gick ännu fortare) tronade ensam från 2005 fram till slutet av 2008.

Sedan må den inte ha världens snabbaste fps eller AF. Men vilka FF-kameror har snabb fps? Finns några som är 1fps snabbare. AF tycker jag är okej på den. Tror att den fortfarande är den mest prisvärda FF-kameran på marknaden i klassen 20+ MP.

Jag tror inte på någon ny 5DMkIII förrän om c:a 1 år. Canon behöver rimligen uppgradera sin 1DsMkIII till en IV i första läget. Och jag tror att en sådan kommer att ha minst 35-40 MP för att det ska bli någon rejälare skillnad. Såvida man inte går "Nikon-vägen" och håller igen lite på pixlarna och satsar på DR och bättre lågljusprestanda. Men tekniken går framåt så många pixlar behöver inte utesluta det andra.

Mär MkIV väl är aviserad så lär det inte dröja så länge förrän en 5DMKIII är på G. Men inte innan!

Tror jag (men f-n vet)
 
ett rykte om en ny 5dmk3 finns på dpreview
29Mpixel etc.
vad som är sant eller ej återstår att se
Canon 5dmk2 är trots allt ganska omodern idag
långsam serietagning
dålig AF i jämförelse
Mindre bra dynamiskt omfång etc etc

Ser man det på det viset, så var den väl ganska omodern redan när den kom?
- långsam serietagning (50D som fanns då har 6,3 450D 3.5 och Nikon D90 4,5 mot 5DMKIIs 3.9b/s)
- dålig AF, var väl ingen imponerad av heller när den kom
- Mindre bra dynamiskt omfång. Där var den iofs top of the line när den kom, men det är den väl än? Finns väl fortfarande få som har bättre slutbild än 5DMKII?
 
Ser man det på det viset, så var den väl ganska omodern redan när den kom?
- långsam serietagning (50D som fanns då har 6,3 450D 3.5 och Nikon D90 4,5 mot 5DMKIIs 3.9b/s)
- dålig AF, var väl ingen imponerad av heller när den kom
- Mindre bra dynamiskt omfång. Där var den iofs top of the line när den kom, men det är den väl än? Finns väl fortfarande få som har bättre slutbild än 5DMKII?

Man kan ju se det på många vis. Men att jämföra bps mellan APS-C och FF, tycker jag inte vi ska göra.
Inte ens de snabbaste FF-kamerorna på marknaden med 20+ MP (Nikon D3x och Sony A900) fixar mer än 5bps. Alltså c:a 1 bps mer än 5DMkII.

DR och högisoegenskaper hos 5DMkII är mycket bra, enl min åsikt, men ska med sina 21 MP inte jämföras med Nikon D3s med 12 MP därvidlag.

Och visst tycker jag att du har rätt att de kameror som kan ge bättre slutresultat än 5DMKII är få. Mycket få. Och väldigt mycket dyrare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.