Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Uppsats: AI kan förändra vår syn på bildkonst
AI
Linda Spång studerar på Fotoskolan STHLM och är inne på sin sista termin och där ingår det att skriva en uppsats. Linda uppsats handlar om hur AI kan förändra vår syn på bildkonst. Linda Spång har bland annat intervjuat konstnärinnan Annika Nordenskiöld och grafiska formgivaren David Kendall om deras arbete med AI.
Läs mer...
14 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Har tittat på bilderna som ni gått igenom och jag är väldigt osäker på om jag gillar bilderna som jag sett, kanske ännu mer orolig över hur fantastiska dessa bilder är. Jag tänker som så. Är det jag som inte begriper mig på fotografering, eller vad har jag missat. Det tog tid innan jag beslutade mig för att skriva så här, men ni målar upp en massa information som jag inte förstår. Denna bild som är på Norén kan jag inte alls tycka är bra. Det som gör mig bedrövad är att jag borde inse det som är bra med den, men kan tyvärr inte göra det. Ni har tidigare visat bilder av andra och jag är inte alls lika berörd av bilderna som ni verkar vara.
Vad är då bra foto i mina ögon,
Hans Gedda, Christer Strömholms bilder (dock inte alla men många), Irving Penn och många många fler.
Det jag undrar över är: Hur blir man en känd fotograf, hur lyckas man uppnå ert beröm? Vilken väg ska man gå då jag bara är en fotograf, jag ser bilden jag tar, kanske inte alltid kan läsa in budskapet i den bild jag tagit.
Om ni tittar på mina bilder, hur illa ställt är det då? Kan jag bli en yrkesfotograf, eller bör jag lägga kameran på hyllan rent ut sagt?
mvh
Morgan Larm
http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=326529
utgår från att ni är ärliga.
Kollar jag dina färgporträtt störs jag då och då över hudtonernas utseende. Ta till exempel Carolina Klüft eller Ulrika Hydman, som känns väldigt kalla. Sedan tycker jag att du borde försöka fundera hur du gör dina bilder, dels i förhållande till den person som du avbildar, dels i förhållande till din egen personlighet. Alla de människor som du fotograferat har du gjort på samma sätt, vilket inte tar fram deras individuella karaktärer.
Avsikten bakom denna serie är ju inte att alla ska fotografera som Cato eller Anna Clarén, snarare tvärtom. Det gäller att hitta ett sätt att göra sina bilder som plockar fram den upplevelse du hade av personen.
Sedan tycker jag du ska läsa denna blogg, http://www.fotosidan.se/blogs/affe/omtag-allt-handlar-om-arlighet-arlighet.htm
http://fotomojje.hostzi.com/
Länken är till min hemsida. Besök gärna den så får ni se lite hur jag fotograferar. Jag tycker att det är viktigare att "fånga" bilden än att skapa den på papper många gånger. Det hela handlar väl om att jag är lat i mörkrummet även om jag har planer på att utveckla mig där. Har ett komplett mörkrum där jag håller på och utforska mina negativ. Gillar även att fotografera med mellanformat och har även varit en samlare av kameror.
En bild för mig innehåller rätt mängd ljus för att få till det där extra, att måla med ljus så att säga. Om ljuset blir bra i bilden så blir den rätt exponerad - måhända kan den ändå vara mycket tråkig och innehållslös. Men den är ändå rätt exponerad.
Det finns många fotografer som jag högaktar och det finns många bilder som jag inte gillar. Men främst är det nog min "ickeförståelse" som gör att jag inte ser vad som är bra, respektive vad som inte är bra. Tänker på bilden på Himelska fridens torg, studenten med täcket likt en fredsduva, tänker också på handen genom Berlinmuren och dess fall. En bild ska berätta något tycker jag, den ska vara en reflex som stimulerar ögonen på ett eller annat sätt.
Vad tycker jag om bilden då?
Jag tycker att händerna tar på tok för stor plats, axeln likaså. Jag störs av ljuset och skuggan i ansiktet och ser jag bilden snabbt så känns det nästan som en wetplate plåt eller dylikt. Det är svårt för mig att sätta ord på vad jag tycker om bilden. Men den tilltalar inte mig. Skulle jag tagit bilden skulle jag nog varit i ett stenbrott, en bilskrot eller dylikt, eller en nedsläkt teater kanske. Svartvit skulle jag använda och säkert något annat.
Jag biter mig nog i svansen lite nu, inget ont i fotografen som tagit bilden men jag vill lära mig att läsa av bilderna när de finns på papper så att säga, detta för att jag vill bli en mycket duktig fotograf. Jag vill inte bara läsa av situationen innan jag trycker ner avtryckaren.
Jag vill även lära mig vägen fram till bilden på väggen så att säga. Men till stor del handlar min fotografering om ett möte där bilden blir en del av mötet, ofta finns det en dold historia bakom bilden som kanske bara ska vara en liten dimma mellan modellen och fotografen.
Hoppas även att jag i framtiden kan bli så intressant så ni sätter ord på mina bilder, ty det kan jag nog aldrig göra själv. Kameran är en del av mig, vad mer kan jag säga.
Från Växjö 1:60 sek bländare 4 (100 ASA)
Då vet ni nog hur vädret är här
Tack för att ni har förståelse för en obildad bildläsare
Du behöver inte vara osäker om vad du tycker om bilden, tycker du den är strunt , så är den det för dig. Ditt tyckande är i vart fall ärligt och om det evenuellt tröstar så tycker jag lika dant.
Det pratas så otroligt mycket strunt om bilder, målningar konst och författarskap så hälften kan vara nog
Unga människor i dag hinner inte börja på en konstskola förrän de plötsligt är konstnärer innan de ens hunnit lära sig grunderna.
Se det för vad det är, en hobby, ett yrke ( fotograf) eller ett hantverk.
Man skall inte klättra upp på pedistalen innan man har där att göra. Det är andra som skall sätta dig där, om man nu över huvud taget. skall sitta där.
Det lilla jag orkade läsa i Noréns dagbok ger mig en bild av någon som är så ego att man häpnar. Rundtugg som vi säger i Göteborg. Dunkelt sagt dunkelt tänkt som någon klok man sagt.
Bim
Jag kan rätt ofta hålla med dig. Det finns en hel del tugg om bilder som känns som de vill imponera med sin kunskap om ordboken »krångliga ord som ingen egentligen vet vad de innebär«.
Samtidigt ser jag ofta personer som avfärdar bilder med att de är strunt eller likgiltiga eller tillkrånglade utan att ge bilden lite tid. Bakom de bilder som vi tagit vet jag att det är fotografer som verkligen försökt att få fram en bild som är så talande och engagerande som möjligt. De gör verkligen inget rundtugg.