Proffsfoto provar
Nikon påstår att Z6 III ska ha lika bra autofokus som proffsmodellerna Nikon Z8 och Z9. Vi har fått möjlighet att prova om det verkligen stämmer.
Vi fick låna en Nikon Z6 III olika objektiv under en förhandsvisning på en löparbana i Stockholm som anordnades under ovanligt sträng sekretess. Nikon ville verkligen undvika bildläckor och ser ut att ha lyckats bra med det denna gång.
Nikon Z6 III har ett kamerahus som är nättare än storebror Z8 som kan upplevas lite klumpigt ibland. Jag har stora händer och trivdes bra med greppet, men den som ändå önskar sig ett större grepp finns ett nytt batterigrepp som tillbehör.
De stora nyheterna med Z6 III är autofokusen, sökaren och videofunktionerna. Jag har använt föregångaren för att fotografera fågel och upplevt begränsningar hos autofokusen när det gäller att följa ett motiv med skärpan över bildytan. De tidigare versionerna av Z6 och Z7 klarar bara detta över en begränsad yta. Z6 III kan verka över nästan hela bildytan med 3D-autofokusen. Kort sagt känns autofokusen precis lika bra som i Z8.
Autofokusen håller skärpan på ögonen hela tiden och precisionen är hög trots ett tunt skärpedjup och att vi inte använder Nikons snabbast fokuserande objektiv. Bilddata: Nikon Z6 III, Nikkor Z 85 mm f/1,2 S @ 1/2000 sek, f/1,2, ISO 125.
På pappret är Canon Eos R6 Mark II en hård konkurrent med tämligen lika specifikation. Z6 III trumfar dock R6 Mark II på några punkter: serietagning, sökare och video.
Nikon Z6 III kan ta 14 bilder per sekund med mekanisk slutare mot 12 för Canon. Nikon tar 20 bilder/s i råformat med elektronisk slutare, medan Canon kan ta 40 bilder/s. Med jpeg kan Nikon ta hela 60 bilder/s.
Z6 III har en något snabbare datautläsning från sensorn, vilket gör att rolling shutter-effekten blir mindre påtaglig med Nikon. Sökaren är mer höguppplöst och ljusstark.
Nikon Z6 III är därför en något vassare kamera för sport- och fågelfoto än Canon Eos R6 Mark II.
Även på videosidan är Nikon Z6 III ett starkt kort. Genom att förse kameran med en kortplats för CFExpress går det att lagra 6K/60p eller 4K/60p i 12-bitars råformat utan att behöva använda extern inspelning.
Det är också bra att det finns en fullstor HDMI-kontakt eftersom minivarianten lätt strular och går sönder.
Tyvärr har Nikon Z6 III inte någon digital ljudingång. Det innebär en nackdel mot Sony, Panasonic och Canon som alla har möjlighet att använda en ljudmixer i tillbehörsskon med professionella XLR-mikrofonkontakter.
Summa summarum så är Nikon Z6 III en värdig lillebror till Nikon Z8 som passar för både avancerade hobbyfotografer och proffs. Det är främst upplösingen som skiljer.
Fotosidan produktdatabas
Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men jag antar att du menar de olika motivigenkännande maskininlärda lägena och detta är ju inbyggt även i 3D Tracking-begreppet i Z-kamerorna med Expeed 7*. Man kan dock slå av igenkänningen av olika typer av motiv så att funktionen blir mer lik spegelreflexerna och främst går på utseeende/färg. Alternativt välja en specifik typ av motiv istället för att kameran letar efter alla den kan känna igen. Som standard är ju motivigenkänningen påslagen för alla typer av motiv, så det 3D-funktionen gör då är att i första hand leta efter något den känner igen i närheten av fokuspunkten. Lyckas den inte med det så beter den sig mer som spegelreflexerna.
Sedan kan man, förstås, även låta kameran leta efter saker den känner igen över hela den yta autofokusen fungerar inom, eller begränsa den till en del av bildytan. Nu har jag inte kollat hur många varianter på det Z6 III har dock. Z8 och Z9 kan man skapa olika former på rutor lite hursomhelst, förutom standardrutorna.
*Motivigenkänning finns även i de äldre modellerna, men är mer begränsad, och något som kallas 3D Tracking finns ju inte i dem.
Canon Eos R6 mark III har inte kommit ännu.