Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Storslam för svenska Daniel Åström

Storslam för svenska Daniel Åström

Foto: Daniel Åström

 Foto: Daniel Åström

Flera utmärkelser till Daniel Åström.

Daniel Åström tog hem storslam i form av ett silver, ett brons och två hedersomnämnanden i Budapest International Foto Awards 2021. Han vann med bildserien "Huntington Beach Surfers" och "The dead tree from above".

Se flera av Daniel Åströms bilder här, och här.

Hur kändes det när du vann flera utmärkelser?

- Känslan sammanfattas bäst som totalt overklig i kombination med en stor dos tacksamhet, glädje, och ödmjukhet inför alla de andra mycket duktiga fotografer som deltagit i tävlingen. 

Berätta om dina vinnarbilder.

- Bilden med det döda trädet började med att jag skaffade en drönare hösten 2016. I samband med att jag provflög den så satte jag kameran i så kallat ”lodläge”, då pekade kameran rakt ner mot marken. 

Det var då flög jag över trädet, utan att tidigare ha vetat att det fanns där, som jag upptäckte det och tog en bild.  Det var i oktober och mulet just den dagen, så färgerna blev allt för matta för att det skulle bli bra. Men jag insåg också att om jag kunde ta bilden strax före solnedgången en molnfri dag fanns det potential för något bra. Nästan på dagen ett år senare stämde allt.

Surfarbilderna tog jag en oktoberdag i Huntington Beach, ungefär sju mil söder om Los Angeles. Det var cirka 30 grader på eftermiddagen.

Jag och min fru hade landat i Los Angeles dagen innan. Det var så varmt att jag satte mina fötter i Stilla havet, hade ett 400/2,8 med monopod på. Så med både fötter och monopod i vattnet och sanden tog jag chansen att fotografera helt utan krav på att behöva leverera. Den dagen var det disigt och ett visst motljus, vilket gjorde att färgerna såg helt förskräckliga ut. När jag skulle redigera började jag att testa att konvertera bilderna till svartvitt. Det blev väldigt mycket bättre, och jag bestämde mig för att redigera bilderna i stil med hur jag brukade kopiera i mörkrummet i början på 90-talet.

Foto: Daniel Åström

Har du vunnit fototävlingar innan?

- Ja, 2020 skickade jag in en enda bild till Budapest International Foto Awards. Den fick ett ”Gold Award” i kategorin ”Events/Sport”.

Tidigare i år så fick jag två hedersomnämnanden av Moscow International Foto Awards. Dels med bilden ”The dead tree from above” och dels med en serie på fyra surfarbilder. En av bilderna vann dessutom den första deltävlingen i kategorin ”Ögonblick” i FS Masters förra året. 

Hur började du fotografera?

- 1990 köpte jag en begagnad systemkamera, en Konica FC-1. På hösten samma år fick jag möjligheten att lära mig att framkalla svartvit film i ett mörkrum. Det mörkrummet hade jag god tillgång till. När jag ser tillbaks på min ”karriär” så inser jag att lärdomarna från den tiden, både att behärska tekniken kring exponeringar till fullo och att se hur bilderna växer fram i framkallningsbadet i mörkrummet, har varit den bästa möjliga starten som jag kunde få. Det är också en viktig del i min resa som fotograf.

På något märkligt sätt så påverkade min tid med att kopiera i mörkrummet mitt bildseende på ett sätt som är lite svårt att förklara. Men det hände något med mitt sätt att se på bilder när kopiorna ”växte fram” i framkallningsbadet.

På den tiden kopierade jag till allra största delen med Ilfords multigrade som har väldigt mycket svärta, och använda ofta filter i kopieringen som gav mina bilder mycket kontrast.

Efter några år så sålde jag utrustningen. 2017 så köpte jag en begagnad digitalkamera, en EOS 350D med kitobjektiv och strax därefter ett 70-200/4. Inte så långt därefter köpte jag även en begagnad 1D mkII.

Samtidigt med det så fick jag chansen att fotografera ishockey. 2018 fotograferade jag även tio matcher under fotbolls-VM i Ryssland med publiceringar i bland annat Sports Illustrated, The Guardian, Huffington post, The SUN, The Times. Har förutom fotbolls-VM även hunnit med ett par NHL-matcher, fotbolls-EM i Frankrike 2016 och ett fåtal internationella turneringar här hemma i Sverige och en hel del lokal sport.

Foto: Daniel Åström

Vad fotograferar du helst?

- ”Action-fylld estetik”, bilder som är fartfyllda och samtidigt är vackra nog för att fungera som ”fotokonst”.

Ibland fotograferar jag natur och landskap för omväxlingens skull. En av mina naturbilder från Södra Lappland har använts, kraftigt redigerad, till de första utgåvorna av Håkan Nessers ”Styckerskan från Lilla Burma”.

Vilken utrustning använder du?

- Tidigare, när jag regelbundet gjorde professionella uppdrag så använde jag professionell utrustning, med spegel i, från Canon. Efter fotbolls-VM 2018 så bestämde jag mig för att en ordentlig time-out av flera skäl. Mestadels för att jag hade ”tappat gnistan” och dessutom inte längre hade några ordentliga sportuppdrag lokalt. Så jag har sålt det mesta av den gamla utrustningen och funderar på vilket märke jag ska investera i framöver. Det blir helt klart spegellöst, mest troligt Sony.

Mina favorit-objektiv, oberoende av märke, är 16-35/2,8 och 400/2,8. På den tiden jag jobbade regelbundet på matcher så var det två hus och 70-200/2,8 samt 400/2,8 som jag använde absolut mest.

Foto: Daniel Åström

Vem inspirerar dig?

- Bland de svenska fotograferna så är det framför allt Jonas Lindkvist som arbetar på DN och Lars Dareberg. Båda håller en mycket hög internationell klass som sportfotografer. 

Internationellt så är det framför allt några av Getty Images anställda sportfotografer som inspirerar mig mest, Alex Livsey, Clive Mason och Cathrine Ivill för att nämna några.

Vill också passa på att nämna Elin Elderud som är riktigt bra på sportfoto.

Vad vill du ge för tips till de som vill utvecklas?

- Jag har gått på några workshops med fokus på sportfoto, både i Sverige och USA. Att omge sig med verkligt duktiga fotografer, kombinerat med andra som verkligen brinner för samma sak som du själv gör verkligen skillnad.

Att byta miljö, och att prova helt nya saker och att utmana sig själv är också något som bidrar till den egna utvecklingen. Våga testa helt nya ideér. Blir det inte bra så går det ju att lära sig även av det.

Hitta foto-kompisar där du bor, engagera dig i en lokal fotoklubb. Titta mycket på andras bilder. När du verkligen gillar något, öva dig i att sätta ord på varför bilden tilltalar dig. När du ser något du tycker är bra men kan bli ännu bättre, sätt ord på vad som är bra och vad som skulle kunna göra bilden ännu bättre.

Det här kräver övning. Till stor del för att bilder talar till delar av våran hjärna som inte påverkas så mycket av vårt logiska tänkande.



Publicerad 2021-12-04.

6 Kommentarer

Daniel Steen 2021-12-04 09:58  
Stort grattis Daniel!!
SportSkjutaren 2021-12-04 15:06
Tack Daniel!
Arne Bivrin 2021-12-04 11:40  
Grattis Sportskjutaren!
SportSkjutaren 2021-12-04 15:06
Tack Arne!
Bob Bovin 2021-12-06 10:06  
Mycket väl förtjänt!
Keep on
SportSkjutaren 2021-12-06 21:02
Tack för de värmande orden Bob!
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar