Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Svensk fotovåg sprider sig till New York

Svensk fotovåg sprider sig till New York

Fem svenska fotografer ställer just nu ut i New York. Bakom utställningen står det anrika fotoförlaget Aperture.

Svenskt fotografi upplever en blomstringstid. Flera betydande och uppmärksammade utställningar inom landet pågår samtidigt, och även internationellt är intresset stort.

I New York visar anrika fotoförlaget Aperture under några få dagar utställningen Different Distances med verk av Denise Grünstein, Julia Hetta, Martina Hoogland Ivanow, Julia Peirone och Elisabeth Toll.

Den kortlivade utställningen är sammansatt av Greger Ulf Nilsson. Det är fotografiets ständiga fråga om sitt förhållande till verkligheten som är utställningens röda tråd.

Hos Martina Hoogland Ivanow pressas fotografiet mot sina fysiska gränser. Istället för direkta avbildningar av händelser och platser blir de bilder av drömska minnesbilder.

Julia Peirone vänder ut och in på fotografiets avgörande ögonblick, och fångar tonårsflickor i de ögonblick mellan poseringar som normalt sorteras bort i ett självbildsbyggande bildflöde.

I Denise Grünsteins verk ur serien Figure Out har det lättavlästa ansiktet tagits bort och täcks av hår.


Fotograferna Denise Grünstein, Sophie Mörner och moderatorn Johanna Lenander under ett konstnärssamtal.

Välbesökt konstnärssamtal

Under tisdagkvällen ordnade den svenska organisationen Hall of Femmes ett välbesökt konstnärssamtal i Apertures galleri med Denise Grünstein och den Brooklynbaserade svenska fotografen Sophie Mörner.

Grünstein ger genom sin egen karriär bakgrund till det konstnärskap som visas hos Aperture. Hon beskriver det tidiga svenska åttiotalets konstvärld som fast i gränser mellan olika genrer. Fotografi var synonymt med en dokumentär tradition, och helt dominerad av manliga fotografer.

Det är kanske ingen slump att intresset är stort för utställningen just här. Relationen mellan New York och Sverige är stark. Grünstein bodde och studerade här en tid och såg en rörelse av berättande, iscensatt fotografi växa fram, med Cindy Sherman som en centralgestalt. Sina egna influenser beskriver hon som någonstans mitt emellan Sherman och Annie Leibovitz - porträtt färgade av Leibovitz och stora färgfotografier på museiväggar som Sherman.

Stilen och sammanhangen har genom karriären skiftat för Grünstein skiftat mellan konst, redaktionella porträtt och mode. Experimentella leksakskamerabilder i svartvitt har bytt plats med storformat i färg. Det är genomgående analog teknik. Tiden det tar är viktig, likaså att det finns ett mått av osäkerhet i processen.

– Jag försöker alltid tvinga mig själv in i nya fält, även om det går i cykler. Jag ska börja använda mitt svartvita mörkrum igen. Där har jag inte varit sedan åttiotalet, men det står där, och nu ska jag gå tillbaka och göra mina egna kopior i svartvitt. Det kan bli en skräckupplevelse efter allt detta färgarbete, men man måste göra saker där man inte vet resultatet. Det gör att man växer.

Om Denise Grünstein tog med sig en bit av New York till Stockholm, gjorde Sophie Mörner tvärtom. Efter studier i skrivande och foto blev hon kvar och startade tidskriften Capricious för ungt konstfotografi. Vad som i början var en plattform för den närmsta kretsen är idag ett välrenommerat magasin, och hon ses som ett nav i en fotografisk krets i Brooklyn. Att det råder en fotoexplosion är de överens om. När alla har verktygen inom räckhåll, ökar intresset för och efterfrågan på fotokonst.

– Plötsligt visas foto precis överallt. Man kan inte se ett enda inredningsreportage där det inte finns stora fotografier på väggarna, säger Denise Grünstein som menar att det blivit lättare att leva på konstfoto under senare tid.

Modefotografier influerade av konsten

I utställningen finns modefotografier med starka och medvetna influenser från konsthistoria och tvärtom. Julia Hetta och Elisabeth Toll är båda knutna till modeagenturen Lundlund.

Hettas verk bär starka referenser till renässansmåleri. Hos Toll finns spår av surrealism. Grünstein håller för egen del isär verk för galleriväggen och för magasin, men beskriver sin konst som starkt influerad av mode.

Gränserna mellan olika genrer - mellan mode och konst, mellan fotografi och litteratur och andra konstarter - har blivit mjukare. Utställningen hos Aperture är ett tydligt uttryck för denna tendens.



Publicerad 2014-02-13.

2 Kommentarer

Mamaya 2014-02-13 20:50  
Heder åt Grünstein ska kliva in i mörkrummet igen!

Berit
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar