Annons
Artiklar > Tala om bilder! - del 9 - Patrick Miller

Tala om bilder! - del 9 - Patrick Miller

I del nio så talar Bo och Stefan om en panorerad bild av Patrick Miller där man diskuterar Guds frånvaro, svärta, begränsningar och lösenord. Mycket intressant!

Publicerad 2013-09-12.

20 Kommentarer

fotomojje 2013-09-12 22:02  
Hej igen Bo och Stefan. Ni säger att det är del 11 men det står del 9 här på fotosidan, kanske har jag missat några.


Nå, vad säger jag om dagens skörd då?

Bilden känns lite som en "papperskorgsbild" när man ser den först. Alltså en bild som inte behöver ramas utan som kan läggas direkt i papperskorgen.

Jag gillar faktiskt bilden lite, men ytterst lite. Till höger känns det som en stor repa i bilden, kan hända att jag inte ser bilden på rätt sätt men den repan stör mig rejält.

Bilden känns också mycket centrerad, vilket stör mig lite grann också. Det är en svår bild och det är inte lätt att se hur den ser ut så här, troligtvis är bilden digital, en massa photoshopande. Men först då jag såg den tänkte jag att det var ett snyggt mörkrumsarbete med många olika svarta partier.

Helst hade jag velat ha bilden i handen och liksom låta mina fingrar känna på pappret, se ytan och bildens motiv och fotografens teknik.

Hade kanske varit intressant att få reda på lite mer hur fotografen tänkte, han kunde kanske berätta om bilden själv lite. Innan ni tog vid menar jag. På så vis kanske bilden väcks till liv i våra tankar också. Men jag känner inte att det är en bild jag skulle rama in och hänga på väggen här hemma.

Har för övrigt en bok som heter "Bild och budskap som jag köpte då jag skulle läsa photoshop men jag har ännu inte kommit igång med att läsa i boken. Det känns som en tung läsning för mig. Men väldigt intressant.

Jag är nog rädd för att min tanke jag har om en bild vid min fotografering inte stämmer med er tanke i boken. Vad händer då? Faller alla mina år då, eller ska jag i så fall justera mig för att passa in. Tror inte det. Jag måste få ta mina bilder helt enkelt.

mvh
Morgan Larm
Mycket snack i dag. Ta det som det är.
alfin 2013-09-12 22:16
"[...] troligtvis är bilden digital, en massa photoshopande. [...]"


Jag fick plötsligt en déjà vu och trodde det var 2003 igen! Så tittade jag i almanackan och faktiskt, det ÄR 2013... Tänk vad fort tiden går för somliga, medan andra lever lyckligt kvar i dåtiden...
Bo Bergström 2013-09-13 00:13
Hej igen,Morgan, roligt att du är här igen, vi uppskattar som du vet dina kommentarer och diskussioner, som du drar igång här på sidan.

Ja, det blir fel när vi av olika skäl kastar om ordningen bland samtalen, Nej, du har inte missat något, efter Patrick Miller kommer om två veckor Kalle Kiander och sedan Håkan Elofsson. Slut. Men vi kommer igen, Stefan och jag, på något sätt, samma eller utvecklat åt delvis nytt håll.

Angående dina frågor kring bilden och dess tillkomst vill jag råda dig att ta kontakt med upphovsmannen, Patrick Miller, en öppen och engagerad människa och fotograf, som gärna diskuterar med dig, han finns på Facebook.

Bild & budskap ska du definitivt läsa, jag är som du vet författare. Svår? Nja, kommer du in i den så går det lättare. Gäller givetvis Stefans och min bok också, Tala om bilder! Som ju hela samtalsserien bygger på.

Och dina bilder duger bra, mycket bra, du behöver inte anpassa dem efter oss, kör din stil, ditt personliga sätt att fotografera, men hämta inspiration från oss men också fotografiska, Moderna museet och alla andra ställen där du möter fotografi som du berörs av och kan få dig att komma vidare.

