Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Leica M6 – 38-årig legend gör comeback

Leica M6 – 38-årig legend gör comeback

M6 är en av Leicas största succéer. Nu kommer kameran tillbaka efter 20 år.

Leica M6 tillverkades i nästan 175 000 exemplar mellan 1984 och 2002. Ett stort skäl till den omedelbara succén var den inbyggda ljusmätaren som inte inverkade på kamerahusets storlek. Med tiden kom en ny version med TTL-blixtmätning och olika förstoringsgrad i sökaren.

Nya Leica M6 har 0,72 gångers sökarförstoring och är i grunden en Leica MP, men nästan identisk med hur kameran såg ut vid lanseringen 1984. Det står exempelvis Leitz och inte Leica i den röda pricken vid sökaren. Någon TTL-blixtmätning finns inte.

M6 kostar 57 990 kronor och finns tillgänglig i Leicas butiker från och med den 3 november.

Till och med lådan ser ut som den gjorde 1984.



Publicerad 2022-10-20.

20 Kommentarer

Sabud 2022-10-20 17:33  
Jag skulle nog inte nöjt mig med att kopiera av den gamla rakt av. Ett mässingshus skulle nog satt fart på ha-begäret och affärerna om än med ett högre pris.

/Stephan
Svar från froderberg 2022-10-20 20:19
Det verkar faktiskt vara mässing i kamerahuset.
PMD 2022-10-23 23:49
Alla börjar nu alltså gnida med smärgelduk.
Sabud 2022-10-24 16:15
Precis, vad är det för vits med mässing om den inte ger sig till känna. Som det är nu med M11:ans förbättrade lack (pulver?) kommer det ingen mässing i dagen genom normalt brukande.

/Stephan
Lars Ove Pehrsson Koll 2022-10-20 17:51  
Läcker svart lakrits :-)
fotomojje 2022-10-20 19:05  
Leica M3 gjordes i 250 000 exemplar.
alf109 2022-10-20 19:27  
Det finns ju ett sug efter M6 så det är ett smart drag, bra att de rättat till den enda svagheten och stoppat i en MP sökare istället. Inga större problem med den gamla M6 sökaren heller, men man kunde hamna i läget där fönstret för avståndsinställningen inte syntes i vissa ljussituationer.

Läser om detta med mässing och personligen tyckte jag bättre om M6:ans plåt, den är lite lättare och jag upplevde också mässinghuset som att slutarens rörelser fortplantades mer i kamerahuset, den kändes "råare" på något sätt. Jag hade både en MP (senaste modellen med mässingkropp) och en M6 TTL som jag körde parallellt under flera år.
luminousoctaves 2022-10-21 05:25  
Det är någon slags ironi att M6:an återlanseras samtidigt som priset på analog film är all time high. De senaste tio åren har man sett en prisskillnad på 300% bland många filmsorter – från 60 kr/rullen till runt 200 kr rullen.
Malcao 2022-10-21 09:01
Skenande energipriser, transportpriser, råvarupriser och en väldigt hög USD gör nog sitt till gällande filmpriset. Är väl mest diafilm som ligger runt 200kr/ rulle?
luminousoctaves 2022-10-22 05:58
Priserna började dra iväg för flera år sedan, och det har mer att göra med omställningen i produktion (bl.a. Kodak Alaris har skalat ner sin produktionsapparat rejält) samtidigt som intresset har stigit som en raket. Men absolut så trycker energikrisen, Coronan och kriget i Ukraina (brist på en del råvaror) och allmän inflation priset uppåt ytterligare.
Priserna på färgfilm generellt har skiftat mkt senaste halvåret pga dålig tillgång och stor efterfrågan, priserna på Kodak Portra är galet höga. Har sett en liten avmattning, men det är fortfarande grymt svårt att hitta färgfilm.
https://www.brunosbildverkstad.se/p/film-81/kodak-film/kodak-portra-800-13536.html
Malcao 2022-10-22 12:31
Helt missat att Portra blivit så dyr. Du har nog helt rätt analys att efterfrågan är större än tillgången och att detta också är en bidragande orsak. Man ser väldigt ofta att butiker inte har film på lager. Går att hitta butiker där priset är lite lägre.

https://www.retrocamera.be/en/35mm-film-color-negative-kodak/11-kodak-portra-800-135-36-0041771451851.html

Ett inlägg i debatten, verkar som det är de senaste åren som priserna skjutet i höjden.
https://www.dpreview.com/news/3318610319/film-friday-kodak-color-film
luminousoctaves 2022-10-24 08:09
Ja, de senaste två-tre åren har det blivit crazy priser, men jag minns att det redan för 7-8 år gick varma diskussioner kring Kodaks hundraprocentiga prishöjning av TRI-X. Därefter började andra följa efter.

Tror det var ungefär i samma veva (runt 2013) som Ilford gick ut och berättade att de uppnått break-even på film igen – dvs för första gången på länge ökade efterfrågan på film istället för att minska, och deras intäkter översteg kostnader för investeringar etc.
MrKarisma 2022-10-21 06:21  
Det är bara synd att priserna på film har gått upp så sjukt mycket.. Den analoga branschen kommer ta död på sig själv snabbt och effektivt om de inte kommer på ett sätt att hålla tillverkningskostnaderna av film nere, som det ser ut idag behöver priset på tex Tri-x delas på åtminste på två.. Men helst ska den ligga runt max 55kr vilket jag tycker är rimligt. Inte för det spelar någon roll för mig, har lagt ner analogt sen några år tillbaka, orkar bara inte med det längre, tar för lång tid.. "instant gratification syndrome" och annat.. ja ni vet..
Kjell Olsson 2022-10-21 11:07  
Förryckt.......
Peter - 2022-10-23 19:44  
PMD 2022-10-24 14:21
Mycket tänkvärt.

Gnälldes det lika mycket på Leicas priser för fyrtio år sen?
Benganbus 2022-12-20 18:14
Det gnälldes inte på Leicas priser förr! Förr, typ fyrtio år sedan! Så uppfattar jag det i alla fall! Det bästa förslaget för den som tycker att priset e högt, köp en annan kamera! :) Det e som andra saker, dyra bilar eller båtar! Men Leica e ett känsligt kapitel, i alla fall hos fotografer! :)
PMD 2022-12-20 21:51
Eftersom den nya inkarnationen av M6 kostar ungefär lika mycket som den gamla kostade 1992 (enligt artikeln som Peter länkade till) så skulle man kunna tro att fotograferna är gnälligare nu än då. (Jag skrev 40 år i mitt förra inlägg eftersom det är ungefär så länge sen M6 introducerades första gången).

Det är väl helt enkelt så att det inte fanns så värst mycket internet 1992 (för att inte tala om 1984) att ösa gnäll på.

Så gnällspikarna var nog både färre och hördes mindre då.
Benganbus 2023-06-28 20:46
12.000 betalade jag för min Leica M6!
Köpte den 1988. (Tror jag det va)
/B

/B
martinot 2023-08-19 13:14
@Bengt B: bra investering i Leican, men långt ifrån lika bra investering som om du istället hade satt de 12 000 på börsen. Hade du 1988 investerat dina 12 papp i S&P 500-index så hade du i dag haft 322 926,09 SEK.

Dock hade du missat en massa härliga bilder och tider med sin Leica. Även i dag så är en Leica billig i förhållande till nöjet och livskvaliteten man får! :)
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar