Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Francesca Woodman visas på Moderna i Malmö

Francesca Woodman visas på Moderna i Malmö

"From Eel series", Venice, Italy, 1978. Foto: Francesca Woodman
© George och Betty Woodman.

 

Moderna Museet i Malmö visar nu en utställning av den amerikanska fotografen Francesca Woodman. Hon har kallats ett underbarn och hennes fotografier har inspirerat generationer av konstnärer världen över.

− Woodman skapade under några intensiva år, före sin allt för tidiga bortgång, en samling fascinerande fotografiska bilder. Bilderna anknyter till historien, till fotohistorien, men speglar sin samtid och öppnar upp mot nya tolkningar. Hon är djupt personlig och därmed blir hennes teman också allmängiltiga. Utställningen Om att vara en ängel handlar om allt detta, säger curator Anna Tellgren.

Moderna Museet skrivar att Francesca Woodmans fotografier undersöker frågor kring genus, representation och kropp. I hennes bildvärld finns tydliga referenser till surrealismen, så som hennes användning av speglar, dubbleringar, skuggor, masker och sexuella symboler. Tankarna går till fotografer som Hans Bellmer, Claude Cahun och Man Ray.

"Self-deceit #1", Rome, Italy, 1978. Foto: Francesca Woodman
© George och Betty Woodman.

I Woodmans produktion finns en lång rad porträtt, där hon använder sig själv och sina vänner som modeller. Motiven är intima, vilket förstärks av att bilderna är i ett litet format. Transformationen som tema återkommer i många av Woodmans bilder och märks exempelvis i en av hennes starkaste och kusligaste serier, House från 1976, där hon gradvis uppgår i väggen, de trasiga tapeterna och den öppna spisen.

"From Space2", Providence, Rhode Island, 1976. Foto: Francesca Woodman
© George och Betty Woodman.

Francesca Woodman (1958−1981) började fotografera redan i tonåren och fick sin utbildning vid Rhode Island School of Design (RISD), från 1975 till 1978. Under sina aktiva år producerade Woodman tusentals bilder och hon prövade också andra tekniker som diazotyper i storformat, färgbilder och video. Runt 800 gelatinsilverfotografier finns bevarade. På många av printarna skrev hon in ord, korta meningar eller citat och dessa har i förekommande fall satts som titlar på verken.


"On Being an Angel # 1", Providence, Rhode Island, 1977. Foto: Francesca Woodman
© George och Betty Woodman.

Utställningen Francesca Woodman. Om att vara en ängel innehåller ett hundratal fotografier och en video, med ett urval från de flesta av de serier och motivgrupper hon arbetade med.

– De små formaten på Francesca Woodmans fotografier får oss som betraktare att gå nära och det skapar en intimitet med hennes bilder och bildvärld. Men hon arbetade också med stora format, vilket överraskar och öppnar upp för andra tolkningar och upplevelser av detta konstnärskap, säger Anna Tellgren, curator för utställningen.

I slutet av 1970-talet och början av 1980-talet då Francesca Woodman var aktiv, befann sig fotografin i en brytningstid. Många fotografer som arbetat inom den klassiska svartvita fotografin prövade andra former och förde den dokumentära traditionen mot mer subjektiva och surrealistiskt påverkade projekt. Parallellet med utställningen kommer ett urval med fotografier från samma period ur Moderna Museets samling att visas som placerar in Francesca Woodman i ett sammanhang.

Till utställningen har Moderna Museet producerat en katalog som innehåller utställningens samtliga fotografier och nyskrivna texter av författaren Anna-Karin Palm, curator Anna Tellgren och Francesca Woodmans far konstnären George Woodman.

Utställningen visas 5 november − 19 mars 2017 på Moderna Museet i Malmö.



Publicerad 2016-11-06.

10 Kommentarer

luminousoctaves 2016-11-07 06:30  
Extra kul att det sker i Malmö, som har hamnat lite i skymundan i fotosammanhang.
Alf-Magnus 2016-11-07 09:17
Hum vill inte påstå att Malmö är i skymundan när det gäller Fotografi, regionen är den livfullaste i norden. Med en stor fin bred, med ett antal bra gallerier plus ett antal störa aktörer i omgivningen. Från mig Stockholms perspektiv känner jag tillock med en vis avundsjuka då vi får nöja oss med Fotografiskas kommersiella utbud men nu verkar det att röra på sig
luminousoctaves 2016-11-07 09:22
Tänkte i första hand på medierapporteringen, men ska erkänna att jag har dålig koll på bra fotogallerier i Malmö. Tipsa gärna Alf!
Alf-Magnus 2016-11-07 10:12
OK några länkar till Malmös fotoliv
http://breadfield.com
http://galleriformat.nu
Och http://www.vaslisouza.com som hr ett stort internationellt kontakt nät och jag betraktar dem som en intressant och viktig aktör nationellt. Har varit ellever hos Max Pam. http://www.vaslisouza.com
Sen Almlöf som är lite ojämn i mitt tycke men alltid värd att håla sig uppdaterad kring http://www.almlofgallery.com.
Glöm inte Malmö konsthall, Malmö Museeum och MM
stefohl 2016-11-07 18:53
Varför skulle vi behöva nöja oss med Fotografiska om man är i Stockholm? GrundemarkNilsson, Kontrast, Axel, Korn, Stockholms Fotoantikvariat, Centrum för Fotografi, Mindepartementet, Galleri Ralf visar alla fotografiska utställningar. De flesta hela tiden, en del av dem då och då. Har säkert glömt någon.
Alf-Magnus 2016-11-07 19:45
Jo vist har Mindepartementet lyckats med att ta över arvet, men Kontrast har inte lockat mig sista åren på något sätt för likt Fotografiska. Sen är det allt för mycket Pettersen kloner i stan, både Han och Strömholm bord sätes i karantän under flera år. I fall man sneglar på vad som produceras utta i Europa och New York så känns utställningslivet i Stockholm ganska provinsiellt. Öresunds regionen läns mer nyskapande och framåt, det är trots allt några decennium Provoke rörelsen drog igenom Japan. Sen var det ett ”välgörenhets“ jippo på GrundemarkNilsson som fick mig att undra hur seriösa de är nuförtiden. Förstår att Niclas Östlind valde Valan, han kritik angående Anna Tellgren och Petterseneriet på CFF var ganska bitande. Nu tycker jag att Anna Tellgren har gott en dell bra utställningar och hängningar. Det är ganska symtomatiskt att det var Åmelis som visade en utställning producerad av Pace/Macgill och inte någon av de etablerade aktörerna. Sen visar ex Vasli and Souza ständigt utställningar värt resan samtidigt som Landskrona blommar allrahelst efter bytet av konstnärlig ledning. Jo Stockholm är lite väl provinsiellt fast Fotografiska försöker dupera publiken att fyra helkommersiella gallerier är en konstmässa......
Alf-Magnus 2016-11-08 20:28
Sen ställer jag mig lite undrande att Mindepartementet fratinera med familjen Lundin och Bukowskis. Ser man till konsekvenserna så är SVD ett varnade exempel med tanke på att deras kulturell sponsras av Stockholms Aktionsverk, vilka har förvandlat de till något lallande.
Johan Marshall 2016-11-07 08:07  
En av mina favoriter inom fotovärlden, älskar hennes uttryck och känsla. Köpte boken "om att vara en ängel" som Moderna museet släppte. Tittar lite då och då och kommer nog aldrig sluta förundras av hennes sätt att tänka.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar