Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
57 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ps Skulle inte bli ett dugg förvånad om detta lilla digitala stycke dyker upp på marknaden som en kuriosa Ds
Han har som en innovatör försökt lösa vad han anser vara ett problem. Han vill kunna använda sina gamla kameror för att direkt ta digitala bilder.
1. Han har lyckats få till en kassett som skall passa de flesta gamla kameror. Well done, men återstår att testa om detta verkligen är sant.
2. Att få till ett bakstycke med skärm kan vi glömma. Kräver mycket batteri och bakstyckena är väldigt olika på olika kameror. Kommer aldrig att fungera.
3. Som flera nämnt så är det bara full frame som är intressant. Vad är vi betjänta med en sensor som har 3 gångers förlängning?
4. Detta kunde varit något för 10 år sedan. Idag när jag redan har fler digitala kameror i skåpet än analoga. Även min äldsta 1DMKIIN kommer förmodligen klå detta koncept med hästlängder i kvalitet.
Även min alltid närvarande iPhone 5 tar förmodligen bättre bilder även om jag bara använder den till nöds.
MIn slit och släng kamera Fuji E-20 klår konceptet förmodligen med höstlängder.
så jag har svårt att se marknaden.
Jag skulle för skojs skulle gärna använda mina gamla kameror. Fast det intresset är inte större än att använda mina gamla 20 D eller Olympus E-10.
Det betyder att priset måste vara rimligt.
Trevlig ansats men för sent och för begränsat.
Skall vi använda våra gamla analoga kameror så får vi nog förlita oss på film och den långa processen till digital bild.
För min egen del innebär det att mina gamla analoga kameror står i vitrinen som reliker över gammal teknik.
2. Bakstycke med skärm är inte nödvändigt. Tänk Wifi + smartphone. Eller så gör man som de flesta, njuter av att slippa se bilden man precis har tagit.
3. Helt korrekt, full frame är målet. Knappast omöjligt.
4. Nej, för tio år sedan var det inte lika intressant. Sensorerna var dåliga, wifi fanns inte, digitaltekniken var fortfarande klumpig, batterilösningarna var usla och analogkameran hade inte fått sin rättmätiga revival. Jag tror att vi ser en fullt fungerande lösning inom tio år.
Jag tycker det här är en fantastiskt kul idé, och att man har försökt producera den om och om igen i årtionden säger en del om vad många kamerafreaks vill ha. RIKTIGA kameror som känns RIKTIGT i handen. :)
Skulle gärna ha en digital film så jag ville använda dem igen.
Flera av kamerorna har en skön känsla och bra sökare.
Fast att fota med film sedan framkalla och scanna känns inte som min grej.
Den kvalitet jag uppnår med att scanna gamla bilder från Dia/negativ med en bra flatbäddsscanner är så långt från dagens moderna kameror att det kan jämföras med en T-Ford med en modern bil.
Kanske lyckas någon att till sist få till en digitalfilm. Om det blir så så kommer det nog kosta som en modern kamera.
När alla snart har en smartphone som tar bättre bilder än en gammal Nikon Pro kamera så är frågan om det finns en marknad?
Men utan en avmaskningsram i sökaren som visar vad som kommer med på bilden så blir sökaren lite svåranvändbar. Med en 2/3"-sensor kommer dessutom sökarbilden (den del som motsvarar sensorn) att bli yttepytteliten.
En analog kamera, den känns ofta inte så plastig och konstig, så med en "digital filmrulle" till analoga kameror så skulle det kunna bli riktigt kul!
En 2/3"-sensor är vad som brukar sitta i bättre digitala kompaktkameror, och det är ju lite småfånigt med en så liten sensor i en småbildskamera.
En 1"-sensor är vad Nikon 1-serien har. Lika småfånigt.
En m4/3-sensor är väl inte riktigt lika småfånigt, men man får en beskärningsfaktor på 2, vilket ju gör att det i stort sett inte finns några vidvinkelobjektiv.
Jag tror inte att DigiPod ens kommer att få ihop tusen sponsorer. Det är för billigt att köpa en riktig digitalkamera nuförtiden.
Men jag skulle vilja se att man byter hela bakstycket så man får en skärm också annars så tappar man hela grejen med digitalfoto, man vill ju kunna se resultatet.
Fast jag tror ändå det är helt dött, det kommer dröja innan det blir så billigt och användarvänligt att den yngre generationen kommer vilja använda detta och då har väl investerarna redan hoppat av.
Hoppas verkligen att detta projekt går att få marknadsmässigt till rimliga priser
Något mer än en leksak blir det dock inte. Jag skulle nog använda den i några dagar för att det är en ny skojig sak, men sen skulle jag tröttna på den.
En sån här grunka hade varit jätteintressant för tio år sen (på den tiden kostade ju en digital systemkamera ohemult mycket), men det fanns inte tillräckligt bra teknik då för att göra en användbar "digital film".
Då snackar vi *helt* andra seriestorlekar och magnituder högre pris än en DigiPod.
Att intresset för fotografi och kameror är enormt säger inte att marknaden för en grunka med en 2/3"-sensor att placera i en analog småbildskamera skulle vara speciellt stor. Till att börja med så är en sån produkt helt ointressant för den som ska börja med fotografering. Denne köper mycket hellre en modern digitalkamera, som man ju kan få till mycket rimliga priser numera.
Det är bara för kameranostalgikern som har en eller flera gamla småbildskameror för film kvar som en DigiPod kan vara intressant för, men allvarligt talat - hur kul är det med en pyttesensor i en kamera gjord för småbild?
Vid det laget lär det inte vara speciellt många som hellre köper en insats till en gammal analog småbildskamera (med alla nackdelar det för med sig jämfört med en riktig digital systemkamera) istället för en billig toppmodern digital systemkamera.
Mitt intryck är att väldigt många unga fotointresserade gärna testar analog teknik. Många fortsätter också att använda den.
Dessutom har väl filmförsäljningen nått någon slags rock bottom nu. Enligt Ilford (Harman Technology) ser man till och med en ökad försäljning på film, papper och kemikalier. (Läst i senaste numret av BJP, där ett antal uppslag ägnas åt filmfotots framtid och historia.)
Jag tror att analoga/mekaniska kameror har en levande framtid. Inte alls lika kommersiell som den digitala marknaden, men desto mer nördig. Och 2000-talet är nördarnas årtusende, vad jag har förstått.
"Mitt intryck är att väldigt många unga fotointresserade gärna testar analog teknik. Många fortsätter också att använda den."
Jo, det är mitt intryck också, men det är ju något annat än att använda en digitalinsats i en analog kamera.
Vet inte hur du definierar massmarknad. Men om Lomo och Holga kan lansera 6x9-mellanformatskameror som säljer slut innan de ens har släppts så finns det sannolikt ett stort intresse för att också förvandla sin analoga barndomskamera till en digital dito.
Fem miljarder människor på jorden... låt säga åtminstone en halv miljon potentiella nördar då.
Jag har tidigare skrivit här att jag inte tror att DigiPod kommer att få ens 1000 sponsorer, vilket är vad Jackson säger sig behöva för att göra en produkt med 2/3"-sensor. Det är möjligt att jag har fel, men en 2/3"-sensor i en småbildskamera är för mig helt ointressant. Även en 1"-sensor är för liten för att det ska bli mer än en kuriositet. För det krävs 2000 sponsorer.
Kanske, möjligen att det kan bli lite intressant med en m4/3-sensor, men för det vill Jackson ha 5000 sponsorer, och det tror jag inte alls han kommer att få.
Det som är intressant är att en privatperson i England har lyckats designa en (möjligen) fungerande lösning. Det säger väldigt mycket om potentialen.
Dessutom saknas massor av tekniska och ekonomiska förutsättningar för att realisera det hela.
Bara sensorn, som måste göras supertunn, skulle vara extremt utsatt för klåpiga fingrar, damm etc. och skulle kosta mycket mer än en Canon 5D3, garanterat. Främst för att man skulle sälja ytterst få enheter. Kanske några tusental bara.
Marknaden ja - i princip har tillverkningen helt upphört för analoga kameror, eller åtminstone med 99.99% så de kan ju försöka hitta finansiärer som gillar den trenden på framtida försäljningsvolymer.
Sen har man ju problem med hur den ska fungera rent praktiskt som synk med slutare, power on/off, batteri, minneskort etc.etc. men möjligen är det lösbara problem.
Det här är frågor som har plågat många av de tidigare försöken i den här genren ...
1) Hur åstadkommer han en koppling mellan avtrycket i kameran och hans lilla Digipod? Många tidigare försök har mer eller mindre slutat med två separata avryck vilket är lindrigt sagt stökigt ...
2) Han nämner lite i förbigående att man behöver finjustera insatsen lite ... Tro f-n det när kraven på att den hamnar korrekt i skärpeplanet är enormt höga. De här justeringarna blir dessutom allt petigare med större sensorer och deras kortare skärpedjup som obamhärtigt avslöjar en sned sensor.
3) Sensorer tar mer plats än sin infångningsyta. En sensor för 24x36 mm blir nog snarare runt 27x40 mm, give or take. Skall man inte fräsa bort metall ur kamerahuset får man nöja sig med en mindre sensor. I teorin skulle det kanske gå att klämma in en aps-h-sensor (1,3x crop), men sådana görs knappast längre, det största man realistiskt kan få tag i idag är aps-c (1,5x crop).
Lite kul hur han stolt presenterar "a working model" och sedan visar upp en plastbit som bara är en hållare för produkten (som man däremot inte får se mycket av) ...
Jag är väl en elak, negativ surgubbe, men jag tycker han på ett inte helt renhårigt sätt utmålar ett kul halvfärdigt hobbyprojekt som om det vore en seriös och nästan slutförd produkt. :-)
Men det innebär i så fall också att man helt klat blir ytterligare lite begränsad när det gäller sensorstorlek, frågan är om det ens kommer att rymmas en aps-c-sensor om man behöver ett par små sensorer på ömse sidor om huvudsensorn.
Jag förstår ju varför man tycker det vore naturligt med en sån här grej. Det är det ju,.. nästan.
Men det roliga med gamla analoga kameror är ju just att man kan sätta in RIKTIG FILM i dem. Och framkalla med kemikalier. Själv. På riktigt.
Och som flera varit inne på, det krävs ju nog lite volym för att få ner priset till en intressant nivå. Och med dagens strida ström av nya digitalkamera-modeller, var skall efterfrågan till den volymen komma ifrån?
Det finns också en påtaglig nackdel. Det riskerar ju att priserna på begagnad analog utrustning stiger. Och det vill vi väl inte?
..men, för två dagar sedan satt jag på jobbet och skissade på en prototyp för en i princip exakt likadan design...
..vilken nu är helt värdelöst ...
Vinsterna med denna uppfinning är att en del av den gamla analoga känslan går att hämta hem iom allt som ligger framför sensorn.
Nackdelen, eller det som blir skillnaden mot film, är att filmens karaktär fortfarande går förlorad iom den digitala sensorns "enformighet" ...
http://re35.net/
tillägg: jag tycker väl inte heller att man får något jätteförtroende för produkten genom filmen som ska sälja in den... lite fipplande fram o tillbaka. Det kanske hade blivit något större intresse om det hade gjorts en lite mer professionell införsäljning.
för sina filmer som blivit omkörda av det digitala.
Tänk så många bakstycken (analoga) som vilar, och framför allt olika
kameror som inte används.
Småbildsformatet verkar ju omkört tekniskt.
TAKUMAR
..Får se om han lyckas få lönsamhet i prylen, finns säkert många som har gamla klassiker i skåpet & precis som jag inte har den minsta lust att gå tillbaka till anlogt & dyr framkallning..