Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Rockfestival tillåter fotografering

Rockfestival tillåter fotografering

Sweden Rock tillåter fotografering under festivalen i sommar. Marknaden för bootleg har försvunnit och därmed behovet av fotoförbud.

– Vi kommer inte att stoppa någonting överhuvudtaget i år. Tidigare fanns det en stor marknad för bootlegförsäljning men den är nästan död. Vi ser det inte som ett stort problem och vi har inte hört något från banden, säger Johannes Lindström, PR-ansvarig på Sweden Rock Festival till Sveriges Radio. (lyssna till intervjun här)

Sveriges största festival Peace & Love i Borlänge tillåter stillbildskameror men inte långa teleobjektiv. I praktiken är reglerna mer liberala än så.

Johannes Lindström på Sweden Rock tror att banden idag ser bilder och filmer från konserterna som bra reklam. Trots att många konserter kommer ut på Facebook och Youtube kräver banden sällan att materialet ska tas bort.

– Jag tror de bästa banden ser det positivt när deras musik sprids, säger Johannes Lindström, PR-ansvarig på Sweden Rock Festival, i radiointervjun.



Publicerad 2012-01-27.

43 Kommentarer

Dan J. 2012-01-27 07:41  
Rockstad Falun gör samma sak:
"... nytt för 2102 är att vi struntar blankt i om du har feta zoom-objektiv med dig. Ta tusentals bilder, lägg upp dom på internet & länka gärna till oss som tack. Dock ges du inte tillträde till området mellan scen & säkerhetsstaket...."
Elis Wessmark 2012-01-27 09:39
Putte i Parken gör även de samma sak.

http://www.putteiparken.se/information/ordningsregler
Christer Lindh 2012-01-27 07:49  
"Peace & Love ... I praktiken är reglerna mer liberala än så."
När jag var där i somras så inspekterade dom kameran och kollade just brännvidd på zoomen, så då verkade det iallafall som en strikt regel.
pettisson 2012-01-27 08:26  
Vad betyder bootleg?
Ludwig Ansgar 2012-01-27 08:32
En olovlig inspelning som man sedan sprider vidare.. :)
pettisson 2012-01-27 10:04
Aha okej tack!
elektronikfreak 2012-01-27 13:58
"Olovlig" var väl nästan att ta i men ok, rent juridiskt är den "olovlig". Men, vem bryr sig idag år 2012 när man kan göra högkvalitativa inspelningar med inspelningsutrustning som Olympus LS-10. Själv har jag varit "i branschen" o låg bl a bakom STONED RECORDS i slutet av 1970-talet.

Mer om bootlegs kan du läsa här::
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bootleg
http://en.wikipedia.org/wiki/Bootleg_recording
http://theultimatebootlegexperience2.blogspot.com/

David Bowie släppte bl a "North American Tour 1972" som en dubbelLP efter det att turnén slutade som ett totalfiasko. Efter att bootlegen släppts o fått cirkulera återupptog han turnén i USA o det blev hans genombrott i Nordamerika. :-) SUPERSUCCÉ!!!!!!
MrKarisma 2012-01-27 08:40  
Detta måste ju vara ett skämt?! Kanske borde åka dit.. Vore kul att få lite bra bilder på rockband :) Men, hur kommer det gå när hundratals människor med 70-300 objektiv trängs runt.. Rätt så många kameror och objektiv kommer gå sönder alltså..
ixxy 2012-01-27 09:22
det kommer förmodligen vara saker som går sönder men det är ju alltid på eget ansvar.

annars är 500 mm trevligt eller 300 på lite längre avstånd så man får med lite publik också
CaolIla 2012-01-27 10:36
Ja, det har ju så klart sina risker. Jag var glad att jag inte stod nära scenen i somras när Ozzy sprutade med brandslangen över publiken. Då hade kameran varit rökt.
JonathanRL 2012-01-27 09:07  
Bra beslut av dem. Kommer ihåg när någon i första raden på Sabaton i Stockholm spelade in med kamera och sångaren tar kameran och filmar publiken och ger tillbaka den :D
tormig 2012-01-27 09:29  
Om det kommer att se ut som på den här bilden kan man ju undra hur kul det är att gå på konsert framöver. En skog av kamereror som skymmer sikten för varandra och inte minst de som inte finner det absolut nödvändigt att dokumentera varenda rörelse på en konsert. Man kanske skulle dela upp publiken i två dela, de med kameror till höger och de som är intresserade av musik till vänster.
erik767 2012-01-27 09:51
Klockrent!
Atropine 2012-01-27 13:35
Du går inte på konserter så ofta va Torbjörn? Det brukar vara en skog med mobiltelefoner som skymmer sikten redan idag. Om några håller upp en kamera istället gör varken till eller från. Tycker för övrigt att Sweden Rock har gjort ett helrätt beslut. Och någon arme med fotografer med gigantiska telen tror jag inte att det kommer att bli. Risken för att få utrustningen skadad eller stulen gör att endast de mest ambitiösa tar med storkameran till festivalen.
tormig 2012-01-27 15:22
Nej, det är ju sant att jag inte längre går på den här typen av konserter. Senast var väl Los Lobos på Berns: oengagerat band och taskigt ljud, som vanligt alltså. Och inte blir jag mer sugen om det nu är så att en "en skog med mobiltelefoner som skymmer sikten". Nä, tacka vet jag opera: nykter och städad publik, inga telefoner eller kameror, bra ljud och artister som faktiskt kan spela i verkligheten och inte bara på skiva. Ja, jag har blivit gammal :-)
Emil Andersson 2012-01-30 15:46
Den där bilden ser iofs ut att vara tagen under Backyard Babies spelning på Kolingsborg som var ett samarbete med Nikon just för folk med systemkamera.
CaolIla 2012-01-27 10:33  
Sweden Rock tillät fotografering även förra sommaren. I deras regelverk på tyska stod det att det var förbjudet, men inte i de svenska.
Jag fick kameraväskan genomsökt vid ingången, men det var inga problem.
rupa 2012-01-27 10:57  
När jag var på Tobbes Amazon i Flen (förra året) på D-A-D (Disneyland after dark) fick man ha kamera med sig!
På bandets hemsida uppmanas man att skicka in sina bilder för att få dem publicerade där. Jag tog några få kort, eftersom jag ville "koncentrera" mig på koncerten och upplevelsen men de bilder jag fotade och skickade in finns numera på D-A-D's hemsida :)
http://d-a-d.dk/photos/20110812/12/
Band reklam och ett kul sätt att hålla sig väl med fansen.
Ska försöka leta reda på mina gamla analoga bilder från när de spelade på Gröna Lund för 20 år sedan och skicka in också :)
(Sen fick man ett "riktigt julkort" i brevlådan också om man är med i fanclubben... )

Tror inte det kommer bli ett stort problem med "alla" kameror i luften
Toxx 2012-01-27 11:28  
marknaden för bootlegs försvann väl på 70-talet ...iom att Peter Grant jagade alla Zeppelin-bootleg försäljare .. Heja Sweden Rock - retro är bäst!
T
Director 2012-01-27 12:01
Nästa steg vore att få artisterna och deras management att sluta sålla ut vilka ackrediterade fotografer som ska få plåta en del fjantiga större artister. Även om man har tillstånd att fota i diket, så finns det artister som väljer ut ett begränsat antal av dessa för tillstånd att plåta dem från diket. Direkt löjligt! Svårt dock för festivalerna att påverka detta.
icehacker 2012-01-27 12:41  
Redan 2010 skrev jag ett mail till SRF (sweden rock festival) och ifrågasatte deras kameraförbud och frågade bla var i svensk lagstiftning de har stöd för ett sådant förbud?
En vecka senare fick jag svar att de skulle omedelbart ändra sina regler för att ta med kamera innanför grindarna (oavsett objektivstorlek).
Så gjordes också, på deras hesida stod att läsa två dagar senare att det var ok med kamera. Blev också stoppad vid inpassering (som vanligt om man har väska med sig) men inga problem med att passera.

Men egentligen så ska fotosidan eller i vart fall personer som deltar i diskussioner här ha del av äran. Jag hade nog inte skrivit mailet till SRF om det inte varit för en tråd som handlade om var man fick fotografera i sverige. lagstiftningen verkade vara hur tydlig som helst.
PMD 2012-01-28 00:56
Uppträder artisterna på SRF på offentlig plats? Med tanke på att det finns grindar (och man måste väl betala inträde för att komma innanför grindarna) så verkar det som att det inte är offentlig plats. I så fall får den som disponerar fastigheten bestämma reglerna. Något lagstöd för att få fotografera där finns i så fall inte.
sunjan 2012-02-02 18:05
OBS att man får skilja på lagen och regler som arrangören själva ställt upp.

Att ta stillbilder på en konsert är inget brott i Sverige.
Att filma video eller spela in audio är däremot olagligt, även om ingen har fällts för själva filmandet/inspelandet. Det finns alltså inga rättsfall att stödja sig på. (Däremot finns det rättsfall ang. försäljning/kopiering av inspelningar, men det faller under ett annat lagrum).
Jag skulle gissa att filmning med mobiltelefon numera är ungefär likvärdigt med att gå mot röd gubbe. Alltså olagligt men i praktiken inte straffbart.

Arrangören har naturligtvis rätt att ställa upp vilka regler som helst. När du köper biljetten ingår du ett avtal där du godtar reglerna, och där styr avtalslagen.

Bryter du mot lagen är det ett brott. Bryter du bara mot arrangörens regler men inte mot lagen kan de bara avvisa dig från platsen, inget annat. De kan inte ta stillbildskameran eller minneskortet, inte kräva att du raderar stillbilderna.

Konfiskerar de din stillbildskamera eller minneskort gör sig arrangören skyldig till egenmäktigt förfarande. Om de kvarhåller dig mot din vilja i ett stängt utrymme är det olaga frihetsberövande. Då begår de ett brott - inte du!

Om de plockar dig för filmning kan får de inte heller konfiskera något eller kräva radering på egen hand. Vad vakten kan göra är ett s.k. envarsgripande, där han kvarhåller dig i väntan på polis. Därefter blir det polissak. Skulle du råka ut för detta kan det alltså vara smart att erbjuda dig att radera, eller ge ifrån dig minneskortet i stället för att få videokamera etc konfiskerat av polisen.
PMD 2012-02-02 21:22
Vilken lag är det som förbjuder upptagning av rörliga bilder men som tillåter stillbilder?

> Om de plockar dig för filmning kan får de inte heller konfiskera något eller
> kräva radering på egen hand. Vad vakten kan göra är ett s.k.
> envarsgripande, där han kvarhåller dig i väntan på polis.

Att videofilma ett musikframträdande kanske är ett tillräckligt grovt brott för att envarsingripande ska vara tillåtet (men jag tvivlar lite), men under inga omständigheter kan en vakt hålla kvar någon för att ha fotograferat.
sunjan 2012-02-03 11:04
Lagen om upphovsrätt 45§:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm
45 § En utövande konstnär har, med de inskränkningar som föreskrivs i denna lag, en uteslutande rätt att förfoga över sitt framförande av ett litterärt eller konstnärligt verk eller ett uttryck av folklore genom att
1. ta upp framförandet på en grammofonskiva, en film eller en annan anordning, genom vilken det kan återges
---------------
Angående ditt tvivel om brottet är tillräckligt grovt: Eftersom fängelse ingår i straffskalan har arrangören rätt att med envarsgripande hålla kvar den som spelar in tills polisen kommer.

OBS att stillbilder alltså inte omfattas här. Har du inte filmat/bandat, utan bara tagit stillbilder får arrangören inte göra något annat än avvisa dig från platsen, precis som Per skriver.

Den situation som kan vara juridiskt intressant är om din mobil/kamera har stöd för audio/videoinspelning (vilket ju så gott som alla har idag). Om vakten plockar dig och misstänker att du filmat, du hävdar att du inte gjort det. Vad händer då? Kan han begära att du visar upp vad du har på kameran, eller hålla kvar dig i väntan på polis?

En till aspekt ang. festivalernas nya policy. Notera att Sweden Rock inte kommunicerat reglerna till artisterna än. De har till dags dato inte godkänt att bli filmade. Teoretiskt sett skulle du alltså fortfarande kunna råka ut för problem om en representant för artisten kommer på dig med videokameran och ringer polis. Du kan förstås hävda att du handlat i god tro eftersom reglerna tillåter video, men kan fortfarande vara ett lagbrott.
PMD 2012-02-03 15:56
> Om vakten plockar dig och misstänker att du filmat, du
> hävdar att du inte gjort det. Vad händer då? Kan han begära
> att du visar upp vad du har på kameran, eller hålla kvar dig i
> väntan på polis?

Jag hittar inget i URL som säger att fängelse kan bli påföljden av olovligt videofilmande. Om du kan hitta det så peka gärna på det.

Annars är väl den generella regeln vid envarsingripande att den som griper enbart får hålla den gripne kvar i väntan på polis. Någon egen utredning i förväg får hon inte göra.
sunjan 2012-02-04 18:36
53 § Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1 och 2 kap. knutna upphovsrätten... döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller fängelse i högst två år.
---
Det spelar alltså ingen roll om just videofilmning renderar fängelsestraff eller ej. Om du har "framställt ett exemplar" genom att spela in en konsert kan vakten (i och med att fängelse _ingår i straffskalan_ )göra ett envarsgripande om han misstänker att du filmat/bandat.

Var också uppmärksam på:
53 a § Egendom med avseende på vilken brott föreligger enligt denna lag skall förklaras förverkad, om det inte är uppenbart oskäligt.
---
Polisen kan alltså beslagta din video-/audioutrustning, den är då förverkad och du får den inte tillbaka efter en dom.
Blir du påkommen med audio/video rekommenderar jag starkt att du raderar inspelning och/eller ger minneskortet till arrangören, och sedan lämnar platsen. Lagen ger dig annars väldigt dåliga odds när rättsväsendet väl blandats in.
PMD 2012-02-04 21:40
Men någon referens till 45 § finns inte i skrivningen om fängelse, bara referenser till ett par andra paragrafer. Jag skulle nog inte automatiskt anta att fängelse kan bli påföljden för olovligt upptagande enligt 45 §.

Däremot skulle jag nog följa ditt råd att radera en eventuell videoupptagning om en vakt klagade.

Sen är det ju så att data sällan raderas från flashminnet när man tar bort något från ett minneskort ...
sunjan 2012-02-07 09:04
I och med att du bryter mot 45 § gör du också ett intrång i upphovsrätten enligt Kap 1 och 2. Sedan spelar det ingen roll att 45 § inte straffas med fängelse. I och med att fängelse ingår i straffskalan gäller envarsregeln för alla upphovsrättsbrott, såväl ringa som grova. Analogt med snatteri/ringa stöld, där ingår fängelse i straffskalan eftersom skalan också täcker grov stöld.

Dock ska man understryka att det krävs att man blir tagen filmande på bar gärning. Hittar vakten en videokamera före/efter konserten kan han inte hålla dig kvar.

Sedan är det absolut som du säger, en radering kan de flesta av oss bjuda på. PhotoRec är din vän. :-)
vrag 2012-01-27 13:11  
För Sverige i Tiden! :-D

Äntligen säger jag, kulturgärning som alla tjänar på.
DavidBerg 2012-01-27 13:44  
Kul och rätt beslut tycker jag. Intressant att Roskilde som ändå är rätt stora alltid tillåtit kameror. Sist gång jag var där hade jag en hel ryggsäck med kameragrejer. De kontrollerar ju alla vid ingången men kameragrejer var helt ok. Detta var 2009.
elektronikfreak 2012-01-27 14:02  
Refererar till mitt inlägg ovan. Tycker för övrigt att all fotografering o audio- o videoupptagning bör legaliseras. Inte bara med bakgrund av att jag själv hamnade i fängelse utan kanske mer med bakgrund av att både foton, audio- o video är bra reklam för artisterna. Förutsatt naturligtvis att de inte har gjort en dålig konsert!!!
PMD 2012-01-28 00:57
Var, hur och när hamnade du i fängelse?
PMD 2012-02-02 18:56
Aha. Det var ju lite annorlunda. Om man tillverkar och säljer bootlegs i sådan skala så kan man nog räkna med att någon blir lite irriterad.

