Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Uppsats: AI kan förändra vår syn på bildkonst
AI
Linda Spång studerar på Fotoskolan STHLM och är inne på sin sista termin och där ingår det att skriva en uppsats. Linda uppsats handlar om hur AI kan förändra vår syn på bildkonst. Linda Spång har bland annat intervjuat konstnärinnan Annika Nordenskiöld och grafiska formgivaren David Kendall om deras arbete med AI.
Läs mer...
1
25 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Nu verkar det funka.
Sist en liten reflektion: Undras hur (tråkig) bilden skulle bli om dessa modeller med utsmetad hud faktiskt fanns på riktigt?
O varifrån fick du utsmetad hud ifrån?
Jag tror för övrigt att porträtten var ett sidospår där tavelfotograferingen var det egentliga syftet med tekniken. Om man gör ett panorama av en tavla så behövs endast sidoförflyttning då syftet är att få en platt bild. Resultatet blir en bild som i teorin skulle motsvaras av ett objektiv med oändlig brännvidd, vilket plattar ut ansiktet och framhäver öronen. Detta syns inte om man avbildar en tvådimensionell yta, däremot om man ger sig på en med tre dimensioner. Frågan är om han har kompenserat för detta?
Jag syftar alltså inte på ev. parallaxfel. Metoden han använder inte fungerar om det fanns en förgrund att ta hänsyn till. Då måste fotograferingen utgå från en punkt med endast vridning.
Sen kan du absolut ha rätt eftersom 30 minuters absolut stillasittande är en smärre evighet!
Ylva.
/B
Förutom att fotografen får uppmärksamhet för dåliga bilder.
Ser inte heller vitsen med detta; Om man analyserar ansikten så har man väl ingen nytta av att se in i porerna på personen? Eller?
@Calle: Tja, du har inte heller slutat ge dina typiska kommentarer som indikerar att DU är högre än oss andra utan att desto vidare analysera VARFÖR folk ställer sig så kritiska till detta spektakel. Visst är det häfig teknik och sånt, men syftet? Som jag skrev ovan: Får man verkligen ut mer av dessa bilder än lägre upplösta bilder?
På ett sätt kan man också se det som kritik mot artikeln och dess författare: Kunde artikeln kanske ha nämnt mera om just varför Boschung var tvungen att ha så högupplösta bilder?
http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-ar-bildkvalitet-del-1-upplosning.htm
Kan däremot väl tänka mig att uppskärpning och komprimering inte varit optimal.
Kändes lite konstigt att ett makro-objektiv inte skulle kunna klara detta.
Sedan vet jag inte vad som är mina "typiska kommentarer", men det behöver du inte ta här, inboxa mig istället om du känner för det.
Att diskutera tekniker är en sak. Vad jag menar är att det är en ganska trist attityd, både under nyheterna och i forumen. Är du immun mot detta är det bara att gratulera, för jag är det inte.
Nu snabbkikade jag på 5e bilden en äldre kvinna och där går inte alla linjer ihop. Kollar man in vissa ögon på bilderna har de dubbla ögonfransar av allt blinkade osv.
Myt? bara att läsa mtf o testa själv. Ove Nikon ägare med två st D800 o inte tycker att mitt märke är bäst på allt som vissa andra. Det gäller att se hela paketet här kanske canon har bättre grejer svårare än så är det inte.
Ja, Canons bya 24-70 vassast på markanden, det betyder inte att Nikons är dålig. Nikons 85mm är den bästa på markanden, det betyder inte att Canons är dålig.
Så det blir smått löjligt att påstå att det inte hade gått att ta dessa bilder med en Nikon eftersom optiken är så dålig, för det är ju vad du säger, rent trams Ove. Därmed har jag inte sagt att alla Nikons grejor är bättre än alla Canons grejor, det är ditt eget påhittade påstående som helt saknar grund.
För att vara ett seriöst försök.
Kolla in Carla's i bilden, högra öga !!!!
Väldigt dåligt gjort, och i mitt tycke så skulle den bilden inte ha publicerats.
Och eftersom det var den första jag öppnade så blir det ingen mer.
Återkom gärna med någon som gör sevärda bilder, utan så uppenbara fel..
Mvh
Jan K
Använd endast ett utropstecken och aldrig mitt i en mening. Apostrofgenetiv används inte i svenskan. Försök strukturera meningar så de blir begripliga. Fundera gärna på syftet med bilderna och utgå inte från att världen roterar runt dig och ditt tycke. Avslutningsvis kan det vara bra att ange exakt vad som är "så dåligt", något som kanske hade skapat ett diskussionsunderlag i själva ämnet.