Annons

Mycket talar för Canon R7, men inte allt.

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag tittar på din första bild, där bildtexten påstår att den är tagen med elektronisk slutare, är andra halvan av bilden markant suddigare. Är det något jag inte begriper här eller är bildtexten fel?
 
När jag tittar på din första bild, där bildtexten påstår att den är tagen med elektronisk slutare, är andra halvan av bilden markant suddigare. Är det något jag inte begriper här eller är bildtexten fel?
Som jag förstår det är den tagen med elektronisk slutare på första ridån, mekanisk på andra. Det innebär att den första bilden i en bildserie blir skarp, men inte de följande, eftersom den mekaniska slutaren skapar vibrationer.
 
När jag tittar på din första bild, där bildtexten påstår att den är tagen med elektronisk slutare, är andra halvan av bilden markant suddigare. Är det något jag inte begriper här eller är bildtexten fel?
Hej Anders
Det är inte fel i bildtexten. Båda bilderna är tagna med slutaren inställd på elektronisk slutare på första ridån (andra ridån är då mekanisk). Första bilden är skarp eftersom den elektroniska slutaren på första ridån inte orsakar några vibrationer. Men den andra ridån är mekanisk och orsakar vibrationer som fortplantar sig till andra bilden vid serietagning. Det är därför andra bilden blir oskarp.

Om du prenumererar på mina nyhetsbrev framgår det mycket tydligare hur oskarpa bilderna blir. www.jangustafsson.se
 
Som jag förstår det är den tagen med elektronisk slutare på första ridån, mekanisk på andra. Det innebär att den första bilden i en bildserie blir skarp, men inte de följande, eftersom den mekaniska slutaren skapar vibrationer.
Hej Erland
Du har förstått det hela. Precis så är det.
 
Ja, just det. Elektronisk slutare på första ridån. Den meningen var uppenbarligen för lång för min stackars hjärna en måndagsmorgon. Den slutade uppfatta något efter två ord.
Jag har inte utvärderat det här med min R-kamera än, så jag har ingen egen uppfattning. Men det är en intressant iakttagelse.
 
Hej Jan!
Jag fick en fundering när jag läste ditt inlägg om R7:an.
Vad jag minns så är det 3 matningshastigheter på R7:an: "Snabb serietagning+", "Snabb serietagning" och "Långsam serietagning" förutom en bild.
Uppstår oskärpan på andra bilden på samtliga matningshastigheter när du använder "Elk 1:a ridå"?
Tänkte att sensorn kanske hinner stabilisera sig mellan bilderna om man kör på exempelvis "Långsam serietagning"
 
Testat R10 (utan IBIS)…enl. tidigare inlägg…och R6 (med IBIS). Slutartid 1/40, 1/125, 1/250 & 1/500. Objektivets stabilisering avslagen, stativ, fjärrutlösare och hög hastighet på seriebildtagning (blir ju lite olika faktisk hastighet beroende på slutartid och typ av slutare).

Mekanisk slutare:
R10: Mikroskopisk (knappt) skillnad i skärpa på bild nr 2.
R6: Liten skillnad i skärpa på bild nr 2. Synlig även på 1/250, kanske även på 1/500.

Elektronisk 1a ridå:
R10: Mikroskopisk (knappt) skillnad i skärpa på bild nr 2.
R6: Liten skillnad i skärpa på bild 2 nr. Synlig även på 1/250, kanske även på 1/500.

Elektronisk:
R10: Ingen skillnad på bild nr 2.
R6: Ingen skillnad på bild nr 2.

Några kommentarer:
-Bild nr 2 med R6 (med IBIS) är mer försämrad än med R10 (utan IBIS).
-Att elektronisk 1a ridå skulle vara bättre på bild nr 2 än med mekanisk slutare kan jag inte urskilja på testbilderna med R10 eller R6.
-Testade R6 med och utan IBIS aktiverad (mest för att jag kunde och var lite nyfiken)…objektivets IS av…ingen skillnad.
-Antar att hus med IBIS först blir perfekta för serietagning (under 1/500) när hastigheten för utläsning är tillräckligt snabb OCH processorn är tillräckligt kraftig för att inte begränsa utläsningen till 12 bit (och därmed det dynamiska omfånget)…som på R6.
 
Hej Jan!
Jag fick en fundering när jag läste ditt inlägg om R7:an.
Vad jag minns så är det 3 matningshastigheter på R7:an: "Snabb serietagning+", "Snabb serietagning" och "Långsam serietagning" förutom en bild.
Uppstår oskärpan på andra bilden på samtliga matningshastigheter när du använder "Elk 1:a ridå"?
Tänkte att sensorn kanske hinner stabilisera sig mellan bilderna om man kör på exempelvis "Långsam serietagning"
Hej Mikael
Jag tänkte på samma sätt som du. Därför gjorde jag testen med både snabb serietagning+ och snabb serietagning och det var ingen skillnad. Oskärpan på andra, tredje bilden var lika stor. Däremot testade jag inte på långsam serietagning eftersom den känns som helt ointressant att använda vid fågelfotografering.
 
Det här med "elektronisk slutare på första ridån" är inte helt lätt att förstå.
Men det funkar väl som så att först går första ridån upp och så exponeras bilden elektroniskt, läses av och så går andra ridån ned.
Man kan välja mellan långsam, hög och snabbast serietagning. Vilket inte går att göra om man enbart använder elektronisk slutare (inte den mekaniska).

Det vore bra om man kunde välja olika snabba serietagningar även med elektronisk slutare.

Att någonsin använda mekanisk slutare helt och hållet är nog ingen bra idé, med tanke på risk för vibrationer.
 
Det här med "elektronisk slutare på första ridån" är inte helt lätt att förstå.
Men det funkar väl som så att först går första ridån upp och så exponeras bilden elektroniskt, läses av och så går andra ridån ned.
Man kan välja mellan långsam, hög och snabbast serietagning. Vilket inte går att göra om man enbart använder elektronisk slutare (inte den mekaniska).

Det vore bra om man kunde välja olika snabba serietagningar även med elektronisk slutare.

Att någonsin använda mekanisk slutare helt och hållet är nog ingen bra idé, med tanke på risk för vibrationer.

Med R3 tror jag du kan välja även 15 och 3 bilder/sek med elektronisk slutare. Synd inte R5/R6 har motsvarande.
 
Det här med "elektronisk slutare på första ridån" är inte helt lätt att förstå.
Men det funkar väl som så att först går första ridån upp och så exponeras bilden elektroniskt, läses av och så går andra ridån ned.
Man kan välja mellan långsam, hög och snabbast serietagning. Vilket inte går att göra om man enbart använder elektronisk slutare (inte den mekaniska).

Det vore bra om man kunde välja olika snabba serietagningar även med elektronisk slutare.

Att någonsin använda mekanisk slutare helt och hållet är nog ingen bra idé, med tanke på risk för vibrationer.
Hej Jan Olof
Hur "elektronisk slutare på första ridån” fungerar exakt vet jag inte. Men jag tror att den mekaniska slutaren på första ridån är öppen hela tiden.

R 7:an som jag testade var inte min utan tillhörde en kund som bokat en privatdag hos mig. Därför kan jag inte så här i efterhand kolla om man kan välja mellan olika snabba serietagningar och elektronisk slutare på Canon R 7.
Men jag har kollat på min Canon R 5 och på den kameran finns inga begränsningar.
Jag kan på min R5:a inställd på elektronisk slutare välja mellan långsam serietagning, snabb serietagning och snabb serietagning+.
När jag har min Canon R3 inställd på elektronisk slutare finns en viss begränsning. Jag kan bara välja mellan snabb serietagning och snabb serietagning+, men inte långsam serietagning.
 
Som Canon säger:
”Detta är ett förväntat beteende" ... "Små vibrationer uppstår när den mekaniska slutaren används som kan påverka skärpan i vissa situationer." ... " När upplösningen ökar blir ”shutter shock”-effekten mer märkbar. Detta förekommer även med andra högupplösta kameror från andra tillverkare, så det är inte unikt för Canon.”
Kort sagt att med ökad pixeldensitet och seriebildtagningsfrekvens (bps) så ökar problemet med "shutter-shock".

Det är ett närbesläktigat till "mirror shock" problemet som makrofotografer haft. Lösninngen där var att man låste spegeln i uppfällt läge dvs ungefär samma lösning som elektroniskslutare.

En annan iaktagelse är att det börjar bli väldigt valigt med pixel-peeping igen nu när AF, pixeltäthet, seriebildstagning etc. skapar nya möjligheter. Tidigare var det felkalibrerad AF och brus nu shutter shock.
...
R 7:an som jag testade var inte min utan tillhörde en kund som bokat en privatdag hos mig. Därför kan jag inte så här i efterhand kolla om man kan välja mellan olika snabba serietagningar och elektronisk slutare på Canon R 7.
...
R7 fungerar som R5 ingen begränsning av hastigheter Seriebild, H och H+ finnan att välja.
 
Jag har inte hört att det pratats om de här problemet tidigare med andra märken, t.ex. Sony som funnits på marknaden länge med IBIS. Är det för att det främst märks för fågelfotografer och Sony inte varit så populär i det lägret? dvs ingen har gjort så utförliga tester som Jan på andra märken? Eller är sensorn upphängd på ett annat sätt som minskar problemet vid andra bilden i serien?

Nyfiken R6 ägare som inte har planer på att byta märke, än…
 
När jag har min Canon R3 inställd på elektronisk slutare finns en viss begränsning. Jag kan bara välja mellan snabb serietagning och snabb serietagning+, men inte långsam serietagning.
Då är det något annat som begränsar det. Oavsett vilket slutarläge jag ställer in kan jag välja vilken matningsmetod som helst. Fast väljer jag mekanisk slutare och de snabbaste matningarna blir de begränsade av mekaniken. Men välja kan man. Likaså långsamma matningar med elektronisk slutare. Och de blir det du väljer, för där finns inga begränsningar.
 
Jag var just nu inne och provade min Nikon Z6ii med mekanisk slutare, testade i läge H 5,5bps och H utökad med 10-12 bps. Kunde inte se några tecken på något systematiskt försämring. En serie kunde vara skarp på samtliga, en annan kunde vara lite suddig på första och sedan bra eller någon enstaka sämre mitt i. Använde 300/4pf och 1/200 med inre stabilisering aktiverad
 
Hej Jan Olof
Hur "elektronisk slutare på första ridån” fungerar exakt vet jag inte. Men jag tror att den mekaniska slutaren på första ridån är öppen hela tiden.

R 7:an som jag testade var inte min utan tillhörde en kund som bokat en privatdag hos mig. Därför kan jag inte så här i efterhand kolla om man kan välja mellan olika snabba serietagningar och elektronisk slutare på Canon R 7.
Men jag har kollat på min Canon R 5 och på den kameran finns inga begränsningar.
Jag kan på min R5:a inställd på elektronisk slutare välja mellan långsam serietagning, snabb serietagning och snabb serietagning+.
När jag har min Canon R3 inställd på elektronisk slutare finns en viss begränsning. Jag kan bara välja mellan snabb serietagning och snabb serietagning+, men inte långsam serietagning.
Konstigt för min R5 är begränsad så att serietagning med elektronisk slutare blir alltid med högsta hastighet, oavsett val av matning.
Det står också så i manualen.
Jag tycker att det är en påtaglig nackdel.
 
Manualen R5
Kolla även den underbara svenska översättningen.
Visa bilaga 167076
Översättningen ja....
Jag har min på engelska och där står det:
Maximum continuos shooting speed is approx. 20 shots/sec. regardless of this setting

Vilket då inte är samma sak som att det alltid är H+ (max fart) om man väljer något annat det under M.Fn. Bara att det inte kommer att bli snbbare än ca 20 bps oavsett vad du väljer.

Nu finns ju ingen ljud indikator men vitaramen blinkar i olika frekvens som stämmer överens med inställningarna på M.Fn (H+, H, Serie)
 
Översättningen ja....
Jag har min på engelska och där står det:
Maximum continuos shooting speed is approx. 20 shots/sec. regardless of this setting

Vilket då inte är samma sak som att det alltid är H+ (max fart) om man väljer något annat det under M.Fn. Bara att det inte kommer att bli snbbare än ca 20 bps oavsett vad du väljer.

Nu finns ju ingen ljud indikator men vitaramen blinkar i olika frekvens som stämmer överens med inställningarna på M.Fn (H+, H, Serie)
Stämmer det också att du får korrekt antal bilder per sekund med de olika inställningarna?
Översättningen ja....
Jag har min på engelska och där står det:
Maximum continuos shooting speed is approx. 20 shots/sec. regardless of this setting

Vilket då inte är samma sak som att det alltid är H+ (max fart) om man väljer något annat det under M.Fn. Bara att det inte kommer att bli snbbare än ca 20 bps oavsett vad du väljer.

Nu finns ju ingen ljud indikator men vitaramen blinkar i olika frekvens som stämmer överens med inställningarna på M.Fn (H+, H, Serie)

Det jag syftade på är att med elektronisk slutare kan man inte välja olika matning, tyvärr.

Med mekanisk slutare är maximal matning 12 bps vilket är önsketänkande. I praktiken blir det betydligt långsammare än så.
 
ANNONS