En bild av flera miljoner i Shutterstocks bildarkiv. Foto: StevanZZ
 
Näringsliv
Många bildbyråer har tufft att överleva, men det går riktigt bra för den amerikanska bildbyråjätten Shutterstock. Deras framgångsrecept är enkelt.
Shutterstock har publicerat en rapport för hela 2015 och den visar att de ökat sitt resultat (EBITDA) med 19 procent.
Så här har de lyckats: Shutterstock fokuserar på en affärsmodell där kunderna köper bildpaket och prenumerationer snarare än enskilda bilder. Snittintäkten per bild är cirka 25 kronor. Bildbyrån har två kollektioner; Shutterstock med billigare priser och en premiumkollektion som säljs via Offset.com. Under 2015 har de utvidgat utbudet till att även innehålla musik.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
Bli först att kommentera
Logga in för att kommentera