Men där var det ju försäljning utan tillstånd av upphovsrättsskyddat material som var anledningen till ingripandet från lagens långa arm. Här diskuteras fotografering och filmning, som ju inte behöver följas av mångfaldigande.
Jungis 2012-01-27 14:34  
Har musikbranchen i Sverige äntligen fattat att besökarnas bilder är reklam. Kors i taket!

Jag har aldrig förstått mig på detta fotoförbud på konserter i sverige och en del andra länder.
Överallt har man mötts av vakter som ska kolla väskor efter kameror.
Höjden var när min 6 åriga dotter och jag var på konsert med Erik Saade i Motala i somras. Man möttes direkt av en skylt att det var fotoförbud med systemkamera, men mobiltelefoner och kompakter var inga problem.
Man såg ungdomar med systemkameror som hade stått i denna långa kö och fick ringa sina föräldrar som kom och hämtade deras kameror för man var rädd att inte få ta med dom in.

Jag hade också kamera med mig och kom fram till kontrollen.
Man frågade vad jag hade i ryggsäcken och jag sa att jag hade en systemkamera. Den får du inte ta med in sa vakterna. Nej sa jag så du menar att jag ska lämna kameran och ställa mig sist i kön då?

Nej sa vakten du kan ta med den in, men du får inte använda den.

Jag passerade och möttes då av 3-4 skyltar igen som talade om att man inte fick använda systemkamera på området.
När konserten började så såg man flera av besökarna som stod längst fram vid scenkanten och fotograferade med systemkameror, men ingen sa något om det.

Detta var en familjedag i Folkets park där merparten av besökarna var barn och ungdomar. Det är ynkligt att inte man tillåter fotografering vid ett sådant tillfälle och föresten vid alla tillfällen.

2008 var jag på en Thailändsk konsert i Bangkok med Thailands mest kända artist Bird Thongchai i Impact Arena. Där var det inga problem att fotografera. Jag fotograferade utan vidare med teleobjektiv och alla andra gjorde det samma. Inga vakter som sa något och inga skyltar. Där förstår artisterna värdet av att bilder kommer ut. men nu har man även då tagit detta till sig i Sverige.
Fantastiskt!!
Mattisen 2012-01-27 17:11  
Äntligen! Detta är verkligen något jag har längtat efter då det är lite svårt att få access till fotodiket som amatörfotograf..
Carina Hedlund 2012-01-27 20:40  
Äntligen! Jag har fotograferat en hel del från fotodiken, dock inte på de riktigt stora festivalerna. Mina bästa bilder har jag tagit från publiken, då man kan få unika bilder som inte ser likadana ut som alla andras:) Höga scener ger inte alltid så bra bilder från fotodiket!
Katten01 2012-01-28 18:17  
Skulle gärna se en bredare uppluckring av detta förbud! Vill ha mitt FETA zoom-objektiv med mig både på Globen, Cirkus, Stadion och andra arenor.... inte enbart festivaler alltså...
Samuel Svensson 2012-01-29 09:00  
köp nikon v1 med 30-110.
om de kollar efter vilken brännvidd har man ju större chans att lyckas få med den in om det skulle finnas ett förbud :P
sunjan 2012-02-02 17:41  
Från SR:s intervju:
"Sweden Rock Festival skiljer sig nu från andra stora festivaler som fortfarande har strikta regler kring vilka tekniska prylar man får ta in på festivalen och inte.

– Vi kommer inte att stoppa någonting överhuvudtaget i år."

Om jag tolkar det rätt gäller det alltså även video- och audioinspelningsprylar?
De är väl mycket mer relevanta än stillbildskameror, om han hänvisar till bootlegs. Kan nog vara bäst att få det bekräftat innan man släpar med sig stora stativet.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar