ANNONS. Som Plus-medlem kan du styra hur mycket du vill se dessa annonser
Annons
Artiklar>Porträttobjektiv från 1800-talet tillverkas igen
Porträttobjektiv från 1800-talet tillverkas igen
Prylnytt
1840 konstruerade matematikprofessorn Joseph Petzval dåtidens mest ljusstarka objektiv. Petzval-objektivet gav skärpa i mitten och en kraftig oskärpa i kanterna, vilket passar för porträtt. Nu börjar objektivet tillverkas igen.
Lomography har samlat in över en miljon dollar genom en så kallad kickstarter-kampanj för att kunna starta produktionen av Petzval-objektivet.
Objektivet har ljusstyrka f/2,2 och använder lösa bländaröppningar som sticks in i ljusgången från sidan av objektivet. Precis som originalet tillverkas objektivet i mässing.
Orginalet och den nya versionen.
Petzval-objektivet kommer att tillverkas med fattingar för Canon EF och Nikon F.
Riktpriset för objektivet är 500 dollar i butik. De som bidrar till insamlingen får köpa objektivet för 300 dollar. För 500 dollars insats kan man får objektivet i svart. Leveranserna uppges börja till våren.
Vad de "glömmer" att nämna på kickstartersidan är att objektivets legendariska bokeh kom sig av att det hade ljusstyrka f/3,7 på kameror som anväde 9x12 cm stora glasplåtar. Omräknat till småbildsformat så skulle det behövas ca f/1,1 för att ge samma bokeh, och det objektiv de tänker producera kommer inte i närheten av det.
Nu handlar ju "bokeh" inte bara om skärpedjup. Bländarlameller samt över eller underkorrektion av sfärisk abberation spelar också stor roll.
Petzvals porträttglugg hade dessutom ganska rejäl bildfältskrökning och astigmatism.
För de som uppskattar sådant bokeh kan det vara nåt. Jag är verkligen inte en av dessa människor utan istället tycker att denna version av bokeh är...fullt.
Sen har vi den "lilla" problemet som Per nämner också :)
Blir grymt sugen på att köpa ett!
Har dock omedvetet köpt två objektiv senaste tiden som visat sig ha denna sorts bokeh, det ena upptäckte jag så sent som igår.
Kickstarter är ju fantastiskt måste man ju tillägga.
Varför göra det såhär istället för att plåta med ett skarptecknande objektiv och sedan efterbehandla med någon sorts datorprogram? Samma sak med softarer på objektiven - varför plåta oåterkalleligen oskarp istället för att plåta skarpt och sedan i lugn och ro känna sig fram till vilken grad av oskärpeteckning man vill ha? Då känner jag mig t o m mera sugen på att av sentimentala skäl plåta analogt istället för digitalt.
Det blir aldrig samma sak med digital efterbehandling. Visst går det att göra "allt" men dessa optiska egenheter är oberäkneliga på alla sätt. Och ang softarer, så gör de inte hela bilden soft, utan bara centrum. Resten softas snyggt.
Jag hade liknande inställning tills jag började fota med lensbaby, då insåg jag att det som skapas direkt vid fototillfället sällan är sådant man tänker på att skapa sen i efterhand. Som Andreas Hansson sa, det är lite mer oberäkneligt. Däremot känns det som lensbaby räcker och blir över för mig, objektivet ovan lockar inte så värst mycket.
Jag kör också med Lensbaby, men har beställt Petzval-linsen. Dels för att det var ett bra pris för den ($400) och dels för att Lensbaby handlar med om tiltshift än cirkulär oskärpa. Det är lite olika effekter.
Nja, såvitt jag förstår det menar de att specialpriset är 300$. Nu är just 300-dollarsvarianten slutsåld, och det minsta man kommer undan med är 400 dollar.
Intressant att man inte är ensam om att tycka att det digitala är ganska kliniskt och tråkigt!
Hoppas fler tillverkare hoppar på trenden,annars har vi ju de underbara gamla manuella gluggarna från 60- & 70-talet.
Konstigt att man alltid blandar ihop bokeh med skärpedjup.
Kort skärpedjup ger inte automatiskt en fin bokeh.
Det är dessutom en smaksak vad som är bra och dåligt.
"kliniskt och tråkigt" blir det digitala om man väljer att göra det så, och den diskussionen förekom också på filmtiden när det kom nya mer finkorniga filmer. Jag håller dock med om att det finns tillfällen där gamla "dåliga" gluggar kan påverka bilderna på ett positiv tätt, men ofta är det tyvärr bara dåliga tycker jag ;)
hur skarp är den? ser inte jätteskarp ut på exempelbilden från första prototypen men skärpan kanske inte är fokuset (no pun intended..vad det nu heter på svenska) med denna linsen?
Skojigt att det blev sånt drag på efterfrågan. Karaktären påminner ganska mycket om mitt Pentax 25/1,4 för c-mount, som jag köpte för 80 dollar och använder på micro 4/3.
Definitivt intresserad. Spännande bokeh går inte att fantisera ihop utan måste ske i gluggen, enligt min mening. Men jag väntar nog med att köpa det tills det kommer ut i någon butik här i Sverige, OM det gör det.
Om objektivet är en exakt optisk kopia på originalet så känns det rätt meningslöst. Bildcirkeln är då helt gigantisk i förhållande till sensorformat och skärpan lär bli sämre än med en Lensbaby. Men om man istället skalat ner konstruktionen så förstår jag vitsen.
"Snurrig bokeh" kan man få med mängder av befintliga objektiv. De bästa exemplen är relativt gamla 85-millimetersgluggar med hög ljusstyrka och liten frontlins, som skapar mekanisk vinjettering. Vilket gammalt 85/1,8 som helst från 60-talet ger den effekten, men vill man få mjukare skärpa och ännu snurrigare bakgrund så tror jag att ryska Helios 85/1,5 är ett utmärkt alternativ.
jo, som jag förstår det så ska de ha skalat ner konstruktionen så att linsen är anpassad till 35mm film. mycket för att man annars skulle mista en del av snurren också.
Vad är det för speciellt med det här objektivet förutom kort skärpedjup? "Kraftig oskärpa i kanterna": gäller det oavsett avstånd? När började man använda det japanska ordet för suddig (bokeh) inom fotografi?
Det är karaktären på oskärpan som är grejen, jag antar att oskärpan mot hörnen gäller vid alla avstånd, men de flesta kommer väl använda det för porträtt.
okej, kul projekt. Häftigt med en mässingsglugg! :)
Men det lockar inte mig, får typ samma karaktär med mina billiga CCTV-gluggar, t ex 50/1.4 det är kul ibland men visst förstår jag att om man fotar mycket porträtt och är lite nostalgiskt lagd så borde detta vara intressant ändå.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
23 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Petzvals porträttglugg hade dessutom ganska rejäl bildfältskrökning och astigmatism.
Sen har vi den "lilla" problemet som Per nämner också :)
Har dock omedvetet köpt två objektiv senaste tiden som visat sig ha denna sorts bokeh, det ena upptäckte jag så sent som igår.
Kickstarter är ju fantastiskt måste man ju tillägga.
Ska nog vara: Den som bidrar med 300 dollar får köpa objektivet till specialpris - oklart hur mycket. Lägg till 40 dollar om du bor utanför USA.
"Pledge $300 or more
100 backers All gone!
Get the Petzval Lens for a very, very special price."
Nån som vet var man kan beställa, utan att "backa upp"?
Hoppas fler tillverkare hoppar på trenden,annars har vi ju de underbara gamla manuella gluggarna från 60- & 70-talet.
Konstigt att man alltid blandar ihop bokeh med skärpedjup.
Kort skärpedjup ger inte automatiskt en fin bokeh.
Det är dessutom en smaksak vad som är bra och dåligt.
"Snurrig bokeh" kan man få med mängder av befintliga objektiv. De bästa exemplen är relativt gamla 85-millimetersgluggar med hög ljusstyrka och liten frontlins, som skapar mekanisk vinjettering. Vilket gammalt 85/1,8 som helst från 60-talet ger den effekten, men vill man få mjukare skärpa och ännu snurrigare bakgrund så tror jag att ryska Helios 85/1,5 är ett utmärkt alternativ.
Men det lockar inte mig, får typ samma karaktär med mina billiga CCTV-gluggar, t ex 50/1.4 det är kul ibland men visst förstår jag att om man fotar mycket porträtt och är lite nostalgiskt lagd så borde detta vara intressant ändå.