Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
4 Kommentarer
Logga in för att kommentera
I början var jag frustrerad på AF-funktionen, jag kunde för mitt liv inte flytta AF-punkten med navi-knappen utan en rad knapptryckningar först. Det tog bort glädjen men jag tog mig tiden att läsa igenom manualen... :)
Inställningen för direkt AF-punkt-flytt hittades och nu är den lika effektiv som mina Nikon D-kameror.
Video-kvaliteten är helt vansinnigt bra. Med extern mic är detta den perfekta kameran för företag som vill lyfta sin sajt med bild o video. Fotografer som tröttnat på 10kg-väskorna kan också nå bra kvalitet med rätt glugg.
Idag tar jag inte med mig Nikon-grejorna längre, såvida jag inte skjuter analog film.
GH3 är värd alla goda vitsord.
Jag har inte noterat att kameran surrar, som testaren skriver, och inte heller upplevt några andra problem eller svårigheter. GH3 är mångsidig, ergonomisk och lätthanterlig.
Viktigt för videofotografer är att ljudkvaliteten är bra. Med en extern Röde stereomikrofon, alternativt Sennheisers trådlösa micsystem uppnår man professionell ljudkvalitet. Medhörning kan valfritt ske av det inkommande ljudet eller ljud efter processorbehandlingen som spelas in på filmen.
Bildstabiliseringen i Panasonics objektiv funkar utmärkt. Med endast en enkel Zucato ”axel-rigg” för DSLR blir videosekvenserna stabila, vilket ger stor flexibilitet och rörlighet för fotografen vid inspelningen.
Den elektroniska sökaren är utmärkt. I motstats till mekanisk spegel, ser man redan i sökaren hur sensorn uppfattar motivet, som i digitala videokameror. Sökaren blir inte svart under videofilmning, utan funkar hela tiden. Man behöver därför ingen extra sökare att fästa på skärmen, vilket är nödvändigt på spegelreflexkameror när man videofilmar.
Jag har nu lagt videokameror och spegelreflexer åt sidan och använder enbart GH3.
För den som är både stillbilds- och videofotograf är GH3 sannolikt det bästa alternativet på marknaden just nu.
Dessutom kan man gå runt och få ögonkontakt innan man plåtar, tack vare att man kan ha kameran i midjehöjd med bildskärmen utvikt, och sedan även använda armarna tryckta mot kroppen för stabil video och foton på längre slutartider. Ett "mjukare" sätt att arbeta i motsats till press-foto-stuket med en slamrande spegel och teleobjektivet riktat liksom som ett vapen mot de man ska fotografera.
Vid tyst exponering används den elektroniska slutarens "rolling shutter", och en sådan tar en viss tid på sig att registrera bilden (ej att förväxla med exponerings-tid). I GH3 tar det 1/10 sekund, vilket är lång tid i sammanhanget.
Detta innebär att oavsett en exponeringstid på t.ex. 1/2000 sekund, så kommer bilden som registreras på minneskortet att visa vad som "kommit genom objektivet" under 1/10 sekund. Under den tiondelen kan mycket hinna hända i form av kameraskakningar och rörlighet i motivet ...
Den långa registreringstiden medför också problem i artificiellt ljus, där möjligheten att välja exponeringstid begränsas.
Två intressanta artiklar som beskriver denna brist hos GH3 finns här:
http://m43photo.blogspot.be/2012/12/gh3-electronic-shutter.html
http://m43photo.blogspot.se/2013/03/gh3-electronic-shutter.html