Mässa
Årets upplaga av Fotomässan i Stockholm bjuder på fler bilder och större yta än tidigare. Häng med på en runda runt mässan i vårt mässvep.
Som vanligt blev det rusning till Canons och Nikons sensorrengöring när mässan öppnade.
Canons kö till sensorrengöring räckte in till Kamera & Bilds monter.
En nyhet i år är fler scener och olika rum där man kan prova olika fotografiska tekniker. Här demonstrerar Sven-Erik Johansson från Enskede Fotoklubb hur rörelseoskärpa och lång slutartid samverkar. I andra gick det att testa att ta porträtt med ringblixt, experimentera med skärpedjup och lära sig mer om att filma med kameran.
Mässgeneralen Marcus Marcetic var eld och lågor över att det var full med folk på mässan och hände saker på flera olika ställen. Nu skulle han gå hem och sova ut.
Fotoskolorna har en egen sektion på mässan. Här raggar Bengt Laveklint på Fotoskolan i Jönköping nya elever.
Utställningarna är många. Cirka 650 meter bilder är utställda.
Fotoklubbar och skolor står för ökningen av utställningar.
Biofoto Sverige visar många snygga bilder, men även hur man bär ett 600mm-tele monterat på ett stativ.
Lauren Greenfield är det stora dragplåstret. Hennes dokumentära utställning Girl Culture handlar bland annat om kroppsfixeringen och innehåller många starka bilder.
Peter Gerdehags projekt Kokvinnorna och Hästmannen lämnar få oberörda.
Emmas Svensson har följt sångaren och journalisten Kristian Gidlunds svåra väg genom cancern.
Ett tema för årets Fotomässa är sociala medier. Knut Koivisto är något så ovanligt som professionell Instagram-fotograf. Han frilansar åt företag som vill kommunicera via Instagram.
– Nu har jag lärt mig hur man bygger upp en stor skara följare. Det gäller att ta bra bilder. Man märker direkt om man lagt upp en tråkig bild, då tappar man följare.
– Jag har pratat med Art Directors som letar fotografer på Instagram som kan ta bra bilder som fungerar i sociala medier. Tyvärr lägger många svenska fotografer upp lika tråkiga fikabilder som vanliga Svenssons.
Sajten 1x.com har ingen monter, men de säljer sina nya böcker på mässan. Grundaren Ralf Stelander visar upp några av böckerna. Den första boken är översatt till 10 språk.
Köerna till Scandinavian Photo var tidvis långa.
Fotokonstnären Elisabeth Olsson Wallin, DN:s fotograf i Malmö Anders Hansson, Anna Clarén från bildjournalistutbildningen på Biskops-Arnö och Sydsvenskan-fotografen Lars Dareberg talade under fredagen om gränser inom fotografin.
Anna Clarén ställer ut bilder på sig själv och sin familj på mässan medan de övriga i panelen är restriktiva med att visa bilder på barnen. Var går gränsen?
Anders Hansson gör många uppdrag utomlands och har bland annat den Libyens döde diktator Kadaffi – en bild som censurerades i DN.
– Tidningar är för rädda för att visa bilder på döda. Redaktörerna är rädda för att deras medelklassläsare ska sätta morgonkaffet i halsen.
Emma Svensson och Emma Arvida Byström talade om fotoblogga.
Anders Jensen på Moderskeppet talade om att uppnå den perfekta skärpan genom att skärpa i flera led. Han visade att smart skära ger något bättre resultat än oskarp mask. Och överlägset bäst är att jobba med kantmask.
Och så prylarna ...
En gyrostabiliserad rigg från Mövi för cirka hundra tusen ... ex moms.
Zeiss Otus är världens bästa normalobjektiv. Väger tungt.
Samyang har fått ihop en samling prisvärda objektiv för filmning.
Kowa Prominar är ett objektiv/kikare som blir ett 350/4, 500/5,6 eller 850/9,6 beroende på bakstycke.
Dick Bender på Aifo visar upp en helt ny skärm: NEC Spectraview 242 Reference. Den har led-belysning och ett synbart klarare ytskick än många andra skärmar. Skärmen säljs även utan Reference-märkning. Reference-skärmarna är uppmätta på pixelnivå för att ge en jämn ljusstyrka över hela bildytan.
En annan nyhet i Aifos monter är Schneiders-Kreuznachs nya serie objektiv för filmning.
