Annons
Artiklar > Pieter ten Hoopen om sitt pågående fotoprojekt i Hungry Horse

Pieter ten Hoopen om sitt pågående fotoprojekt i Hungry Horse

Foto: Pieter ten Hoopen. 

Den prisbelönta bildjournalisten Pieter ten Hoopen ville skildra det okända USA. Han fastnade för den lilla orten Hungry Horse i Montana. Ett bildprojekt som väntas komma ut som en fotobok med publicering nästa år.

Pieter startade projektet i Flathead Valley för sex år sedan. Han ville skildra det okända USA - valet föll på Hungry Horse, en liten by där nästan inga röstar, där 70% av befolkningen bor i trailers, husvagnar eller husbilar och närmare 30% av innevånarna lever under fattigdomsgränsen (nio kronor per dag).

Bilderna från projektet har redan fått utmärkelser i flera internationella fototävlingar, bland annat World Press Photo förra året. Projektet kommer att avslutas inom det kommande halvåret och väntas mynna ut i en bok som publiceras nästa år.

Läs SvD:s spännande artikel om Pieters pågånde projekt här.



Publicerad 2010-11-01.

6 Kommentarer

peblin 2010-11-04 08:59  
Jag är nyfiken på varför Pieter valt att jobba med vintage-look på bilderna. Har försökt hitta något om det på nätet men misslyckats.

Jag tycker många av bilderna tappar just pga vintage-känslan - antagligen beror det mest på att alla och deras mostrar kör Hipstamatic-varianter och vintage/lofi/Holga/Lomo-bilder är överallt. Men också för att det känns som om fotografen vill förstärka "misären" med bildspråket - som om inte motiven i sig räckte till.

Vore intressant att höra nån annans åsikter om detta.
peti53 2010-11-04 13:10  
Intressanta bilder och intressant ämnesområde. Samtidigt lyfter det fram frågan om bilderna blir starkare eller svagare av den tillskapade blekheten. Den associerar till urblekta, äldre färgnegativkopior. Är denna manipulation befogad? Allt är ju, som bekant, tillåtet i konsten, men känns det rätt i detta fallet? Visst, det skapar onekligen en stämning, men är stämningen "sann"? Dvs, här har vi en samtida situation som plötsligt ser ut som om den ägde rum för ca 50 år sedan.
Skulle bilderna bli mindre dramatiska? Eller om man spetsar till frågan: skulle de bli mindre bra, mindre intressanta om de inte hade denna bleknade ton?
Svårt att svara på entydigt. Min första reaktion, när jag såg reportaget i SvD's papperutgåva var först att jag hade blivit aningen vilseledd; först trodde jag att det var äldre, bleka kopior som var reproducerade - och visst till en början blev jag gripen av stämningen, men ju mer jag läste och ju mer jag tittade, ja detso mer blev jag litet besviken, kände mig lurad. Det aktuella, det "sanna" i bilderna kändes förlorat, det dokumentära värdet hade förlorats till viss del av iscénsättningen. Per Lindh ställer den relevanta frågan om P. van Hoopen inte riktigt tror på motivet i en mer naturlig färgställning.
Kanske svaret hade varit i en svartvit bildserie, utan den, faktiskt något irriterande, manipulativa blekningen. I svartvitt hade man fått en mer "konstlös" koncentration på ämnet och i viss mån, en mer "ärlig" vintage-association - utan att vara övertydlig.
JensEkberg 2010-11-08 13:55  
Skönt att ten Hoopen vågar ifrågasättas.... Personligen är jag rätt trött på dessa hajpade fotografers väldigt färgade (eller i detta fall bleka) försök till Socialrealism.
Instantclassic 2010-11-09 23:16  
Jag gillar hans bilder. De är vackra. Dessa människor utstrålar en sorts värdighet som motsätter sig våra värderingar.De skira pastellanslaget understryker den bräckliga styrkan i deras tillvaro. Härligt att se och uppleva.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar