Nyheter
Genom en firmware-uppdatering blir det möjligt att ta 120 bilder per sekund med Sony A9 III och ytterligare tre Sigma-objektiv. Det finns dock en hake.
Sony A9 III revolutionerade actionsfotograferingen när den lanserades i november 2023. Kameran kan ta 120 bilder per sekund i råformat eller jpeg med fungerande exponeringsautomatik och autofokus.
Eftersom en här typen av prestanda inte ens fanns i drömvärlden när Sony spegelfria Alpha-system utvecklades finns det några begränsningar: Många Sony-objektiv är konstruerade för 15 bilder/s. Nyare är gjorda för 30 bilder/s. Därför låses bländaren för alla objektiv vid 60 eller 120 bilder/s.
Sedan tidigare fungerar dessa Sigma-objektiv med Sony A9 III vid 120 bps-serietagning:
Sigma 28-70 mm f/2,8
Sigma 35 mm f/1,4
Sigma 60-600 mm f/4,5-6,3
Sigma 85 mm f/1,4
Sigma 100-400 mm f/5-6,3
Sigma 150-600 mm f/5-6,3
Sigma 500 mm f/5,6
Med en ny firmware-uppdatering blir det även möjlighet att ta hypernsabba bilderserien med dessa tre objektiv:
Sigma 14-24 mm f/2,8 DG DN Art
Sigma 50 mm f/1,4 DG DN Art
Sigma 105 mm f/2,8 DG DN Macro
Samtliga Sigma-objektiv har en begränsning. Autofokusen är låst vid fotografering i 120 bilder/s.
Fotosidan produktdatabas
Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation
13 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Rätta mig om jag har fel, men det finns väl ingen mekanisk/fysisk begränsning i ett objektiv som skulle hindra att slutaren i kamerahuset inte skulle kunna göra sitt jobb?
Allt är ju bara Sonys egen arbiträra begränsning. Sony äger Tamron och ger dem massor med insider fördelar, men begränsar även dem till 15 bps.
Nu låter jag kanske som en Sony-hatare, men kör själv Sony. Kommer fortsätta med det, men denna begränsning är ungefär lika "riktig" som Canons avsaknad av tredjeparts objektiv som nyligen togs bort.
*"Slutaren" ska det väl stå där, inte "bländaren", eller?
Och hur kan då manuella objektiv fungera alls om så är fallet?
Många manuellt fokuserade objektiv har automatisk nedbländning om de är gjorda för spegelreflexkameror.
Sonys nyaste objektiv klarar att blända ner 30 ggr per sekund och Canons RF-objektiv är gjorda för 40 ggr/sekund. Vid snabbare bildfrekvenser än så måste bländaren vara låst vid en storlek under hela serietagningen.
Första gången jag läst det. Finns det någon information om det någonstans?
Sony släppte en lista med objektiv som hade support för 120fps strax efter A9III lanseringen. Där finns det olika grader av support. Bland annat de som har fast slutare vid 60/120 fps men det gäller inte de senare objektiven enligt denna lista.
Det skall sägas att denna lista är översatt från japanska, har inte sett den på någon av de engelskspråkiga Sony sidorna, så kan ju handla om något översättningsfel. Här är originalet på japanska:
https://support.d-imaging.sony.co.jp/support/ilc/products/ilce9m3/continuousshooting/ja/index.php
Fanns visst en engelsk sida nu:
https://support.d-imaging.sony.co.jp/support/ilc/products/ilce9m3/continuousshooting/en/index.php
För de som har en *7 gäller:
” During continuous shooting at 60 images/second or 120 images/second, the aperture value of the lens is fixed at the aperture value set for the first image”
Finns ingen *7 för de nyaste objektiven.
Skulle ju stå bländare inte slutare, kan inte editera nu.
Men med spegellösa kameror så ser du ju redan i EVF/bakskärmen hur det blir; dvs objektiven bländas ju ner till det angivna värdet.
Samt det som Magnus Svensson beskriver och hänvisar till, så ska ju bländaren stanna kvar på samma värde efter första bilden; det gäller ju vara att den kan blända ner en gång i såfall (utom möjligen om kameran är i slutarprioritet?🤔).
Det låter väldigt mysko att detta fenomen från DSLR tiden skulle kvarstå för spegellösa Speciellt när AF också många ggr fungerar ner till f/8 utan problem, så behöver ju inte öppna bländare mellan varje bild då heller.
Jag understryker nu att jag bra killgissar; men känns inte alls logiskt att spegellösa skulle uppföra sig på det sättet. Men du har säkert rätt.
Och om så stämmer som du skriver om hur bländarenblåses vid kontinuerligt, så är det bara då egentligen Canon som kan skylla på att objektiven inte hinner med slutarna.
Och det betyder att Sonys begränsning bara är helt abriträr. 🤷🏼♂️
Nu kommer vi ju ifrån ämnet rätt rejält, då man sällan fotar supersnabba serier om man bländat ner, men det är även för mig en gåta att Sony begränsar bildhastigheten på grund av bländaren? Det känns i så fall mera naturligt att kamerorna i så fall kanske inte hinner med att räkna ut rätt exponering?
För några år sedan spekulerades det i en artikel på dpreview att Sony gjorde på detta viset berodde på att deras objektivs bländare var så långsamma, så att de inte hann med att blända ner mellan exponeringarna och vid den tidpunkten så var 10 bilder per sekund max hastighet. En del säger att Sony och Nikon använder vald bländare på grund av det beror på focus shift (vilket på senare DSLR kunde korrigerades i kameran för valt objektiv, i alla fall hos Nikon), men det finns inga officiella uttalanden, vad jag sett, från vare sig Sony eller Nikon, varför man medvetet kraftigt försämrar AF genom att använda vald bländare om man bländat ner, för AF blir verkligen starkt lidande av att inte ha så mycket ljus som möjligt tillgängligt.
Det är för mig även en gåta, varför man inte på flera ställen kan läsa om dessa begränsningar som de spegellösa kamerorna från Sony och Nikon har, men det känns nästan som om alla testare är för rädda om sina läsare för att tala om sanningen, eller också har man inte testat på ett relevant sätt.
Kring diskussionen kring hur bländaren funkar i Sonys kameror så är den alltid fullt öppen och varierar sin inställning efter ljuset. Jag tror folk har helt fel uppfattning om detta eftersom de är fast i hur det funkade i gamla DSLR:er men så funkar det inte i Sonys spegellösa. Det är inte alls så att bländaren skulle behöva vara låst överhuvudtaget för den öppnar och stänger inte alls mellan varenda av dessa 120 bilder/sek. det enda som faktiskt händer är att ljuset mäts 120 ggr/sek (vilket alltså görs även i en A7 IV som tar 10 bilder/sek). Skulle ljusförhållandena ändras så kommer den bara ändra bländare efter detta lugnt och stilla.
Oftast så ändras heller inte ljusförhållandena så dramatiskt mellan varje bild att det heller skulle vara nödvändigt att ändra bländare under en serie bilder ens med en A9 III.
Så vi kan nog utgå från att bländaren i ett A9 III-ekipage lever ett förvånansvärt lugnt liv även i förhållande till en gammal Canon 1DX eller vad de nu hette och ett flaxande med speglar och ett evigt öppnande och stängande av bländaren även om det i det fallet bara handlade om 15-16 ggr per sekund. Det var ju just dessa begränsningar i DSLR:erna som fick Sony att designa bländarhanteringen som de gjort och undvika de 15-16 blackouter per sekund de snabbaste DSLR-modellerna alltid hämmats av.
Genom denna design behöver man inte designa system som gissar vad som ska hända under dessa blackouter utan i stället kan mäta både ljus och AF kontinuerligt och ostört under hela tiden genom en hela tiden öppen bländare. Det är ju detta som är en förklaring till den fantastiska AF-precision vi har idag även med följande AF och AF-C.
Nu spekulerar jag: Det är så att Sony satt begränsningar och endast godkänt ett visst antal objektiv som lämpliga - godkända för användning med A1 och A9 III. Eftersom ingen av oss vet vilka kriterier man använt vid det urvalet så kan man ju alltid undra men det är ju bra om det nu är fler än just Sonys egna objektiv som kan användas med dessa kameror. Annars är det ju lätt att det spekuleras om att detta handlat mer om marknad än om tekniska begränsningar.
Att 20 år gamla Canon DSLR-objektiv skulle varit så fantastiskt designade redan då skulle tagit höjd för de krav som kommit med allt snabbare Canon-spegellösa tror nog kanske bara Bengt på. Jag har svårt att tro det då jag faktiskt kunnat göra en del sådana jämförelser i Sony-världen både med gamla Sigma och Tamron och jämföra dessa med nyare Tamron och Sony-objektiv. Det har hänt mycket på 20 år och inte minst under säg de senaste fem åren och inte minst med zoomarna.
Förr var i princip alla objektiv ganska usla fullt öppna och jag har ofta sett ljusstark nominell märkning som marknadsbull eftersom fullt öppet läge nästan utan undantag var värdelöst i oskärpa och taskig kontrast. Alla mina nyare objektiv från Sony och Tamron funkar fint helt öppna.
Bildstabiliseringen i mitt Tamron 150-500 mm för Sony E är ljusår bättre än den jag hade i över 10 år gamla Sigma 150-500 mm och det nya objektivet är bara så mycket snabbare med följande AF och det gäller mina Sony-objektiv också möjligen undantaget mitt 90mm Sony makro. Mitt Sony 24-105mm G var en av de först modellerna som fick de nya snabbare och tysta fokusmotorerna.
Tysta objektiv är ju dessutom ett måste idag när många även filmar. Jag minns än idag det gamla Sigma 17-70mm jag hade. Det lät så illa att det var helt omöjligt att ha det vid filmning.