Kalle Mörck på Canon CPS har ett hel serie Cinema-objektiv med fast brännvidd att visa upp. Bara 35mm t/1,5 saknas på mässan.
Dragplåstret i Nikons monter är nya Nikon Df. Oklart om kameran levereras i byggsats.
En nyhet som många missade hos Nikon är den nya kikaren Monarch 7. Nikon har även flera lösningar för den som vill prova på digiscoping.
Tidningen FOTO:s tekniske redaktör tog, liksom många andra, chansen att för första gången få prova Sonys nya fullformatskameror A7 och A7R.
En lockande egenskap hos Sony A7 och A7R är det korta avståndet mellan sensor och objektivfattning, vilket gör det möjligt att använda adaptrar för nästan alla befintliga objektiv på marknaden. Sonys har förutom sina egna adaptrar för Sony A-objektiv en lång rad adaptrar från Novoflex och Metabones i sin monter. Den här adaptern från Metabones gör det möjligt att få autofokus och elektronisk bländarstyrning med Canons EF-objektiv.
Leica blev av med sitt senaste objektiv på Fotomässan i Köpenhamn, men har nya X Vario och M240 att visa upp.
Stativ och kulled från Leica.
Profotos nya sladdlösa TTL-styrda blixt B1 är en het nyhet. Goeckers göteborgssäljare Hans Högberg och malmösäljare Daniel Nilsson hjälpte till i Profotos monter.
Världens största kameraväska? En Dodge RAM fylld med fotoprylar.
Tomas Holmqvist från Vällingby fyndade två gamla Profoto Pro-1 aggregat för en hundring styck hos ett skolfotoföretag på mässan. Flera i Profotos monter hade inte sett det anrika aggregatet i verkligheten.
Efter en lång dag på mässan kan man känna sig lite trött.
Mot slutet av dagen blev det glesare med folk i Fotosidans monter.
27 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Själv har jag gjort ett blogginlägg här på FS där min fotorunda på mässan syns. Många intryck och kul möten.
Kan dock inte påstå att jag känner att jag missat något genom att inte vara där. Att trängas med en massa folk för att titta på kameraprylar i montrar har aldrig varit min grej.
Såg den i Malmö och visst var där en del bilder men med tanke på att det var sammanlagt 100 tals så? Eller så var det kanske så att jag inte var på humör den dagen.
Canonrapport ;)
eller också var utrymmet väldigt stort.
Men ett trevligt rep med mkt bilder
PS Nytt motljusskydd redan beställt.
/pontus
Jag upplevde mässan i Köpenhamn som mindre än andra år.
Större i Stockholm?
Det var inte första gången jag var där, men sista.
Håller inte alls med! En mycket bra mässa bl.a. för alla bilder som visades. Och mot slutet i kväll "blev jag med" ett förträffligt, stadigt men lätt stativ i kolfiber - väl värt den ringa entré-avgiftan :-)
Jag skulle absolut inte åka genom halva Sverige + betala inträde när halva mässhallen är foton som man lika gärna kan se på hemma, och seminarium som är för korta för att egentligen ge något. Tyvärr vet jag fler som tycker precis samma och inte åker dit längre för det ger inget. Jag tror faktiskt att mässor för många till stor del även handlar om att göra klipp.
Nu har jag ju turen att bo 10 min därifrån, så jag förlorade bara inträde + parkering. Men kanske de förbättrar sig i framtiden :)
I övrigt var jag öppen för att även inhandla andra saker man kunde hitta klipp på, men som sagt, det fanns inte mycke förutom krimskrams. Även AIFO var där och visade en massa Elincrhom studiogrejor, men de sålde inget heller.....
Slutsatsen är väl att det är svårt göra klipp på rejäla grejor på mässan.
Fråga: är datum för nästa fotomässa fastslagen? Dvs. hösten 2014?
undrar Håkan
Trevligt att alla hans bilder hade små kommentartexter om motivet och även ibland om hur bilden hade kommit till.
Och nej, man kan inte lika gärna titta på de bilderna hemma. Visserligen gick det att köpa boken som bilderna kom från, men det är en helt annan sak att se stora förstoringar.
Var inte på mässan och gjorde klipp på hemmaplan istället. Funderade ett tag på att åka till Fotografiska istället där det var artist-talk med Anders Petersen med en baktanke om att de flesta andra skulle vara på fotomässa. Men det blev inte så heller.
Skönt rep som visar att det är sig likt och att man inte direkt missar nått om man varit där tidigare år.