Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Zed Nelson - årets fotograf i Sony World Photography Awards
Tävling
Årets Fotograf tilldelades den brittiske fotografen Zed Nelson för The Anthropocene Illusion. Under sex års tid och över fyra kontinenter har Zed Nelson utforskat hur vi ”alltmer omger oss med koreograferade och simulerade miljöer för att maskera vår destruktiva påverkan på den naturliga världen”.
Läs mer...
Test: Fujifilm GFX100RF - framkallar habegär
Fotosidan testar
Plus
Fujifilms senaste mellanformatstillskott är GFX100RF, den hittills mest kompakta GFX-kameran. Den kombinerar 100 MP-sensorn från GFX100 II med en design och smidighet som vi känner från Fujifilms populära X100-serie. Fast objektiv med ett vidvinkligt utsnitt i en retrosnygg design framkallar habegär.
Läs mer...
2
Test: Nikon Nikkor Z 50 mm f/1,4 - Ljusstyrka och skärpa till bra pris
Fotosidan testar
Plus
Man behöver inte alltid vara bäst, det räcker ofta att vara tillräckligt bra. Precis så är det med Nikons nya normalobjektiv Nikkor Z 50 mm f/1,4. Det är inte lika bra som Z 50 mm f/1,8 S som kostar lika mycket. Å andra sidan får du högre ljusstyrka och andra fördelar.
Läs mer...
4
21 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Mer sånt här.
Tyckte det var en djävligt bra artikel. Håller med chefredaktören: alla har inte läst alla upplagor av Fotosidan...;-)
/T
P.S. Ingen sa att artikeln var dålig!
/T
Inget om TTL? De flesta kamerasystem har numera trådlöst styrd TTL-automatik, vilket oftast fungerar alldeles utmärkt bra. Det kräver lite mer manualläsning för att lära sig hur det fungerar, men det behöver man ju bara göra en gång. Fördelen är att inte behöver räkna ut bländare med hjälp av ledtal eller göra provexponeringar för att se vad som är lämplig bländare. Lite smidigare medan man håller på, alltså.
De flesta trådlösa TTL-system använder optisk styrning, men det finns åtminstone ett system som även använder radio.
"Mitt viktigaste tips är att arbeta med manuell inställning på både kamera och blixt. Det ger dig kontroll och du kommer att lära dig att hantera och arbeta med ljuset i stället för kameramenyer."
Jag håller med honom. För den typen av bilder som visas ovanstående ger manuell effekt större kontroll och jämnare resultat från den ena exponeringen till den andra. Dessutom finns det en pedagogisk effekt. Provar man att jobba så här så är det lättare att få förståelse för hur sambanden är.
TTL-blixtfotografering kan vi komma in på senare.
Är det något jag glömt som är lättare att kontrollera med manuella inställningar?
(Jag är kanske färgad av erfarenheter av användning av multipla blixtar, helt manuellt inställda, på filmtiden. Det var lite småbökigt och struligt eftersom man inte fick någon omedelbar feedback, och alltså var tvungen att räkna på sina inställningar rätt noga.)
Min Nissin Di 700A kom med Air 1 styrenhet och den styr ett antal blixtgrupper på upp till 30 meters avstånd om man vill om jag inte missminner mig. Blixten zoomar automatiskt även med mina Sony-zoomar mellan 24-200mm. Kostade inte ens 3000 spänn utan närmare 2500 för både sändare och blixt. Den kan fås för Canons-, Nikons- och hör och häpna även Sonys senaste blixtkommunikationssystem.
För mig som numera reprofotar en massa gamla dia, och både svartvitt och färgnegativ bilder, så är radiostyrt en helt nödvändig lösning om man inte vill hålla på med kablar. Blixten står under reprobordet och belyser genom ett hål i bordet och Air 1 sitter på kameran och styr. En optisk styrning skulle nog inte funka genom den skivan. Men med Nissin-grejorma går det numera finfint.
Så numera finns det tack och lov radiostyrda system för både fattiga och mer välbeställda. Finns det idag överhuvudtaget några tungt vägande skäl att välja optiskt styrda och mindre flexibla blixtar när det finns radiostyrt som inte alls behöver kosta mer ens?
Di A700-blixtarna kom före 2014 och Air 1 radiostyrningen kom alldeles efter skiftet 2014/2015. Att det fanns billiga radiostyrda blixtsystem från tredjepart till Canon, Nikon och Sony så tidigt är alltså inget att nysa över.
https://digital-photography-school.com/hands-on-review-nissin-di700a-speedlight-and-wireless-trigger-kit/
Redan 2015 i mars fanns denna review så det är bara månader som skiljer.
https://bobbywechsler.com/2015/03/19/nissin-di700-for-nikon-review/
Varför rekommendera gammal teknik när det finns bättre 2014 som senare.
(If you’re after radio capabilities for the triggering, Nissin has good news for you. For 2015 they introduced the newly developed NAS (Nissin Air system) which features a radio capable version of the Di700, the Di700A, and a radio trasnsmitter, the Nissin Air 1, which can control 3 groups in wireless TTL from the top of your camera. The pair is announced at the same price the Di700 currently retails for, so expect the Di700 prices to drop significantly once the Di700A hits the market.)
För att det är billigare. För den som använder blixt sällan är det knappast motiverat att köpa det dyraste och senaste. Rätt många kameror har optisk TTL-styrning inbyggd i kameran så man behöver ingen extra styrenhet. Man behöver bara köpa en eller ett par blixtar.
Jag känner inte till någon kamera (än) som har radiostyrning av blixtar inbyggd.
F.ö. skrev jag redan 2014 (se mitt inlägg från 2014-08-04 15:43 en bit upp):
"De flesta trådlösa TTL-system använder optisk styrning, men det finns åtminstone ett system som även använder radio."