Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Caroline14

Avslutat medlemskap
Jag vill köpa ett macro objektiv till min Canon men VAD ska jag tänka på. Vad har du för objektiv och hur nöjda är du? Ge mig tips på ett som har funkat bra för dig, då lär det ju duga åt mig oxå.
 
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro
Tokina AT-X M100/2,8 Macro
Sigma EX 70/2,8 DG Macro
Sigma EX 105/2,8 DG Macro

eller om du har gott om pengar:

Canon EF 100/2,8L IS USM Macro

Alla dessa är bättre än föregående förslag och detta även bortsett
ifrån min svåra motvilja mot canons gammla 100mm macro. Motviljan är baserad på ojämn kvallité och även "bra" exemplar är ojämna. Men visst hittar du ett bra exemplar så duger ju även det - inte utan orsak som canon presenterar en ersätare...

Canon EF-S 60/2,8 USM Macro är en lite udda fågel, men alla som har den förefaller gilla den så glöm inte att överväga den också även om den är lite kort.
 
Tack så mycket för era svar! Det lutar lite mot Tamron. Verkar vara många här på fotosidan som har det.
 
Jag har just köpt ett sigma 150mm men inte hunnit testa än. Valde mellan det och tamron 90mm. en i fotoklubben har ett tamron 90 men har varit inne på att byta till sigma 150 för att få längre arbetsavstånd. Bra när man ska smyga sig på skygga kryp. Dessutom vill hon gärna ha med någon förgrund, t.ex. ett blad eller gren och med tamrons arbetsavstånd kan det vara svårt att hitta någon förgrund som passar i vissa fall.

Jag beställde mitt från italien (e-bay) för 5.400 kr inkl frakt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.