Hälsningar Bosse
Bo Bergström 2013-09-13 00:26
Lars, tack för kommentar, men vad menar du? Många fotografer söker speciella uttryck och väljer vid sidan av det digitala att utforska det gamla analoga förfaringssättet. Spännande med båda, tycker jag och många med mig. hälsningar Bosse
alfin 2013-09-13 00:53
@ Bo Bergström, Det var en kommentar till Morgans: "[...] troligtvis är bilden digital, en massa photoshopande. [...]"
Jag uppfattade det som ett uttalande från en gången tid! Din och Stefans analys är utmärkt, och bilden är suverän!
fotomojje 2013-09-13 11:24
Jag förstod mycket väl att den var avsedd för mig och jag kan bara buga djupt och tacka! Jag tycker helt enkelt att det analoga är min grej även om jag fotar mycket digitalt också. Men det analoga ger mig livskraft,,, det är bottensatsen i den annars så klara vätskan. Trevlig helg
Bo Bergström 2013-09-13 12:04
Lars, ok, så är det när man tror att man själv står i centrum, bra kommentar, hälsningar Bosse
David Elmfeldt 2013-09-12 22:41  
Jag tycker Stefan och Bos diskussion är väldigt intressant. Jag gillar verkligen parallellen till boken som man tvingades läsa och jag skulle verkligen vilja ha den stort inramad hemma!
Bo Bergström 2013-09-13 00:30
Ja, en stor utskrift på en stor vägg i lägenheten, betala biljett, söka sig en plats vid fönstret och med spänning låta resan starta...
stefohl 2013-09-15 09:27
Det går att fixa, snacka med Patrick så tar han fram en stor utskrift :-)
Johan Pihl 2013-09-13 10:27  
Gillar serien, och gillar bilden. Tycker inte som Morgan att den skulle vara för mycket centrerad. Kompositionen funkar ju perfekt med lutningen. Man får se att det sitter en person bak i vagnen också. Som sagt, fin bild, och en kul serie. Kanske man får ta och skaffa den där boken :)
Bo Bergström 2013-09-13 12:06
Ja, Johan, skaffa boken ;-)
fotomojje 2013-09-13 11:26  
Kommentarerna och åsikterna haglar, bra. Så här ska det vara. Då blir allt mycket mer spännande
Trevlig helg
Bo Bergström 2013-09-13 12:07
Ja, så här ska det vara, jämt, trevlig helg, Bosse
skog1s 2013-09-13 15:10  
Väldigt intressant. Tack så mycket!

En sak jag kom att tänka på, om en helt okänd noname fotograf hade tagit exakt samma bild, hade den fotografen fått samma uppmärksamhet då?

Jag vet inte, men jag tvivlar oerhört starkt på det. Så pass mycket så att jag tror inte att det kan hända. Skulle det kunna hända?

För jag kan känna igen mig i det Morgan skriver, att det är en "papperskorgsbild"


Än en gång tack för en intressant titt.
stefohl 2013-09-14 11:49
Visserligen känner jag till Patrick genom att han har gått på en skola där jag undervisade, men att vi skulle ha valt bilden därför att vi känner till honom är helt fel. I vår bok har vi flera exempel på fotografer som vi inte har en aning om vem de är, men vi har sett deras bilder i tryck eller på webben och har gillat bilden.

Däremot kan jag hålla med om att det är rätt lätt att en sådan här bild hamnar i papperskorgen när fotografen gallrar. Visar väl mest hur viktigt det är att kolla hur bilden kan se ut, inte bara hur den ser ut som råbild. Men de fotografer som har vant sig att välja bilder från negativ eller kontaktkarta, de har vant sig vid att se vilka bilder som har en möjlighet att bli något.
Bo Bergström 2013-09-14 12:14
Jag håller med Stefan. Papperskorg eller inte, vi håller ögonen öppna i medierna omkring oss, vårt starka bildintresse tvingar oss till det, vi uppmärksammar ett fotografi och blir intresserade, gör sedan bedömningen om det ska med i samtalsserien eller inte, och med kom det, spårvagnen, så åtminstone två personer ser kvalitet i Patricks foto och det räcker. Andra ser något annat. Bilder är fascinerande. Bosse
fotomojje 2013-09-13 20:43  
Bo Bergström 2013-09-14 12:20
Morgan, fin serie bilder du radar upp, ska titta noggrannare vid senare tillfälle, men måste säga att du kan din visuella perception när du koncentrerar och fokuserar ordentligt på huvudrollen i bilderna. Tydligt blir det, nära blir det och din berättelse går igång snabbt och lockande, trevligt, tack. Bosse
patrick miller 2013-09-15 21:21  
Hej
Väldigt kul med alla kommentarer.
Fint samtal som rimmar väl med mina intentioner.
Att panorera är en metod som jag gärna använder, det är en teknik som också ger slumpen utrymme. Vissa händelser i bilden går inte att räkna ut.
Vi det här hörnet stod jag ett antal ggr...det är en svag kurva så panoreringen blir jämn och harmonisk. Jag har ungefär trettio exponeringar vid olika tillfällen.
Jag ville ha fram kraften i rörelsen och det melankoliska som finns inbyggt i formatet "spårvagn". En film som ligger mig varmt om hjärtat utspelar sig i Lissabon, huvudpersonen åker spårvagn i de smala gränderna och letar efter kärleken. "Desire" är en vision som jag hade med mig när jag åkte ner och fick med mig när jag lämnade Lissabon. Det är inte alltid resultatet landar så nära idén . Bilden Hänger för övrigt på vägg i NY i formatet 160X106.
Mvh Patrick Miller*
Bo Bergström 2013-09-16 19:05
Intressant med din bakgrundsinformation, Patrick, tack. Lissabon och melankoli är verkligen som hand i handske, svårt att sätta fingret på den men det är väl något med ljusa byggnader i skymning, den våta men varma luften, folk som rör sig sakta, fado-musiken från en bar och spårvagnarna som rör sig så nära grändernas hus att ett öppet fönster riskerar att få åka med...
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar