Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Anders Zorn som fotograf

Anders Zorn som fotograf

Zorn i vargskinnspäls med hunden Liten i famnen. Fotograferad utanför Zorngården i Mora. © Zornmuseet

 

Anders Zorn är en av Sveriges mest kända konstnärer. Men vad få känner till är att han tog fotografier som förlagor till många av sina mest kända målningar. Nu visas hans bilder på Fotografiska.

På Zornmuseet i Mora finns konstnärens fotografier bevarade, ett tusental bilder som tillkommit från början av 1890-talet till något år före hans död 1920. Först i början av 1960-talet upptäcktes tusentals bortglömda negativ av Anders Zorn.

Redan tidigt i karriären använde Anders Zorn kameran som skissblock, ibland nästan som en dagbok. Han visade dock aldrig sina bilder offentligt, det var snarare tvärtom, han behöll dem inom familjen. Att använda fotografier som förlagor ansågs inte riktigt fint.

Utställningen på Fotografiska visar 65 bilder samt 13 etsningar utlånade från Zornmuseet, som tillsammans ger en helt ny bild av Anders Zorns konstnärskap. Max Ström Förlag ger samtidigt ut fotoboken ”Fotografen Zorn”.


Aktstudie från Sandhamns östra udde. Förlaga till etsningen Svanen 1915. © Zornmuseet

När glasplåtar och andra otympliga tekniker ersattes med rullfilm var Anders Zorn inte sen att ta till sig den nya tekniken. Vid en av hans åter- kommande resor till Amerika köpte han en av de första kamerorna som använde rullfilm, för att fotografera dem han porträtterade. Bland alla kända ansikten från tiden fick han även uppdraget att porträttera tre presidenter.

Zorn blev snabbt en hängiven fotograf som gärna dokumenterade familjen. Han visade på ett djärvt fotografiskt formspråk, besatt av intryck av pågående rörelser inom den stillastående bildytan. Samtidigt experimenterade han med exponeringstider och dubbelexponeringar för att skapa olika effekter, medvetet och omedvetet. Han använde även överstrålningseffekter och ibland är delar av motiven utfrätta.

Åren innan sin död använder Zorn ett stort antal bilder av modeller i Stockholms skärgård som rena förlagor till framförallt etsningar. Det finns också ett antal bilder som han troligen har gjort som förlagor men som aldrig kom till användning. Det är spännande att tänka hur dessa målningar eller etsningar skulle sett ut.

Utställningen Zorn och kameran visas på Fotografiska i Stockholm mellan den 5 juni och 30 augusti.


Förlaga till målningen Vid Siljan. © Zornmuseet



Publicerad 2015-06-04.

4 Kommentarer

Erik Madsen 2015-06-04 23:34  
Det är väldigt roligt - jag skrev denna eftermiddag en blogg på nästan samma ämne och lite mer.
Bara om Skagenmålarnas användning av bilden som förlaga.
Nu kan jag se att det rätta ordet är Förlaga.
Jag måste korrigera omedelbart :-)
Skagenmålar P.S. Krøyer var också en duktig fotograf.
// Erik / DK
Anders F. Eriksson 2015-06-05 16:45  
Lite lustigt är att Facebook censurerade Fotografiskas sida med dessa bilder ...
f-gardener 2015-06-06 09:18
Det är väl helt i deras linje, man får vad som ställts i utsikt om man har ett konto där.
alfin 2015-06-05 19:44  
Jag hade aldrig sett hunden Liten om det inte stått i bildtexten... Man börjar bli för gammal uppenbarligen...
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar