Nya supertelen, extraordinära objektiv, fler IS-funktioner och en mer högupplöst sensor. Det är några av de saker som Setsuya Kataoka, chef för Olympus OM-D-serie, berättar om i en intervju med Fotosidan.
Setsuya Kataoka ansvarar för Olympus produktplanering och leder utvecklingsarbetet med OM-D-serien. Vi träffar honom i samband med lanseringen av Olympus E-M5 Mark II, men vår diskussion kommer snabbt in på framtiden.
Bildsensorn är avgörande för vilken bildkvalitet och vilka funktioner en kamera kan ge. Setsuya Kataoka berättar att E-M5 Mark II har en ny sensor jämfört med E-M5. Den nya sensorn gör det möjliggör en tyst elektronisk slutare.
– Även om vi försöker vara kreativa så sätter sensorn begränsningarna för vad vi kan göra. Vi kommer med önskningar till sensortillverkaren, men får inte alltid vad vi önskat. Jag kan säga så mycket att vi kommer med högre upplösning framöver.
Andra punkter på önskelistan är högre dynamiskt omfång, eventuellt genom flera utläsningar från sensorn, och global slutare. Alltså en sensor som kan läsa ut alla pixlar samtidigt. En global slutare skulle eliminerar de problem som finns med en elektronisk slutare, som jello-effekter vid filmning.
Setsuya Kataoka påpekar att en global slutare skulle göra det möjligt med snabbare serietagning, men inte nödvändigtvis ge snabbare autofokus.
Extraordinära objektiv
Olympus har fokuserat hårt på att få fram en pro-serie med vädertätade objektiv som matchar topmodellen E-M1. Just nu överväger Olympus om de ska utveckla ett supertele med hög ljusstyrka eller en supertelezoom med lite lägre ljusstyrka.
När pro-serien börjar bli komplett kan det bli aktuellt att ta fram lite mer specialiserade eller extraordinära objektiv, exempelvis objektiv med extremt hög ljusstyrka. På frågan om det är möjligt att komma med tilt/shift-objektiv skruvar Setsuya Kataoka på sig och säger:
– Inte ens Canon och Nikon säljer särskilt många tilt/shift-objektiv.
Försäljningen av kameror och objektiv sjunker. För att stärka sin ekonomi kommer Olympus kamerautvecklare att börja samarbeta med utvecklare inom andra delar av koncernen, exempelvis den medicinska verksamheten.
Att göra mer nischade produkter är ett sätt att öka lönsamheten, men Setsuya Kataoka påpekar att det är svårt för Olympus att ta fram en nischkamera som Nikon DF och ta ordentligt betalt. Det beror på att Olympus har ett mindre prisspann upp till toppmodellen än Canon och Nikon. Istället fokuserar Olympus tillbehör. Vi försöker alltid ha ett systemtänkande, säger han.
Jag frågar Setsuya Kataoka om det är något objektiv som han är extra stolt över. Han levererar svaret med ett brett leende: 40-150 mm f/2,8 Pro.
– När jag beställde objektivet från utvecklingsavdelningen och specificerade kostnadsramarna trodde jag inte att bildkvaliteten skulle bli så pass hög som den blev.
Själv använder han mest 12mm f/2.
Nya funktioner på gång
Setsuya Kataoka framhäver gärna Olympus avancerade bildstabilisering. Nu arbetar Olympus med hur de kan utnyttja bildstabiliseringen på fler sätt. I E-M5 Mark II används bildstabiliseringen för att flytta sensorn en halv pixel för varje exponering och på så sätt öka upplösningen till 40 megapixel. Framöver kan det bli aktuellt med en funktion som underlättar vid astro-fotografering. Pentax har idag en sådan funktion.
Med 7D Mark II införde Canon en teknik som reducerar påverkan av blinkande lysrör. Kameran analyserar blinkningarna och undviker att utlösa slutaren när lysröret blinkar. Setsuya Kataoka berättar att Olympus tittar på en liknande anti-flimmer-lösning.
Slutligen frågar jag om hur samarbetet med Panasonic ser ut. Setsuya Kataoka menar att de inte samarbetar om produktutveckling. Det är bara om det behöver göras förändringar i det grundläggande MFT-systemet som de tar kontakt.
Livecomp är en funktion som introducerades med E-M5 och som bygger på att man ser på skärmen hur bilden växer fram under en lång exponering. På så sätt kan man avgöra när bilden är klar. Den här bilden är tagen med E-M5 Mark II. Foto: Magnus Fröderberg
1 Kommentarer
Logga in för att kommentera
LG